Nejen dlouholetým fanouškům závodní série od Codemasters bylo jasné, že se vstupem EA do herního F1 byznysu stojí jejich oblíbená IP na životním rozcestí. Dokázali se vývojáři ubránit známým nešvarům z EA Sports her nebo ze hry vytratila i poslední špetka lásky k motorsportu?

Recenzovaná verze: PC

Každý, kdo se se mnou seznámí, se o mě do deseti minut dozví, že jsem fanoušek F1, zjistí komu fandím a co si myslím o konci minulé sezóny. Je to prostě téma, kterému se se mnou nevyhnete. Je tak jasné, že každoroční vydání F1 od Codies je pro mě jednou z nejočekávanějších událostí roku.

S letošním ročníkem to australští vývojáři jistě neměli jednoduché. Letošní sezóna přinesla řadu změn. Tou nejzásadnější jsou bez pochyb nové monoposty, které mají znatelně pozměněné jízdní vlastnosti. Došlo i na změny v oblasti pravidel a mě tak zajímalo, jak se vše podařilo přenést do na virtuální závodiště.

Než se tu začnu rozčilovat na všemožnými nesmysly a zbytečnosti, kterých je ve hře přehršel, tak se zaměřím na pozitiva. Těch je zde sice pomálu, ale zase stojí za to. Ačkoliv mám Codemasters jako studio rád, tak jsem je vždy považoval tak trochu za lenochy a jejich snahu vylepšovat fragmenty hry jsem poslední roky považoval za tragickou. Počet změn, které museli vývojáři stihnout před vydáním letošního ročníku, byl tak markantní, že bych vsadil své staré boty na to, že se to nestihne a vše se bude do hry přidávat až pomocí táhlých updatů. A kdeže!

Letošní sezóna byla obohacena o zcela novou trať, Miami Internation Autodrome. Kromě tohoto nového závodiště se i řada dalších okruhů dočkala úprav. Byl jsem tak mile překvapen, když jsem zjistil, že veškeré změny a dokonce i nová trať budou ve hře hned od začátku. Stejně tak je tomu i u nového vzezření monopostu, který od minulého ročníku razantně změnil své proporce. Větší brzdy, vyšší váha a její rozložení a další faktory taktéž ovlivňují jízdní model. Ať už za touto “zázračnou” aktivitou stojí EA, nebo ne, tak nelze jinak, než Codemasters pochválit. Škoda jen, že se tímto směrem nevydali již před lety.

Již zmíněný jízdní model se oproti F1 2021 příliš nezměnil a i nadále vše závisí na vašem osobním nastavení. Hra je vhodná jak pro kojence, závodní nadšence i milovníky simulátorů. Samozřejmostí je možnost si monopost nastavit na každou trať zvlášť a pro jednotlivé závody pak nastavení krátce před startem načíst z menu. Před samotným startem vás čeká zaváděcí kolo. Na jeho konci nepřevezme řízení asistent ani vás hra neportne do správného chlívečku. Pod heslem “Jak si kdo ustele, tak si lehne” odstartujete závod tak, jak jste zastavili. Tato skutečnost vyvolává komické situace především v online závodech.

Přečti si  Netflix v minulém čtvrtletí ztratil téměř 1 milion předplatitelů - Není se co divit

Milane, ty kráso, krásný zatočení k mechanikům. To ti zastávku zkrátí o půl vteřiny!… akorát že vůbec.

Samotná gameplay je opět na vrcholné úrovni. Jakmile si najdete ta správná nastavení, tak je jízda po okruhu neskutečně návyková a zábavná. Umělá inteligence navíc letos nepůsobí tak zoufale a nejednou mě překvapilo schopnost mých oponentů jít až na hranu pravidel ve snaze ubránit pozici nebo uzmout tu mou. Ačkoliv jsem byl vůči letošnímu dílu velmi skeptický, tak musím uznat, že hratelností se mi novinka dostala pod kůži. Pokud jste již četli nějakou mou recenzi na kteroukoliv závodní hru, tak jistě víte o mé “úchylce” ohledně boxových zídek. Motorsport všeho druhu sledují již přes dvě dekády a pokaždé si užívám pohled na mechaniky na boxové zídce, kteří slaví triumfální průjezd svého pilota cílem. I o těchto detailech totiž motorsport je. Řada závodních her to ovšem ignoruje. A to včetně Gran Turisma, MotoGP nebo i Assetto Corsa. I minulý díl F1 od Codemasters se v tomto směru příliš nesnažil a přibližně 4 mechanici se na zídce objevili několik měsíců po vydání. To pro mě byl signál, že nejsem na světě s tímto přáním sám. Letošní díl ale opět v tomto ohledu zklamal a na vítěze v cíli nikdo nečeká. Stejně tak prázdně působí i život okolo tratě. Diváci civí pouze a jen před sebe a tvoří generický hukot. Prázdné jsou i boxové uličky, ve kterých to jinak relativně žije.

Po vydání F1 2021 jsem se hned stal jedním z kritiků tehdy nového příběhového režimu Braking Point. Příběh plný nesmyslů rádoby ze zákulisí F1 se zápletkou horší, než příběh Alexe Huntera ve FIFA. Letos vykročili Codies jiným směrem a stříbrném podnose nám donesli režim F1 Life. Studio nám slibovalo, že se “opět” podíváme na to, jak to ve skutečnosti funguje v zákulisí F1 a jak si vlastně takový Alonso, Bottas nebo Zhou žijí, když nezávodí. Ve skutečnosti se ale jedná o zcela nezvládnutý koncept, který ve hře působí zbytečně a otravně. K dispozici máte několik místností, do kterých si vybíráte vybavení a parkujete svoje nabušené závoďáky. Těch můžete do svého apartmánu narvat 10. Ačkoliv s nimi nemůžete závodit online, tak zde přece jen najdou uplatnění, a to v Pirelli Hot Lap Challenge. Zde najdete soubor zkoušek, které prověří vaše schopnosti uřídit zadokolku. S ohledem na to, že za hrou stojí tvůrci GRIDu, tak jsem počítal s tím, že si z této povedené arkádovky vypůjčí svůj osvědčený zábavný model a prostě ho implementují do těchto supersportů. I zde byli ale Codies až nečekaně hyperaktivní a vytvořili jízdní model zcela nový. Mě osobně na začátku moc nesedl a zkrotit přetáčivá vozidla se mi příliš nedařilo.

Přečti si  Gotham Knights dostává nový trailer, ve kterém představuje Batgirl

Stejně jako každý rok, tak ani letos nezapomněli v Codies na online režim. Ten se od minulého ročníku neliší a dále se jede po kolejích, které většině lidem vyhovují. Osobně bych si ale představoval větší posun kupředu. Zavedený systém je starý již několik let a i z aktivní komunity na Redditu je cítit, že změna by byla vítána. Možná letos vývojářům dojde, že s režimy jako je F1 Life nebo Braking Point pouze plýtvají svým časem a silami a pustí se v budoucnu do úprav reálně nejhranějšího režimu.

F1 22 ve mně po dobu testování vyvolávalo smíšené pocity. Mnohokrát jsem si říkal, že na hře muselo dělat více studií a levá ruka nevěděla, co dělá pravá. Na jedné straně tu máme výborný jízdní model monopostů, návykovou hratelnost a výbornou umělou inteligenci, které ze hry činí opravdu skvělý závodní zážitek, který je na PC umocněn možností připojit si brýle pro VR. Na straně druhé tu ale máme až zoufale málo smysluplných změn a před vydáním největší lákadlo v podobě F1 Life je za mě osobně téměř urážkou nejen hráčů, ale i celého smýšlení a směru, kterým se seriál F1 ubírá.

Na závěr jsem si nechal sekci, která v mnoha případech velmi subjektivní a ne jinak tomu bude ani tentokrát. Absolutně chápu, že grafické zpracování hry mnoha lidem učarovalo a všichni se těší ze 4K rozlišení a do nebo lítajících FPS. A vskutku, hra nevypadá věru zle. Odlesky sedí, tribuny praskají ve švech a vývojáři se snažili přiblížit hru realitě. A právě s tou realističností mám trochu problém. Každý, kdo někdy viděl kterýkoliv závod F1, F2 či F3, tak dobře ví, že samotné záběry z kamer ať už podél okruhu nebo připevněných na monopostu, nebo také nově přímo v přilbě pilota, vypadají zcela odlišně. Práce se světlem a obecně celé nasvícení hry mi přijde již několik let velmi umělé. Trochu jsem tak doufal, že s příchodem konzolí PS5 a Xbox Series X/S se tato situace změní. Nestalo se a zatímco tak hráči na PC si tento faktor mohou vylepšit stažením některých modů, tak konzolisté nemají jinou volbu, než se s touto verzí spokojit.

Vývojáři: Codemasters

Vydavatelství: EA Sports

Datum vydání: 28. 6. 2022

Česká lokalizace: Ne

Platformy: PC, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch

PŘEHLED RECENZE
Grafika
6
Zvuk / Soundtrack
7
Příběh
4
Hratelnost
9
Zábava
9
Herní doba
4
Rádoby arogantní pseudo-hráč, který miluje svého psa a první napití z minerálky. Najdete ho na Facebooku, Twitteru, Instagramu nebo jako iiiMoryTheory na Twitchi.
recenze-f1-22-no-mickey-noNejen dlouholetým fanouškům závodní série od Codemasters bylo jasné, že se vstupem EA do herního F1 byznysu stojí jejich oblíbená IP na životním rozcestí. Dokázali se vývojáři ubránit známým nešvarům z EA Sports her nebo ze hry vytratila i poslední špetka lásky k motorsportu? Recenzovaná...

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno