Nebudu vám zde jako každý rok vyprávět o tom, jak dlouho F1 sleduju a že většího nadšence na Zemi nenajdete a přejdeme rovnou k těm hlavním otázkám. Je F1 23 jen vyleštěnou kopií předchozího dílu, nebo nám australští Codemasters nadělili závodní klenot?

Recenzovaná verze: PlayStation 5

K vydání letošního ročníku F1 jsem přistupoval velmi skepticky. Přece jen jsem věděl o nebývale velkém množství změn, které svět F1 potkaly, a nebyl jsem si tak příliš jistý, zda vývojáři stihnou alespoň zlomek změn implementovat do hry. Nová pravidla, okruhy i nováčci z řad pilotů… Co mě ovšem zajímalo nejvíce bylo, zda si vývojáři vzali k srdci odezvu od fanoušků a hráčů, kteří s F1 22 příliš spokojeni nebyli.

Jednou z koblih, kterou se nám vývojáři snaží zacpat pusu, je pokračování příběhového režimu Braking Point. Ve svém pokračování se na naše obrazovky vrací řada postav, se kterými jsme si protrpěli již první díl. Nechybí Aiden Jackson, Casper Ackerman ani všudypřítomný raubíř Devon Butler. Hned se startu příběhové kampaně mi došlo, kde tentokrát vývojáři čerpali inspiraci. Drive to Survive je pořad, který se vám již jistě zjevil ve vašich Netflix aplikacích. Stejně jako Netflix, tak ani Codemasters ale nenabízí přirozený a uvěřitelný náhled do zákulisí světa F1 a vše se snaží přibarvit a okořenit tak, aby se jednalo o co největší show. Aiden již není hlavní postavou, nýbrž jen jednou z několika. Casper již není neohroženým a zkušeným pilotem, nyní své zkušenosti předává mladším ročníkům a Devona nyní trápí poněkud závažnější problémy, než jen počet bodů na jeho závodní licenci. Naděje, že se třeba nebude jednat o další bezcenné a cringe pokračování, mě opustili v momentě, kdy se začalo řešit dědictví jedné z nových postav. Pokud bych chtěl sledovat rodinná dramata, tak si raději zapnu Primu.

Jediné, co mohu na příběhové kampani pochválit, je nečekaně dobré zpracování cutscén a skutečnost, že se příběh dotýká i psychického zdraví pilotů.

Po dohrání Story jsem se vrhnul do vln režimu, který na mě po dobu tetování působil jako celkový středobod hry. F1 World v sobě skrývá opravdu hodně aktivit, obsahu a stal se i takovým přístřeškem pro veškeré online závody. Hra vám svěří tvorbu pilota, který se následně vydává do světa a plní všemožné úkoly v podobě závodů, time-trials, turnajů nebo tzv. Hot Laps, kde řídíte jedno ze Supercars. Budu se po roce opět opakovat, ale stále mi neštymuje proč si Codemasters, kteří stojí za obstojnou sérií GRID, nevezmou jimi vytvořený jízdní model pro tyto sporťáky a neimplementují jej do F1 World a místo toho se snaží trhnout světový rekord v nejhorší hratelnosti ever.

Přečti si  Nová edice legendární deskové hry The Castles of Burgundy opět na Gamefoundu

Jinak je ale F1 World příjemným zabijákem času, který vás odměňuje za cokoliv, co uděláte. Motivuje vás k tomu Rank systémem, kdy se z bronzu snažíte vyhrabat co nejvýše. Toho nedosáhnete jen grindováním všech úkolů a týdenních misí, ale například i účastí v online závodech. Hra vás ani nenutí tyto dva segmenty kombinovat a pokud vám závody online příliš nevoní, tak je jezdit nemusíte a rovnou můžete přeskočit i následující 2 odstavce.

Online závody jsou pro mě vždy tím nejdůležitějším režimem. Poměřovat své závodnické ego s ostatními mám tuze rád, leč Codemasters mě poslední roky velmi slušně řečeno iritují. Může za to jejich ignorace přání hráčů a neochota inovovat tento oblíbený režim. Nutno podotknout, že se tentokrát vývojáři na online režim alespoň trochu podívali (asi pod nátlakem EA Sports) a i ostatní hráči si všimli například zvýšené stability serverů. No, a to je tak vše. Všechno ostatní, co na online závodech v F1 od Codemasters tak nesnáším, se bez jakýchkoliv změn dostalo i do F1 23.

Vývojáři každoročně slibují vylepšení systému penalizací a letos tomu nebylo jinak. Jak to dopadlo? Mizerně! Online závody jsou především v rozřazovacích kolech čistý chaos. Pilot za vámi nedobrzdí a napere to do vás – dostanete varování. Pilot před vámi vás vybrzdí – dostanete varování. Jste vytlačení mimo trať – hádejte. Sněť těchto událostí pravidelně vyústí v časové penalizace, které standardně nepotrestají pravého viníka. Při závodění v F1 World se mi při závodu na 25% stalo, že jsme do posledního kola bojovali s jedním jezdcem o prvenství. Byl by to krásný závěr, ať už by to dopadlo jakkoliv. Bohužel jsme ale dojeli o kolo pomalejšího jezdce, který se jen tak z rozmaru rozhodl, že nás oba sestřelí. Já skončil bez předního křídla a 10 vteřinami penalizace a druhý jezdec závod nedojel vůbec. Tato situace není ani zdaleka ojedinělá a mě prostě hlava nebere to, že mezi vývojáři může být někdo tak nekompetentní, že tento problém nevidí i přesto, že se na komunitním Redditu objevuje dennodenně. Hanba.

Přečti si  World of Tanks Blitz oslavuje "Turtle Power" spoluprací s Teenage Mutant Ninja Turtles

V nastolené náladě budeme bohužel pokračovat. Režim kariéry patří mezi ty nejoblíbenější. Tedy alespoň mezi hráči, Codemasters se jej štítí jako čert kříže. Jinak si nedovedu vysvětlit skutečnost, že se v tomto režimu neobjevily žádné změny. Absolutně žádné změny. Pokud si hru kupujete jen kvůli tomuto hernímu módu tak vězte, že studiu platíte jen za to, že vám restartoval progress z loňského dílu.

Zábavu nečekejte ani v režimu kariéry pro dva hráče. Představa, že si oba vezmete slabounký tým a s vypjetím všech sil se jej pokusíte dohnat až k poháru konstruktéru, se zde nesetkává s vůlí studia. Všechna auta v tomto režimu mají stejné statistiky (tedy equal performance) a na souboj outsiderů s velikány tak zapomeňte.

Nechybí možnost přizpůsobit si rozložení obrazovky

Co do herního obsahu je pro mě F1 23 velkým zklamáním. Pochválit můžu jen přepracovanou hratelnost, která taktéž v minulém díle pobouřila většinu virtuálních závodníků. Nyní se formulky ovládají naprosto skvěle a samotná gameplay je tak na vrcholové úrovni. V tomto směru musím pochválit i podporu ovladače DualSense. Na PlayStation není moc závodních her, které jsem si nezkusil a s čistým svědomím mohu říci, že F1 23 si s haptickou odezvou a adaptivními spouštěmi poradilo nejlépe.

Abyste si o mě nemysleli, že jsem bručoun, tak zde vyzdvihnu i grafické zpracování hry. Ačkoliv hra stále nevypadá tak, jak bych si představoval – realističtější nasvícení a textury vozovky, tak to novým F1 na PS5 moc sluší. Vývojáři stihli zpracovat všechny nové modely aut, a to dokonce i F2. Díky přítomnosti této třídy tak ve hře můžeme vidět českého závodníka Romana Staňka. Nic vám tak nebrání si jej přidat do svého týmu v režimu MyTeam.

Místo sbírání nálepek do alba bych ve hře raději uvítal mechaniky na zídce při průjezdu cílem, fungující červenou vlajku, vítězné kolečko, ghosting o kolo pomalejších jezdců, …

F1 23 vypadá skvěle a hraje se ještě lépe. Obsahově se ale jedná o bezduchou kopii loňského dílu a nic z tím neudělá ani Braking Point, který je nejenže krátký, ale především neschopný zaujmout zapálenější fandy tohoto motorsportu. Stav této série mě již dlouhé roky trápí a neodpustím si tak znovu nevzpomenout větu, kterou opakuji v každé recenzi F1 již několik let – F1 od Codemasters chybí konkurence. 

Vývojáři: Codemasters

Vydavatelství: EA Sports

Datum vydání: 16. 6. 2023

Česká lokalizace: Ne

Doba testování: 60+ hodin

PŘEHLED RECENZE
Grafika
8
Zvuk / Soundtrack
8
Příběh
3
Hratelnost
9
Zábava
3
Herní doba
5
Jiří Morávek
Rádoby arogantní pseudo-hráč, který miluje svého psa a první napití z minerálky. Najdete ho na Facebooku, Twitteru, Instagramu nebo jako iiiMoryTheory na Twitchi.
recenze-f1-23-mizerna-priprava-na-novou-sezonuPro mě osobně jako fanouška F1 je letošní díl jen dalším nemastným neslaným dílem, který je vhodný spíše pro hráče, kteří nevlastní některý z předchozích třech ročníků. V tom případě pro ně F1 23 skýtá množství překvapení a zábavného obsahu. Pro nadšené hráče, kteří tímto motorsportem žijí, se ale nejedná o žádný upgrade.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno