Poslední dobou je celkem v módě, že herní vývojáři a studia zkouší trpělivost svých fanoušků a oddaných hráčů a testují, kam až mohou zajít. Vzpomeňme třeba na Blizzard, který rozpoutal představením mobilního Diabla slušný humbuk. Když se vrátíme několik měsíců zpět, tak zde máme Bethesdu, která s podobnými následky oznámila Fallout 76 – první online-only Fallout.

Hoďme předsudky za hlavu a podívejme se na nový Fallout s čistou hlavou a otevřenou myslí. Fallout 76 nás zavede do West Virginia ve Spojených státech. Naše postava patřila mezi vybranou skupinu lidí, která měla to štěstí a při začátku atomové války dostala své místo ve Vaultu. Hru začínáme v tzv. Reclamation Day, tedy v den, kdy je brána krytu otevřena a nastává čas vyjít na denní světlo. Až na jednu výjimku vše probíhá tak, jak jsme zvyklí z předchozích dílů této série. Našim prvotním úkolem je najít Overseer, velitelku Vaultu, která z námi neznámého důvodu opustila úkryt před všemi ostatními a nikdo neví, kam se poděla.

Svět Falloutu 76, Appalachia, je velmi rozsáhlý a za přívětivý by ho mohl považovat jen málo kdo. Proto se vám bude hodit přepracovaný systém C.A.M.P., který nyní funguje jako přenosný tábor a vy si ho můžete rozložit tam, kde se vám to bude právě hodit. Mezi jeho výhody nepatří jen to, že v jeho blízkosti jste v bezpečí díky rozmístěným turetům a jiným obranným mechanismům, ale i díky možnosti rychlého cestování, které je, co se týče směru do tábora, zcela zdarma. Za cestování ven vám budou účtovány Caps.

Hráči, kteří si mohli vyzkoušet Betu, si často stěžovali na to, že je svět pustý a prázdný a že úkoly jsou stále jednotvárné. Ano i ne. Svět Appalachia je 4x větší než mapa ve Fallout 4 a je zde mnoho míst a lokalit k objevování. Skutečnost, že tato místa můžete objevovat se svými přáteli je za nás jedním z největších lákadel. Je ovšem nutné zmínit, že zajímavých míst by se na mapu vešlo mnohem více a mapa má tak mnoho prázdných míst, která by si zasloužila o trochu více lásky od vývojářů. Co se týče questů, tak se Bethesda od Bety na mnoho změn nezmohla. Je pravda, že některé úkoly se mohou jevit stereotypní a po čase až otravně přihlouplé, ale najdou se i takové, které jsou opravdu zajímavé a nenechají vás vydechnout, dokud nezjistíte, co za nimi vězí. Po mapě se navíc objevují náhodné eventy, které s sebou nesou další úkoly a příběhy. Navíc jsou všude možně rozmístěné sběratelské předměty jako BubbleHead postavičky a tak se opravdu nemusíte bát, že byste neměli co na práci.

Přečti si  Avatar: Frontiers of Pandora přidává režim 40 FPS na PS5 a Xbox Series X/S

Tím se dostáváme k technickému stavu hry, o kterém jste již jistě slyšeli a četli mnoho negativních informací. Ve hře jsme strávili čas v řádech desítek hodin a bohužel musíme tyto informace potvrdit. Hra má obrovské množství bugů. Leckdy jsme se i zastavili a pozorovali textury, které zničeho nic začaly doskakovat a následně mizet a vytvářely tím vskutku nezapomenutelnou podívanou. Potkaly nás i opravdu nešťastné situace, kdy jsme plnili určitou misi na jejímž konci se nám nenačetl např. terminál, dveře nebo jiný item, který byl pro splnění dané mise nepostradatelný. V této patálii vám nezbude nic jiného, než se vrátit do hlavního menu a nalogovat se na jiný server.

Fallout 76 se nijak nesnaží vymezovat od ostatních dílů série a najdeme tu tak staré dobré systémy vylepšování postavy S.P.E.C.I.A.L. a systém V.A.T.S.. Vaše postava se postupem hrou vyvíjí a vy za dosahovaní levelů dostáváte kartičky, které můžete různě kombinovat a stackovat. Na tomto způsobu jsme neshledali nic negativního a při vymýšlení nových buildů jsme strávili příjemné chvilky. Druhý jmenovaný systém, který vám ve Fallout 4 zpomalil čas natolik, že jste si mohli s prstem v nose vybrat kam protivníka střelíte, se dočkal velké proměny. Hlavním viníkem je bezesporu fakt, že je nyní Fallout online a zpomalovat čas v takových hrách se moc nenosí. Vše tak probíhá v reálném čase. Svým předchůdcům je nový díl podobný i v craftění a opravování zbraní či brnění, takže fallout veteráni budou v tomto segmentu jako doma.

Vaše putování po Appalachii si můžete zpříjemnit nejen vybíjením populace Super Mutantů, ale i posloucháním rádií. Na soundtracku se podílel i dobře známí Inon Zur a těšit se tak můžete jak na známé písně, tak i na orchestr, který vám rádo naservíruje Radio Appalachia. Ozvučení je vlastně jediná věc, na niž jsme si nevšimli nějakých nedostatků z nichž by se nám ježily vlasy a systému rádií, přes které se dostanete i k mnoha úkolům, dáváme palec nahoru.

Náš palec ale vrátíme zpět dolů, kde zůstane až do konce této recenze. Mohli bychom se zde vztekat a bědovat na na hlavu postavené expení, kdy za zabití Alpha Deathclawa (cca 400 ran redakční brokovnicí) dostanete tolik XP bodů jako za zabití tří Super Mutantů (6 ran redakční brokovnicí) nebo se pídit po tom, proč mají hry od Bethesdy tak neskutečně mnoho chyb a lidé je stále kupují nebo rozlousknout otázku, na kterou nezná odpověď snad ani mnoho lidí v Bethesdě, proč je vlastně Fallout online-only.

Nebudeme už ale plakat nad rozlitým radioaktivním mlékem a pokusíme se vše sesumírovat. Fallout 76 je hra rozporuplná. Na jednu stranu tu máme obrovský a po designové stránce povedený svět, který je radost prozkoumávat s přáteli. Na stranu druhou tu je příšerný technicky stav hry, málo obsahu, nevyužitý potenciál online hraní a zapomenutelný příběh. Není pochyb o tom, kam se misky vah převáží a Fallout 76 je možno ocejchovat jako jedno z největších zklamání roku.

Vývojáři: Bethesda

Datum vydání: 20. listopadu 2018

Cena v PS Store: 1699,- (v den vydání)