Recenze: FIA European Truck Racing Championship – Slušně sjeté pneumatiky
Domů » Hry » Novinky » Recenze: FIA European Truck Racing Championship – Slušně sjeté pneumatiky

9.8.2019

Nebudu vás tady balamutit tím, jak sem si jako malý kluk vždy přál usednout za volant několika tunového kolosu a závodit či objíždět s ním celý širý svět. Ne, takový jsem nebyl a tak, jako fanoušek závodních her, beru FIA European Truck Racing Championship spíše jako slušnou výzvu. Již po pár kolech jsem dospěl k názoru, že pořádná výzva to byla hlavně pro herní vývojáře.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Lidem, kteří se cítí být do herní problematiky alespoň trochu zainteresovaní, jistě přišlo na mysl, že FIA snad ani nemohla svěřit (čtěte prodat) svou licenci pro ETRC méně předvídatelnému vydavatelství. Hry se původně mělo ujmout studio KN-Racing, patřící vydavatelství Big Ben, ale téměř všichni zaměstnanci byli zaneprázdněni prací na jiných závodních hrách, TT Isle of Man a 8. pokračování série WRC. KN-Racing, které je hráčům známo spíše pod jejich původním jménem Kylotonn, nakonec uvolnilo několik vývojářů, kteří se spojili s dalšími “potřebnými” ze studia Neopica (I love my Pony, Hunting Simulator,…) a pod novou dočasnou značkou N-Racing se dali do práce. Jak nové FIA European Truck Racing Championship vyvíjené absolutně nesehraným týmem a pod nadčasovým plánováním dopadlo se dozvíte v naší recenzi.

Hned ze startu vám můžeme prozradit, že představy hráčů o tom, jak by měla pořádná a poctivá závodní hra s tahači vypadat, se značně liší od finálního produktu, který se dostal do našich rukou. Pokud čekáte, že se na tratích budou prohánět dvě desítky 5ti tunových kolosů a budou svádět souboje kolo na kolo, jak při trénincích, v kvalifikaci i při závodě, budete zklamáni. Vývojáři si přetvořili pravidla k obrazu svému a z již zmiňované licence čerpají snad jen práva na okruhy, jezdce a partnery. V nastavení hry můžete předělávat co chcete, ale více jak 12 vozů, což je o deset méně, než při reálných závodech, na trať nedostanete. Na tlačenice v posledním kole ale můžete zapomenout i díky umělé inteligenci, která je schopna nepředvídatelně zrychlovat a zpomalovat tahače jak v zatáčkách, tak i na rovných úsecích a závodní zážitek působí přinejmenším podivně.

Co na druhou stranu nepůsobí podivně, nýbrž obdivuhodně, je fyzika samotných vozů, které se řídí až překvapivě realisticky. Což je ale také faktor, který by mohl některým hráčům dělat problémy při snaze dostat si ovládání pod kůži. Hra totiž postrádá možnost flashbacků či přetáčení času a tak v momentě, kdy hráč začne přicházet na to, jak jsou tahače ve vyšších rychlostech přetáčivé a vyletí z trati jako namydlený blesk, nezbude mu nic jiného než se zdlouhavě vrátit na trať, restartovat svou pozici nebo celý závod.

Vraťme se ale na samotný počátek, do hlavního menu. To je tvořeno třemi stránkami věnujícími se SinglePlayer, Online závodění a nějakým těm bonusům. V části, zaměřující se na hru pro jednoho hráče, nenaleznete nic převratného. Quick Race, Championship a Time-Trial skýtají přesně to, co byste od nich dle jejich názvu očekávali. Společně s nimi je úvodní obrazovka osazena i dlaždicemi pro Kariéru a Event, což má být něco jako každotýdenní online událost. Žel Bohu ale tento režim nefunguje ani pár týdnu po vydání hry a můžeme tak tento place-holder považovat za vývojáři zapomenutý. Za to režim kariéry funguje a tak si o něm povíme něco více. Právě mód kariéry vám dovolí vytvořit si vlastního jezdce a dostat ho na výsluní. Závodit budete na licencovaných tratích nejen v Evropě, ale i v Japonsku či Austrálii. Než se začnou čeští patrioti radovat, že si konečně na svých konzolích či počítačích mohou projet po okruhu v Mostě, měli by se připravit na to, že zas takové terno to bohužel není. Ať už za to může finanční stránka studia nebo nedostatek času, žádný z vývojářů se na sever naší úžasné republiky nepřijel podívat a trať, jak ji uvidíte ve hře, je vytvořena jen a pouze podle fotek a nákresů z různých volně dostupných materiálů. A okruh v Mostě není jediný případ tohoto přístupu. Ještě jedna trať si zaslouží pár řádků. Onou tratí Hungary Speedway, která nahrazuje známý Hungaroring. Studio Codemasters, které vlastní práva na tento okruh, překvapivě nepatří mezi největší přátele vydavatelství Big Ben a tak si hráči FIA European Truck Racing Championship musí nechat zajít chuť.

Abyste se v režimu kariéry na nějaký z výše zmiňovaných okruhů vůbec dostali, musíte si k tomu zajistit potřebná povolení. Sekce License obsahuje 15 zkoušek, které jsou více či méně (spíše více) okopírované ze série Gran Turismo a slouží spíše jako schovaný tutorial. Rozjet Truck na maximum a pak zastavit ve vymezeném prostoru nebo kličkovat mezi bránami nám nepřišlo moc originální a určitě se dalo vymyslet i něco více.

Obecně hra nevypadá nikterak strašně. Efekty vodního chlazení brzd vypadají velmi efektně a nasvícení hry také není k zahození. O to větší zklamání hráče čeká ve chvíli, kdy si začne všímat věcí, na které vývojáři jakoby zapomněli. Vozidla na trati po výjezdu z trati nezanechávají na závodišti žádný nepořádek a okolí tratě působí jako po nějaké zombie apokalypse. Po pár odjetých kolech si také začnete všímat, že vaše asistentka musí být pod vlivem omamných látek a čekají vás tak absurdní rady a pokyny.

FIA European Truck Racing Championship se sice nesnaží být žádným simulátorem, ale k arkádě má také daleko. Stejně tak balancuje i na hraně mezi dobrou či špatnou závodní hrou. I přes kvalitní základ si každý hráč brzy všimne velkého množství nedodělků, které devastují celkový herní zážitek a ani krasně zpracované interiéry vás u hry dlouho neudrží. Studio N-Racing se může těšit ze slušného množství talentovaných vývojářů a stav a kvalitu hry tak připisujeme spíše problémům s časem či penězi. Ať tak, či onak, s cenovkou okolo 15ti stovek se o žádný prodejní trhák určitě jednat nebude.

Vývojáři: N-Racing

Vydavatelství: Big Ben

Datum vydání: 22. 7. 2019