Jako každý rok, podzimní počasí zažene hráče k počítačům a konzolím, aby vyzkoušeli přemíru titulů, které nám třetí kvartál roku přinesl. Do této změti her se rok, co rok přidává i Football Manager, tentokrát s číslovkou osmnáct. Série si vybudovala slušnou základnu fanoušků i komunitu, která pravidelně pro hru vytváří addony. Pokud vás zajímá co nový ročník přináší tak čtěte dál a nebojte se hru přibližuji i nováčkům série.

Football Manager (dále jen FM) letos nepřišel s žádnou revolucí, i když se tak může na první pohled tvářit. Po kontrole všech nových funkcí a tlačítek toho zas až tolik nepřibylo. FM obsahuje klasickou kariéru, ve které se staráte vašeho manažera, kterého si vytvoříte v jednoduchém editoru. Následně máte možnost přidat se do některého klubu, nebo můžete  začít jako nezaměstnaný a netrpělivě sledovat, který klub během sezóny přijde o manažera, což vám umožní navázat s klubem kontakt a čekat zda přijme vaši nabídku. Jsem fanouškem Chelsea, takže jsem bez váhání začal kariéru za londýnský velkoklub. Bohužel mi přijde, že se z FM pomalu ale jistě vytrácí kouzlo hardcore simulátoru, kterým v minulosti byl. V předchozích ročnících bylo výzvou vyhrát anglickou Premier League i s velkými kluby z Manchesteru nebo Londýna. V FM 18 jsem už v polovině sezóny věděl, že o titul mě těžko někdo připraví. Alvaro Morata byl s přehledem nejlepším střelcem ligy a já najednou neměl důvod hru hrát. Možná se Sports Interactive snaží jít cestou, větší dostupnosti a tzv. player friendly tedy hry pro každého. Mě osobně a věřím, že i řadu fanoušků série to trošku mrzí.

Samozřejmě vám hra stále nabízí tisíce možností, co dělat. Značným vylepšením prošlo nabízení smluv a projednávání přestupů. Hra se tváří více realisticky a to i ve výběru klauzulí, které můžete hráčům do smluv přidávat. Dále do hry přibyla vychytávka doslova jak od Ládi Hrušky v podobě chemie, kde hra počítá s tím, jak velká je pohoda v týmu nebo jak si mezi sebou hráči rozumí. FM stále bohužel nevlastní většinu licencí, ale jak jsem zmiňoval v úvodu, hra má širokou komunitu, která se o to dokáže postarat  a tak již na Day One byly na internetu addony, které vám do hry přidají loga, fotky hráčů, dresy nebo i celé aktuální databáze. Já jsem použil loga Scope Faces pack a TCM Logo pack. Databázi jsem pochopitelně nechal původní od Sports Interactive. Osumnáctka přichází s novým enginem 3D zápasů. Sice se stále nejedná o bůhví jak oku lahodící požitek, ale pokrok znát je. Brankáři se chovají více reálně, avšak stále padají dost nesmyslné góly nad kterými by kroutil hlavou i Míra Bosák. Zdá se, že hra prošla vylepšením také v oblasti reakcí fotbalistů na vaše pokyny. Po zadání taktiky během zápasů je již znatelné, že hráči pochopili, co po nich vlastně chcete a mění svou hru.

Přečti si  Remnant 2: The Forgotten Kingdom je nyní k dispozici

Nováčci série se mohou v přemíře možností začít rychle ztrácet a mohou nabýt rychle pocitu, že přestávají mít kontrolu nad tím, co vše vlastně hra nabízí. Naštěstí tu pro ně je  stále možnost nechat řadu věcí na vašem asistentovi a starat se jen o to nejdůležitější. Ostřílenější hráči a matadoři série si budou chtít zase vše pěkně zařídit po svém, což jim hra umožňuje na 100%. Ale například pozápasové rozhovory a  tiskovky se stále dokola opakují a jsou jedna jak druhá a tak jsem i já k této činnosti hojně využíval pomoc asistenta, ať si za ty prachy co bere taky trochu užije.

Pokud vás hra chytne, což je velmi pravděpodobné, tak vás můžu ujistit, že v ní strávíte hodně času. Když jsem měl před sebou velký zápas s Arsenalem, zjistil jsem, že se přes hodinu čistého času soustředím pouze na tenhle jediný zápas. Nastavuji sestavu, rozestavení, taktiku. Zjišťuji, komu se v soupeřově týmu daří a kde naopak mají aktuálně slabě místo. Je toho opravdu velká spousta, co ve hře můžete dělat a co vše vám hra nabízí.

Přečti si  Příští hra studia Media Molecule bude zcela nová

Hra disponuje i dalšími módy, které jsou pro mě spíše zpestřením základní hry. Prvním z nich je Fantasy Draft, kde si s přáteli postupně vybíráte ze seznamu hráčů a pak začnete online ligu. Dalším módem je klasická online liga se vším všudy a poslední je vytvoření vlastního nového klubu a to od píky, kdy dostat se na vrchol ligy nabízí i zkušeným hráčům velmi slušnou výzvu.

V FM 18 můžete vést jak ligové kluby, tak i národní týmy, je jen na vás, zda se chcete stát novým Mourinhem nebo vášnivým Kloppem. Máte tak jedinečnou šanci konečně dostat po letech i naši reprezentaci na mistrovství světa, když už to jinak snad ani nejde.Už nemusíte jen u televize pokřikovat: Co tam ten Krmenčík zase dělá? Proč nehraje Jankto, je tohle možné? Zkuste si to i vy, FM 18 vám k tomu dává více než dobrou příležitost.

Vývojáři:  Sports Interavtive
Vydavatel: Sega
Datum vydání: 10. listopad 2017