Po 6 letech se série Forza Motorsport konečně vrátila do rukou hráčů a majitelů herních konzolích Xbox Series X/S a také PC. 8. díl v sérii, který je jednoduše pojmenován Forza Motorsport je jakýmsi rebootem této závodní série. Vývojáři se snaží oživit franšízu s podrobnějšími vizuálními prvky, vylepšenou a rozšířenou fyzikou a více funkcemi pro usnadnění. Je nová Forza Motorsport natolik dobrá, aby si zajistila náskok před konkurencí?

Forza Motorsport na rozdíl od série Forza Horizon se zaměřuje namísto arkádového stylu na simulaci reálných závodů a přenesení autentických závodních pocitů na hráče. Forza Motorsport tak nabízí režim kariéry  „Tours of Motorsport“, ve kterém se vám představí nová herní smyčka Forzy; trénink, kvalifikace a samotný závod. Ne, že bychom toto neviděli u jiných závodních sérií, jako například serie F1 od Codemasters a EA. Ovšem tady je to pojato tak trochu jinak a musím říci, že o něco jednodušeji.

Před každým závodem, musíte nejprve absolvovat tři cvičná kola, abyste se dostatečně seznámili s tratí a levelovali vaše auta. Po tréninku si budete muset vybrat, odkud na startovním roštu chcete startovat. Čím blíže k pole position, tím nižší je výplata, za předpokladu, že vyhrajete, ale také to zvyšuje šance na výhru. Je tedy zajímavé, jakou strategii vždy zvolíte. Po výběru startovní pozice budete konečně závodit.

V závodech je nový prvek nazvaný Segmenty, který byl zahrnut, aby pomohl závody o něco více zdramatizovat. Každá trať má různé segmenty, obvykle tři nebo čtyři. Tyto segmenty jsou krátké části tratě, které povzbuzují závodníky k jejich zvládnutí. Dokončete segmenty v co nejkratším čase a přitom si udržte kontrolu nad vozidlem. Tyto mini-výzvy jsou vítaným doplňkem a pomáhají, aby tréninky a závody byly méně monotónní.

Zdroj: Turn 10 Studios

Forza Motorsport nabízí širokou škálu vozů pro začínající závodníky. Kromě hrstky vozů, které dostanete na začátku hry musí být každé auto buď zakoupeno, nebo je odměnou za splnění určitých úkolů. Jakmile si vyberete auto, budete omezeni na typ vylepšení a upgradů, které můžete přidat, dokud se nedostanete na další úroveň. Vývojáři přidali do Forza Motorsport jakýsi prvek RPG (CarPG). Vylepšení vozu je závislé na vašem závodění a také zvládání segmentů na trati. Při závodě na to budete upozorněni vždy, když se dostanete o úroveň výš, to vám dává další dobrý pocit ze závodu a z jeho úspěšného zvládnutí.

Přečti si  Bethesda zdánlivě připravuje dva neohlášené Fallout projekty

Pokud jde o proces upgradování vozu, tak ten je ve Forza Horizon zahrnut velmi detailně, ale pokud se do něj nechcete nořit příliš hluboko, můžete se zaměřit jen obecné zvýšení statistik, aby byl vůz lepší ve všech důležitých směrech, abyste byli rychlejší. Právě pro to je zde možnost rychlého upgradu a budete mít k dispozici rychlý a jednoduchý proces upgradu bez nutnosti dlouhého přemýšlení a následného testování.

Kromě herního režimu Kariéra „Tours of Motorsport“, kterým většina lidí stráví většinu svého času, existuje několik dalších režimů. K dispozici je režim Featured Multiplayer, který vás vrhne do řady různých kurátorských prohlídek pro více hráčů. Zde strávíte nějaký čas čekáním, protože před začátkem prohlídky budete muset počkat do stanoveného času. Nemohu skutečně mluvit o výkonu multiplayeru, protože během mého recenzování jej nikdo moc nehrál.

Bohužel zde nejsou žádné možnosti, jak zakázat crossplay, takže hráči na Xboxu budou nuceni hrát nadále s námi PC hráči, což jak zkušenost ukazuje není ideální, protože nebude trvat dlouho, než toxičtí PC hráči zničí zážitek s různými módy a hacky. Dalším režimem, který stojí za zmínku, a myslím si, že se k němu někdy vrátím, je režim Rivals. V Rivals se utkáte jeden na jednoho proti duchu skutečného hráče. Budete soutěžit o nejlepší čas na kolo na kterékoli z různých tratí a tříd automobilů. Je to rychlý, věcný režim bez nutnosti čekání nebo čehokoliv jiného a tento jsem si vcelku oblíbil.

Přečti si  Vývojáři Kerbal Space Program 2, společnost Intercept Games, byli údajně uzavřeni
Zdroj: Turn 10 Studios

Po grafické stránce je nová Forza Motorsport naprosto ohromujícím zážitkem a není vývojářům z Turn 10 Studios moc co vytýkat. Jen těžko budete aktuálně hledat hru s lépe vypadajícími modely vozů. Jedním z vrcholů pro mě bylo závodění za soumraku, kdy s každým dalším kolem byla trať více a více zahalena tmou. Na druhou stranu působí některé scenérie na pozadí tratí velmi zastarale a lacině. Davy a některá zeleň, jako jsou stromy jsou nevýrazné. Je to menší problém, zvláště protože většinu času sledujete trať než její okolí, ale v okamžiku, kdy se na hru díváte jako divák si toho okamžitě všimnete a poukazujete na to.

Forza Motorsport je vynikající závodní simulátor, který má fanouškům žánru co nabídnout na dlouhé měsíce. Hra má na výběr solidní výběr režimů, včetně online multiplayeru. Vizuální stránka je jedna z nejlepších ve hrách. A hra odvádí úžasnou práci tím, že nabízí spoustu možností obtížnosti a přístupnosti, aby uspokojila potřeby většiny hráčů. Osobně doufám, že vývojáři v budoucnu přidají a upraví některé možnosti, zejména potom aktivaci a deaktivaci crossplay. A také vynucené tréninky tréninků v Tours of Motorsport nejsou příliš ideální, zejména v době, kdy už trať máte několikrát najetou.

Pokud o Forze Motorsport uvažujete a nejste si zatím jejím nákupem zcela jisti, zaplaťte si Game Pass a hru si vyzkoušejte, zjistíte však, že stojí za nákup.

Vývojáři: Turn 10 Studios

Vydavatel: Microsoft

Datum vydání: 10. října 2023

Multiplayer: Ano

Platformy: PC (Recenze), Xbox Series X/S,

CZ/SK lokalizace: Ne

9
8
Herní režimy
7
8
8
8
recenze-forza-motorsport<font size="3">Forza Motorsport je vynikající závodní simulátor, který má fanouškům žánru co nabídnout na dlouhé měsíce. Hra má na výběr solidní výběr režimů, včetně online multiplayeru. Na druhou stranu jsou zde i jisté mezery, které ale lze řešit následnými updaty. </b> </font> + Skvělé modely aut<br/> + Velký výběr tratí<br/> + Režim Rivals<br/> - Nutnost odjet trénink v režimu Tours of Motorsport<br/> - Nemožnost vypnout Crossplay<br/> - Okolí tratí působí zastarale<br/> </b> </font>