Určite to poznáte. Vonku je strašne teplo, slnko svieti, proste počasie na to ísť von. Nie však pre nás gamerov.  Čo takto sa schladiť pri teplote -40 C? Popritom vybudovať prosperujúcu kolóniu?

Pamätáte sa na This war of Mine? Silne dystopická hra, kde ste museli s osadenstvom domu prežiť vojnu. Hra si hráčov získala vynikajúcou atmosférou a morálnymi rozhodnutiami. Dnes sa 11 bit Studios vracajú s novou hrou, Frostpunk.

Svet sa zmenil na zamrznutú pustinu a vy sa stávate veliteľom vznikajúcej osady, niekde na dne krátera. Na začiatku nemáte nič. Len generátor a 80 bezdomovcov. Tak šup ťažiť suroviny, naštartovať generátor a postaviť prvých pár barákov. Potom nastane poriadna výzva.  Začína prežívanie. Vaši ľudia potrebujú jedlo, teplo,lekársku starostlivosť…  Udržať generátor v chode bude vašou najväčšou starosťou. Ak dôjde k výpadku , vaši ľudia začnú rýchlo ochorievať a potom umierať. V hre okrem tepla musíte dávať veľký pozor na dva ukazovatele v rohu obrazovky. Nespokojnosť a Nádej. Tieto faktory môžete ovplyvňovať splnením svojich sľubov, fungujúcou zdravotnou starostlivosťou , či rôznymi zákonmi. Ak prekročíte určitú hranicu, pripravte sa na to že vás vaši poddaní z mesta vykopnú.

Zákony sú sú podstatnou súčasťou gameplayu. Môžete predlžiť zmeny,  nariadiť amputácie, či povoliť prácu detí.  Mnohé zákony vás stavajú do nepríjemných pozícií, kde budete riešiť či sa zachováte morálne správne,  alebo zvolíte riešenie nezbytné pre prežitie vašich ľudí. Bohužiaľ vaši obyvatelia často nebudú chápať, že nepopulárne opatrenia robíte len pre ich dobro.  Zákonov je naozaj veľa a vetvia sa do stromov. Neskôr pribudne, podľa vášho rozhodnutia, ďalší set zákonov. Dáte prednosť poriadku či viere?  Naozaj na každom rozhodnutí záleží. Tu sa dostávame k menšiemu mínusu hry. A to je nalinajkovaný príbeh. V hre sa vyskytujú eventy ktoré sú pri každom štarte rovnaké, a teda vás to môže odradiť od znovuhrania scenára. V hre máte k dispozícií aj skúmanie nových technológií. Tie sa delia na 4 stromy. Teplo, Prieskum, Zdroje  a strom zameraný na Jedlo,Zdravie a Ubytovanie vašich kolonistov. Nie ste spokojný s výkonom vášho generátora? Vyskúmajte mu vyššiu efektivitu. Mrznú vaši ľudia v stanoch? Vyskúmajte im malý bunker ktorý udrží viac tepla.

Pri prežití vašej kolónie vám pomôžu prieskumníci. Tích posielate na jednotlivé lokácie po veľkej mape. Tento systém je dosť podobný tomu z This War of Mine, avšak scoutov po lokáciach fyzicky neovládate. Tí môžu nájsť nejaké tie suroviny, životu dôležité parné jadrá či dokonca nových osadníkov. Najšťastnejší však budete ak nájdu bohaté ložiska surovín, kde budete môcť postaviť Outposty. Je to nezbytne nutné, keďže vo vašom kráteri naozaj nieje neobmedzené množstvo surovín. V divočine môžete nájsť aj robotov, ktorých môžete zapriahnúť do práce a ušetriť nejaké tie ľudské sily.

Hra vám na začiatku ponúka len základný scenár. Ale ak sa dožijete 20 dňa (a že to bude poriadny oriešok) tak sa vám odomknú ďalšie dva scenáre. S inou zápletkou a trochu iným prostredím. Všetky sa hrajú podobne, avšak taktiku budete musieť trošku prispôsobiť okolnostiam. Teraz sa presunieme k technickému spracovaniu.  Vývojári vsadili na vlastný engine ktorý pomenovali Liquid Engine. Grafická stránka hry je celkom tmavá čo k danej atmosfére, plnej snahy prežiť, skvele pasuje.  Kameru si môžete celkom detailne priblížiť, čo je podstatné keď máte veľa budov, a hľadáte jednu konkrétnu. Hra beží celkom slušne, nezaznamenal som žiadne bugy (a to som hral ešte novinársku verziu pred vydaním) a takisto aj optimalizácia je na vynikajúcej úrovni, čo by u tohto typu hier mala byť samozrejmosť.  Soundtrack je na vynikajúci, dominujú v ňom slákové nástroje.

Ak som u recenzie na Into the Breach písal „Je to najlepšia tohtoročná indie hra“, zoberte moje slova späť, Frostpunk sa práve dostal na trón.

Vývojáři:  11 Bit Studios

Vydavatel:  11 bit Studios