Od chvíle, kdy se na Tsushimě rozezněly první zvuky tříštění čepelí a vítr poodnesl prach bitev, bylo jasné jak Ghost of Tsushima změní definici samurajské akce. Roky čekání na nástupce Ghost of Yōtei probíhaly v naději, že vývojáři zachovají poezii vyprávění a zároveň ji posunou o pořádný kus dál. Teď, když se konečně nade mnou tyčí zasněžené vrcholky sopky Yōtei a na mapě se rozprostírá nespoutaná divočina, je jasné, že to čekání stálo za to. Pojďme odhalit, jak Ghost of Yōtei navazuje na odkaz Tsushimy a proč je tentokrát každý úder meče rychlejší, každý kout krajiny tajemnější a celkově vše mnohem intenzivnější.
Recenzovaná verze: PS5
Příběh
Příběh Ghost of Yōtei se odehrává v roce 1603, 329 let po událostech Tsushimy, na divokém severu Eza (dnešní Hokkaido). Hlavní hrdinkou je Atsu, roniní žoldnéřka, která přijala podobu onryō – ducha pomsty – poté, co před šestnácti lety Yōtei Six, šestice vyvržených samurajů vedená Lordem Saitōm, napadla její vesnici, zavraždila rodinu a nechala ji uhořet připoutanou k hořícímu ginkgo stromu s otcův mečem. Motivovaná touhou po odplatě se vydává na cestu, v níž volně určuje pořadí, v jakém bude stíhat jednotlivé členy Yōtei Six: Snake, Oni, Kitsune, Spider a Dragon, a odhalovat jejich slabiny i temná tajemství z minulosti.
Příběh Ghost of Yōtei je rozdělen do sedmi hlavních kapitol, z nichž každá odhaluje další kousek Atsuiny minulosti i motivace k pomstě proti ničivému klanu Yōtei Six.

Yōtei Six tvoří srdce Ghost of Yōtei jako seskupení šesti maskovaných vyvrženců, vedených temným samurajem Lordem Saitó. Každý člen—The Spider, The Dragon, The Kitsune, The Oni a The Snake—reprezentuje unikátní hrozbu a zároveň drží pod palcem jinou část divoké krajiny Ezo. Společně tvoří hlavní příběhovou linii a jejich přítomnost ve hře posouvá narativ z jednoduchého souboje dobra a zla do mnohem rozmanitějšího a pestrého konfliktu.
Jejich děsivý čin se udál před šestnácti lety, když Yōtei Six vtrhli do vesnice Atsu, zmasakrovali její rodinu a zanechali ji připoutanou k hořícímu stromu, aby tam zemřela. Lord Saitó při tom dokonce použil Atsuin rodinný meč a nechal ji krvácet, než mu The Oni a ostatní poskytli prostor k útěku. Tento akt stál u zrodu příběhu onryō—ducha pomsty—který nyní hrdinku žene v honbě za každým z nich.

Během let se jednotliví členové rozrostli v nekorunované pány svých regionů. The Oni si podržel Ishikari Plain, vyzbrojený plameny a armádou plamenometných samurajů. The Kitsune ovládl Teshio Ridge se svou skupinkou maskovaných šermířů a smrtonosným kusarigamou. Zatímco The Snake, The Spider a The Dragon si vybudovali vlastní party banditů, lovců a žoldnéřů, Lord Saitó zůstává středobodem, míchá kartami pomsty a manipulace. Každý kout Eza tak nese razítko jedinečného stylu a síly příslušného člena šestky.
Z pohledu hry jsou Yōtei Six srdcem ne-lineární struktury. Sami si budete volit pořadí, v jakém je vystopujete a budete odhalovat jejich slabiny i minulost. Tato svoboda odkrývání povede k různým herním momentům – místo lineárních boss fightů zažijete spíš dynamické pátrání, odhalování skrytých jeskyní i nočních přepadů, které propojují vyprávění s průzkumem.

Na emoční rovině Yōtei Six nejsou jen bezduší padouši, ale komplexní postavy s vlastními motivacemi. Hra se vás často ptá, jestli je Atsuina touha po pomstě skutečně ospravedlnitelná, když některé členy sužují výčitky nebo vnitřní boj mezi čestí a krutostí. Tato morální šedá zóna dává každému střetu hloubku a nutí vás přemýšlet, jestli je pomsta skutečně jediná cesta vpřed.
Plynulé přechody mezi současností a flashbacky do dětství dělají z hlavní dějové linie dynamičtější zážitek – stačí stisknout tlačítko a krajina se promění v živé vzpomínky. Zároveň si zachovává strukturu starých samurajských filmů, kde osobní bolest hrdinky graduje spolu s intenzitou mise. Díky tomu nemáte pocit, že byste jen bezduše utíkali od jednoho cíle k druhému.
Vlčí společník
Nejvýraznějším parťákem na cestě Atsu je divoký vlk, jenž se zpočátku objevuje naprosto nečekaně a bez varování. Vlčí společník není poslušné domácí zvíře – má vlastní vůli a objevuje se jen ve chvílích, kdy je to příběhově nejnapínavější nebo bojově nejpotřebnější. Jeho nepolapitelná povaha zdůrazňuje drsnou krásu Eza a dává každému souboji nádech nepředvídatelnosti.

Vztah s vlkem si ale musíte zasloužit průzkumem světa: objevováním vlčích doupata osvobozováním zajatých štěňat. Každý zachráněný vlk přidá body do zvláštního stromu dovedností, které pak zvyšují šanci, že se vlk objeví po boku Atsu i mimo klíčové momenty. Díky tomu se z náhodného doprovodu stává parťák, na jehož pomoc můžete spoléhat čím dál častěji.
Vedlejší Questy
Vedlejší questy v Ezo nejsou jen o sbírání znaků na mapě. Pomáháte zde trpícím farmářům, osvobozujete vesnice od banditů nebo vyšetřujete podivné rituályly. Plnění všech těchto vedlejších úkolů má velký smysl, protože odhalují místní legendy či zpřístupní výjimečné upgrady zbraní. Stojí za to se zapojit i do výzev, kde proti sobě posíláte smečky vlků, a tím odemykáte další části dovednostního stromu. Každý malý vedlejší úkol tu přidává k velikosti a hloubce světa své jedinečné třešničky na dort.

Krajina, kde se hra odehrává, je dechberoucí směs polí, plání, deštných lesů a sopečných oblastí kolem sopky Yōtei. Hranice mezi biomy jsou plynulé, takže přechod z bílé pustiny do temného borovicového háje evokuje opravdový pocit putování po divočině Hokkaida. V mlze na ranní pláni občas vyčuhují staré svatyně – ideální místa pro objevování a načerpání nových schopností.Ať už projíždíte na koni nebo jdete pěšky, každý kout má svůj charakter a skryté tajemství.
Soubojový systém a nepřátelé
Soubojový systém postoupil od Ghost of Tsushima k čistší akčnosti. Místo stance systému bojujete s celou sadou zbraní – katana, dvojité meče, odachi, kopí i kusarigama, přičemž každá ze zbraní má svůj vlastní strom upgradů. Nejvíc baví okamžiky, kdy tváří v tvář tlupě nepřátel odpálíte akci bojovou výzvou s katanou, při kterém se obraz na chvíli zpomalí. Následuje kombinace rychlých seků, kdy podle druhu nepřátel měníte rychle během akce jednotlivé zbraně, přidáte šípy, kouřové bomby nebo hody kolem se povalujících zbraní. Bitvy tak dostávájí mnohem filmovější náboj. Nechybí ani možnost přivolat věrného vlka, který vyvede protivníky ze své bojové formace.

Protivníci v Ghost of Yōtei nejsou jen lidé, ale narazíte zde i na démonické a velmi nepříjemné medvědy, korumpované šamany, nebo vlky. Každá skupina vyžaduje jiný přístup – s medvědy lépe funguje odachi pro větší distanc, zatímco na vlky nebo bandity nasadíte dvojité čepele. Díky různorodosti máte vždy chuť otestovat novou kombinaci zbraní a vylepšených dovedností. Právě systém tříd zbraní dává boji svižnější rytmus a výraznější pocit moci.

Mezi novinkami překvapí možnost kdykoli se usadit a založit tábor, kde si můžete zahrát na šamisen, odpočinout nebo vyslechnout historky kolemjdoucích. Interaktivní rozhovory u ohně působí mnohem civilněji než formální kari dialogy ze starších her. Flashbacky můžete navíc prozkoumávat volně a hledat v nich skryté předměty, což dodává styl filmových retrospektiv.
Grafika + Audio
Grafika je na špičkové úrovni – detailní textury, dynamické počasí a hra se světlem například v lese ale i pláních vytváří autentickou atmosféru. Při západu slunce nad zrcadlící se hladinou jezera sotva budete chtít odložit ovladač. Zvuková stránka má dva póly: anglický dabing bohužel postrádá emocionální hloubku a občas zní ploše, zatímco japonské hlasy vdechují postavám opravdový charakter a hudba při soubojích dá vzpomenout na nejlepší akční samurajské snímky. Doporučuji proto hrát s originálním japonským audiem a českými nebo anglickými titulky.

Jedinou drobnou výtkou je, že Atsuina postava by mohla více přemýšlet nahlas během dlouhého cestování krajinou – absenci vnitřního komentáře cítíte zejména při delších přejezdech. Více monologů by prohloubilo spojení hráče s hrdinkou. Přesto je Ghost of Yōtei vzrušující posun od Ghost of Tsushima, akčnější, s propracovanějším bojem a nádherným světem, ve kterém stojí za to se ztratit.

Fotorežim v Ghost of Yōtei vám dovolí kdykoli zmrazit hru a proměnit scénu ve fotoateliér plný možností. Stačí stisknout šipku vpravo na D-Padu a kamera se odpoutá od akce, abyste získali plnou kontrolu nad kompozicí. Virtuální fotoaparáty v tomto režimu nabízejí rozmanitější výbavu než jakýkoli reálný objektiv – od fyzikálně nemožného 12–300 mm f/1.2 čočky až po přesné expoziční korekce mezi -5 EV a +5 EV, kontrast či barevné odstíny, které dělají z každého snímku umělecké dílo. Fotorežim Ghost of Yōtei vás promění v mistra kompozice, který dokonale vystihne atmosféru Eza.
Zapojení díky DualSense
Hry od PlayStation studios vynikají jednou velkou výhodou a to, že plně využívají všech mozností systému, od výkonu systému, přes 3D audio až po možnosti ovladače DualSense. Ten okamžitě ukotví vaše tělo i mysl přímo do světa Ghost of Yōtei. Při každém kroku na zamrzlé půdě cítíte jemné, ale přesné vibrace, které napodobují šustění sněhu pod nohama. Adaptivní triggery zase zvýší odpor, když natahujete luk, pocit napětí struny nebo tíhy meče je hmatatelný. Navíc ovladačem musíte také mávat například během flashbacků, kdy jste v otcově kovářské dílně a kujete zde katanu. Využijete i dotykovou plošku, pomocí které rozdělávaáte oheň v táboře.

Soubojový feedback se díky unikátní haptice DualSense stává zcela osobním zážitkem. Každý zásah katany do těla nepřítele projede do vaší dlaně, zatímco bloky i odrazy doslova buší do vašich rukou.
Vestavěný reproduktor kontroleru přidává další vrstvu autentického zvuku. Šeptání větru v korunách borovic nebo vzdálené houkání sovy se line přímo do vaší ruky, což zesiluje pocit západu slunce nad sopkou Yōtei.

Celkové hodnocení
Ghost of Yōtei je silným pokračováním samurajské ságy, které přetavuje eleganci Tsushimy do drsnějšího a akčnějšího zážitku. Příběh o pomstě a odpuštění v sedmi kapitolách vás provede mrazivými pláněmi i ohnivými svahy sopky, přičemž bohaté vedlejší úkoly a vlčí společenství dávají světu Hloubku. Adaptivní triggery DualSense, propracovaný soubojový systém a variabilní výbava zbraní činí každou bitvu napínavou a autentickou. Grafika na špičkové úrovni a jemné detaily krajiny proměňují Hokkaido v živé divadlo, přičemž japonské audio vdechne postavám opravdový život. I přes drobné nedostatky v dabingu a postrádané vnitřní monology zůstává Ghost of Yōtei hrou, do které se budete rádi vracet.
Klady
- Rozmanitá prostředí
- Akčnější soubojový systém s více zbraněmi
- Vedlejší questy jejichž plnění dává smysl
Zápory
- Anglický dabing postrádá emocionální hloubku
- Postava Atsu by při dlouhých cestách mohla přemýšlet nahlas
- Některé boss fighty mohou působit nevyváženě s ohledem na zvolenou obtížnost

