Příběh Jina Sakaie nás zavede na ostrov Cušima v období první mongolské invaze v druhé polovině 13. století. Při oznámení v roce 2017 vyvolala hra vlnu nadšení a ze stanice Sucker Punch tak vyjel pomyslný Hype Train, který do své cílové stanice dorazí 17. července. Je Ghost of Tsushima právoplatným nástupcem titulů jako Tenchu a Onimusha nebo se jedná jen o bezduchou exkurzi do světa samurajů?

Studio Sucker Punch, které jistě znáte nejen díky sérii Infamous, ale i díky skvělé plošinovce Sly Cooper, má jen něco málo přes 200 vývojářů. Patří tak mezi ty menší studia z rodiny SCE Worldwide Studios. Logicky tak mnoho hráčů napadlo, zda si tentokrát vývojáři přece jenom neukousli příliš velké sousto. Dneškem konečně padá celosvětové embargo a my se tak s vámi můžeme podělit o naše dojmy z Ghost of Tsushima, titulu, který vás podle reakcí na naše články zajímá nadprůměrně.

Konečně vám tak můžeme prozradit odpověď na otázku, která se na naších sociálních sítích objevovala nejčastěji. Ano, Jin Sakai bude mít k dispozici i jiné smrtící prostředky než jen katanu. Mongolské i jiné nepřátele budete moci kosit i jinými způsoby a zbraněmi než jen čepelí, která je pro samuraje tak typická. Hned ze startu vám bude k dispozici příruční kudlička, která vám královsky poslouží především při stealth pasážích. Další zbraně, jejichž používání vám uznání od samurajů rozhodne nezaručí, si odemykáte postupem příběhu a plněním úkolů. Nemusíte mít obavy, váš arzenál je velmi obsáhlý. Je libo vrhací nožíky? Ok. Že chcete výbušný šíp, no jak je libo. Jasně, máme i granáty, tak trochu. Pokud budete chtít, můžete po svých protivnících házet třeba i zvonkohry. Fakt.

Soubojový systém je obecně tím nejzábavnějším faktorem celé hry. Ačkoliv se hra jmenuje Ghost of Tsushima, nikterak vás do žádného herního stylu nenutí a vy si tak můžete styl boje volit čistě podle vašeho gusta. Snižovat počet nezbedů nepozorovaně schován ve vysoké trávě nebo do tábora Mongolů vtrhnout se vší parádou a už jen svou přítomností je donutit k útěku? Možností je ještě mnohem více. Ne vždy ale jde vše podle plánu a tak se připravte na to, že ne každý, kdo se k vám postaví čelem, vám bude chtít prodat kuřata na večeři. V těchto momentech, kdy víte, že jde do tuhého, je potřeba správně přečíst svého protivníka. Jakou zbraň používá, zda je sám nebo jej podporují další jemu podobní či má v zádech lučištníky. Cesta nejmenšího odporu poté spočívá ve zvolení správného postoje.

Postoj kamene se vám bude hodit ve chvíli, když na vás vyrukuje nějaký odvážlivec s obyčejnou katanou. Postoj vody vám pak pomůže proti zbabělcům se štíty a postoj měsíce jen co k čemu proti pořádným vazounům (ty poznáte tak, že jsou o metr vyšší a zabijí vás na dvě rány). Budeme se opakovat, ale Ghost of Tsushima skýtá opravdu nepřeberné množství způsobů a možností, jak ke svým nepřátelům přistoupit. Lehké údery, lukostřelba, skoky z koně, zabití z výšky, mohli bychom pokračovat hodiny. A to jsme ani nezmínili speciální schopnosti, kterými se může pyšnit jen a pouze právoplatný duch z Cušimi.

Ať už si hru zapnete na Easy, Normal nebo zvolíte obtížnost nejvyšší, vaše útoky budou vždy stejně nebezpečné. Nastavení obtížnosti totiž jen tak halabala nezvedne vašim nepřátelům zdraví, ale projeví se především na jejich chování a způsobu boje. Mongolové se při nastavení vysoké obtížnosti budou chovat agresivněji a budou méně předvídatelní. Hráči tak budou muset být více ostražití a počítat s více variantami obrany a útoku.

Přečti si  Remnant 2: The Forgotten Kingdom je nyní k dispozici

Nezajímavý odstaveček o tom, jak si majitelé PlayStation 4 Pro mohou za cenu nižšího rozlišení zvýšit framerate až na 60 fps okořeníme zmínkou o režimu Kurusawa, který nám vývojáři poprvé představili během přenosu State of Play. Jedná se o promyšlený audiovizuální filtr, který vzdává hold legendárnímu japonskému režisérovi a jeho snímkům, které se věnovali především samurajům a feudálnímu Japonsku. O tvrzení, že v něm lze hru odehrát bez omezení od začátku až do konce, můžeme ale lehce polemizovat. Filtr se totiž aplikuje naprosto všude a orientace v hlavní nabídce nebo na mapě je tak lehce fádní. I tak se ovšem jedná o výborné zpestření, které krom jiného ukazuje i to, jak dobře si vývojáři nastudovali daná témata a kde se inspirovali.

U grafického zpracování, a tedy u nejvíce kontroverzního tématu, se ještě zastavíme a naposledy se vrátíme ke speciálnímu dílu State of Play, kde byly k vidění první gameplay záběry. Už tehdy se objevily první názory, včetně autora této recenze, že má grafické zpracování velké množství nedostatků. A právě tento faktor bude dle našeho názoru rozdělovat herní komunitu nadále. Scenérie a vzdálené scény vypadají na PS4 Pro ve 4K naprosto skvostně. Jakmile si ale zaměříte i na blízké okolí, mohli byste být nemile překvapeni. Ostré hrany, špatné kolize objektů či některé historicky jevící se textury jsou ovšem vyváženy počtem objektů, detailů a především poletujících částic jako jsou všudepřítomné lístky a vlnící se porosty a stromy. Právě takto bohaté prostředí dá některým zapomenout i na mrtvolné obličeje většiny postav toulajících se otevřeným světem.

Od nich se odlišujete nejen větším počtem polygonů, schopností mimiky a vlastnictvím setsakramensky ostré katany, ale také svým zjevem. Vaší podobu lze upravovat mnoha způsoby. Sami si volíte váš oblek, masku, pokrývku hlavy i pouzdro na vaši katanu. Veškeré osobní ozdoby získáváte plněním úkolů, nakupováním od potulných prodejců nebo skládáním poezie.

Ostrov Cušima je rozdělen do tří hlavních provincií. Rozloha mapy není vůbec malá a tak je vám asi jasné, že zde najdeme jak dechberoucí, tak i méně zajímavá místa. Ať už budete prozkoumávat hrad, tvrz nebo jen nějaký opuštěný tábor či skalní stezku, budete moci najít nepřeberné množství sběratelských předmětů či aktivit. Smáčet své unavené tělo v horkých pramenech, které vám navýší maximální zdraví, běhat za liškami ke svatyním Inari, sekat bambusové tyče nebo zavzpomínat na předky u sloupů cti. Jednou z aktivit je i skládání poezie Haiku, které jsme zmínili v předchozím odstavci. Zprvu unikátní „mini hra“ vás po jejím dokončení odmění kosmetickým doplňkem, jehož vzhled je odvislý od složené básně.

Na přeseknutí bambusu máte jen zlomek vteřiny

Na ostrově toho lze ale dělat mnohem více. Co se týče zmíněných aktivit, těch hra nabízí přesně 219. Průzkumem ostrova budete nalézat i různé artefakty, vlajky a papyrusy. Když sečteme aktivity s artefakty dohromady, vznikne nám neskutečné, pro někoho možná dost děsivé, číslo 409! Pokud tedy rádi děláte věci na 100%, Ghost of Tsushima vás určitě na chvíli zabaví.

Přečti si  Nová edice legendární deskové hry The Castles of Burgundy opět na Gamefoundu

Tímto oslím můstkem se dostáváme k aktivitě hlavní, královské, kterou je příběh Jina Sakaie a jeho společníků. Příběh se zde dělí na tři kategorie – Jinova cesta, Cušimské příběhy a Mytické příběhy. Poslední jmenovaná snůška misí je, jak již název napovídá, řadou vcelku zajímavých misí, ve kterých se dozvídáte všemožné báje a japonské legendy a odemykáte si nové schopnosti, brnění a další fajnové gadgety. Druhá jmenovaná kategorie nás více seznámí s obyvateli ostrova a jejich problémy, strastmi a touhami. Pokud se zrovna nejedná o příběh jedné z pěti vedlejších postav, které mají na Jina přímý dopad, jsou mise absolutně nezajímavé, bez nápadu a ubíjející. Questy ve stylu: Na pobřeží bydlí stařena, nemá co jíst. Běž tam a udělej s tím něco… nejsou ničím výjimečným. Drtivá většina misí se tak skládá z cestování, stopování, hledáním vodítek a sekáním do nepřátel. Bez hlubších myšlenek a nápadů.

To Jinova cesta je úplně jiný šálek rýžového vína. Charakter našeho hrdiny a jeho vývoj je napsán naprosto bravurně a systematicky. K tomu, aby se ze zakřiknutého samuraje stal Duch, který ze své domoviny vyžene všechno zlo, vede ale dlouhá cesta. Nebudete na to ale sami a do cesty se vám připletou užitečné postavy, které vás zasvětí do hlubší problematiky Tsushimy. Neméně obstojně je napsaná i postava Jinova strýčka, lorda Šimury, který představuje postavu pravého samuraje a klade svému synovci na srdce základy cti a chování. Na to, jak se lord Šimura vyrovná se Sakaiovou proměnou v běsnící zvíře, které k snídani podřezává mongolské vetřelce a konvenční způsoby jsou mu cizí, si už ale musíte přijít sami.

Hlavní dějová linka je skvělou protiváhou vůči ostatním questům a doslova hru zachraňuje. Potíž je ale v tom, že její délka je nepříjemně krátká a Jin svou životní cestu doslova proletí během několika málo hodin. Je ovšem bohatá na zážitky a jakmile se dostanete k pravé podstatě bytí Duchem, o které vám nesmíme (a nechceme) nic říct, dostane se příběh samuraje Sakaie do zcela jiné dimenze zábavy.

Pokud si rádi užíváte videohry v originálním znění s titulky a těšíte se na to, jak k vám bude do sluchátek promlouvat charismatický císař svým japonským dialektem, možná nebudete tak nadšeni. Vývojáři novinku tvořili v angličtině a do japonštiny se překládala až následovně, a stejně tak je to i u češtiny. Často se tak stává, že české titulky nesedí k japonské řeči a pro japonsky mluvící lidi (nebo redaktory, kteří projeli všechny díly série Yakuza) se může jednat o rušivý element. Anglické znění ale není vůbec k zahození a nepočítáme-li některá NPC, je zážitek bezpečně srovnatelný s jinými AAA hrami.

Nebudeme si nic nalhávat, Ghost of Tsushima není hrou pro každého. Jestli vás japonská kultura nijak nerajcuje a představa koupání se v horkých pramenech a skládat přitom japonské Haiku vám vyvolává nevolnost, měli byste novinku od Sucker Punch vynechat. Pokud vás ale Ghost of Tsushima z  jakéhokoliv důvodu láká a přitahuje, nemusíte váhat. Ačkoliv najdeme na hře mnoho a mnoho nedostatků, a leckdo by ji mohl označit i za japonského Assassina, dřímá v ní velký potenciál a Ghost of Tsushima doslova přetéká originálními nápady.

Vývojáři: Sucker Punch Studios

Vydavatelství: Sony Interactive Entertainment

Platformy: PlayStation 4