Kdo by občas nechtěl mít celé velkoměsto jen pro sebe? Mladíku Akitovi se tenhle sen částečně splnil. V celé tokijské čtvrti znenadání není ani živáčka. Jenže místo otravných spoluobčanů se po japonské metropoli teď prohání zástupy monster z japonských hororů a folklóru.

Kdo zná filmy Kruh či Nenávist, asi mi dá za pravdu, že s některými japonskými „bubáky“ se žádní zombie nemůžou ani zdaleka měřit. Nová hra od tvůrců dvojice her Evil Within (potažmo části autorů Resident Evil) tak možná v hráčích vzbudila mylná očekávání netradičního hororu. GhostWire: Tokyo (GWT) v tomhle ale trochu klame tělem (nebo svými „rodiči“?), i když hra nabízí pár zneklidňujících momentů, rozhodně nejde o infarktový hororový zážitek. Což samozřejmě automaticky neznamená, že jde o mizernou hru.

Ústřední hrdina. Uvidíte ho jen v cutscénách, ale oblečení na něj lze sehnat spoustu. Trochu zbytečné, nemyslíte?

Tokijská jízda

Dějištěm GWT je japonská metropole Tokio, přesněji její nejrušnější čtvrť Shibuya, ze které však zásahem hlavního padoucha všechna ta rušnost rázem zmizela. Městem se totiž rozšířila smrtící mlha, která veškeré obyvatelstvo v mžiku vyhladila. Místo zaneprázdněných Japonců tak na hráče čekají kupky rozházeného oblečení po nebožtících… a spousta duší ke spáse.

Chuťovčička.

Akito by vlastně potkal stejně neslavný osud, kdyby si jeho tělo jako schránku nevybral duch bývalého poldy a bojovníka s nadpřirozeným neřádstvem, představený pouze jako KK. V jednom těle jsou tak rázem dvě osobnosti a i když tak Akito přežil, musí se vyrovnat s nezvaným hostem. No a vedle toho i zachránit svoji sestru, se kterou má maskovaný záporák vlastní plány. GWT se po příběhové stránce rozjede vlastně celkem zajímavě a dějová linka dobře drží hru u sebe. Zápletka však funguje spíše díky netradičním kulisám, než zásluhou geniálního scénáře.

Abyste mohli navštívit další část města, musíte nejprve najít a „očistit“ příslušnou bránu Torii.

Nebožtíci a jejich trable

Z podstaty věci v Tokiu nenajdete klasická NPC, ale je plné nešťastných lidských duší, z nichž některé vám rády zadají nějaké to nepovinné poslání. Tyto úkoly v sobě skrývají vlastně celkem zajímavé minipříběhy. Jednou budete dobromyslnému séfovi malé firmy pomáhat zjistit, proč mu utíkali z kšeftu zaměstnanci, jindy se vydáte na lov zlomyslných tvorů Yokai a následně se vydáte hledat hajzlpapír nešťastnému duchovi, který by byl jinak na věky věků zaseknutý na veřejných záchodcích.

Japonsko bez sakur by snad ani nebylo Japonskem.

Hru spojuje soustava vedlejších úkolů s jasnými ukazateli. Tokio si však neustále strhává vaši pozornost a od hlavní cesty se budete odchylovat často a velmi rádi. GWT v sobě skrývá až obsesivní množství sběratelských předmětů v podobě artefaktů, duší, nebo třeba jídla. Tímto způsobem je hráč seznamován s kulturou i mýty Japonska. Pravda, některé popisky i kvůli přehršli japonským termínu není úplně zábava pročítat, přesto tvůrce chválím za pečlivost, se kterou všechny ty věcičky a stvoření přenesli do své hry. Nepřátelé jsou vizuálně zajímaví a dobře ukotvení v konceptu pestré japonské kultury.

Přečti si  RECENZE: Alienware AW2725DF - 360 Hz Monitor, je to vůbec možně využít?
Tahle paní s nůžkami patří k tomu děsivějšímu, co na hráče ve hře vybafne.

Atmosféra je skvělá, vizuální hody se však nekonají

Město i přes faktickou absenci obyvatel naštěstí nepůsobí prázdně a detailů k objevení na své poměrně rozsáhlé mapě nabízí hra vážně spousta. Musím se však přiznat, že mi i přes zajímavý vizuální styl přišla hra po grafické stránce poměrně zastaralá. Zejména kvalita textur nebo postav a animace mi evokovaly remaster PS3 hry Sleeping Dogs. A to rozhodně není pochvala. Přiznávám však, že jsem za poslední měsíce po grafické stránce prostě trochu zmlsaný. K GWT jsem si totiž odskočil od God of War a Demon’s Souls, tedy her, které vypadají prostě skvěle.

Graficky si mě minimálně na PS5 GWT úplně nezískal. I když jsem hrál na „Quality“ nastavení grafiky.

Po stránce zvuku a hudby je to přeci jen lepší. I tak mi však žádná melodie v hlavě úplně neutkvěla a třeba křik Yokai, ke kterým se můžete přitáhnout, nebo přehnaně časté (a stále stejné) proslovy hlavního padoucha, začnou být časem hodně otravné.

Lidé jsou pryč, psi a kočky však v Tokiu zůstali. Rádi vám za nějaký ten mls pomohou.

Doktor Strange k vašim službám

Propojením s duchem KKho se Akita naučil jistou formu magie. GWT je v zásadě FPS se značným důrazem na průzkum města. Akito však nestřílí po nepřátelích z řad zlovolných duchů konvenčními zbraněmi (s výjimkou luku), ale přímo z dlaní a prstů za pomoci tří živlů vrhá projektily. Vítr je rychlý, nabízí dostatek „střeliva“, ale uděluje nízké poškození, oheň je ničivý, ale pomalejší a omezenější na zásoby energie a voda poté supluje brokovnici či jinou zbraň na kratší vzdálenosti. Hrdina navíc umí oslabeným nepřátelům efektně „vyrvat“ jádra z těla. Díky mystickým schopnostem si tak mnohdy připadáte jako marvelovský superhrdina z podtitulku.

Nepřátelé chodí často v houfu. Na obtížnost HARD to s nimi občas není žádná legrace.

Jde o fajn nápad, bohužel je však vidět, že s FPS nemají autoři úplně zkušenosti. Pocit zejména ze zasahování nepřátel není příliš dobrý a po naučení se všech způsobů boje začínají souboje trochu upadat do stereotypu. Hra sice přichází postupně s novými typy nepřátel (zde nazvaní Visitors a pochází z jiné dimenze), klasikám žánru FPS od stejného vydavatele se však po soubojové stránce GWT nemůže rovnat ani omylem. „Palebný“ repertoár hlavního hrdiny přeci jen moc omezený a jeden či dva živly navíc s novými efekty by hře určitě prospěly.

Přečti si  Cities: Skylines 2 nevyjde letos na jaře pro konzole, jak bylo původně plánováno
Luk je sice jedinou konvenční zbraní, rozhodně však své využití najde.

Z očí do očí

On je obecně trochu problém s celým first person pojetím hry. Máchání rukama, nabitými energií, sice působí efektně, osobně bych však klidně na hru koukal přes rameno hlavní postavy. Vedle horšího pocitu z boje je cítit nezkušenost autorů s FPS hrami i v pohybu a i když se Akito po městě pohybuje za pomoci parkuru, je překonávání překážek občas trochu frustrující. Zde se nabízí srovnání s Dying Light, které sice zpracovává otřepané téma zombie, ovládá se však lépe.

Stvoření Yokai nejsou většinou zlí, spíše zákeřní a škodolibí.

Zmíněné problémy však nejsou důvodem, proč by měla být hra zavržena, jen něco podobného dělá konkurence lépe. Na druhou stranu i přes některé otřepané herní mechanismy, jako je odemykání území dobíjením bran, však GWT působí díky svému zasazení svěže. Koncept jakési moderní duchařiny sice příliš neděsí, je však divácky atraktivní. Samotné město je radost prozkoumávat a na některé neduhy v ovládání si vlastně rychle zvyknete. Jen těm nepovinným soubojům se začnete po nějakých deseti odehraných hodinách vehementně vyhýbat.

Sympaťáku s deštníkem se v Tokiu nějak urodilo.

GWT je tak trochu jinou hrou, než možná někteří čekali. Není příliš strašidelná, ale zábavná a v lecčems unikátní rozhodně. Osobně jsem se bavil velmi dobře a autory pečlivě vybudovaný svět s chutí objevoval. Chtělo by to však zapracovat na soubojích a pestrosti hratelnosti obecně, aby se folklórem nasáklý výlet do neony rozzářeného Tokia zapsal do videoherní historie nějak výrazněji.

Deštníků je hra obecně plná. Asi v Tokiu hodně leje :).

P. S. Neodpustím si jednu poznámku k nabízeným verzím hry. Do redakce nám dorazila deluxe edice, která stojí o cca pětistovku víc… a za tu cenu v žádném případě nestojí. Dostanete pár oblečků a prakticky skin na luk. Což je v singleplayer FPS hře, kde postava není mimo cutscény ani vidět, trochu špatný vtip.

Vývojáři: Tango Gameworks

Vydavatel: Bethesda Softworks

Datum vydání: 25. března 2022

Cena v PS Store: 1.849,- Kč (standardní edice), 2.379,- Kč (deluxe edice)

Multiplayer: Ne

Platformy: PlayStation 5 (Recenze), PC

Herní doba: 15-40 hodin (v závislosti na plnění vedlejších aktivit)

7
Zvuk/soundtrack
7
Příběh/herní módy
8
7
8
8
recenze-ghostwire-tokyo-doktor-strange-na-vylete-v-japonskuGhostWire: Tokyo nabízí vedle zajetých prvků i svěží nápady a hlavně unikátní zasazení. Pojetí ve stylu moderní duchařiny asi nesedne úplně každému, hra jím však sbírá body za originalitu. Zájemci se navíc dozvědí spoustu zajímavostí z japonského folklóru. Jen je škoda slabších soubojů a později opakující se herní náplně. GhostWire si tak minimálně u nás titul hry roku rozhodně neurve, ostudu si však autoři rozhodně neutrhli. <br><b> <br>+ zajímavé zasazení <br>+ důraz na japonský folklór a městské legendy <br>+ vedlejší úkoly <br>+ zábavný průzkum města <br> + design nepřátel <b><br> <br>- neuspokojivý pocit z boje <br>- později jednotvárná hratelnost <br>- slabší grafika textur a některé otravné zvuky