Návrat do hry Gloomhaven bylo v digitální podobě očekáváno už delší dobu. Do early access vešla před dvěma lety a už tehdy jsme si mohli užít tento skvost z pohledu uživatelského módu zvaném Guildmaster. Nyní vychází hra do verze 1.0 a my se tak můžeme opět podívat na tento opus i s původní kampaní na našich počítačích.

Pro ty z vás, co název Gloomhaven slyší prvně, tak se jedná o nejlépe hodnocenou deskovou hru za posledních několik let. Díky tomu na svá bedra dostala společnost Asmodee Digital velkou tíhu, jelikož očekávání byla obrovská. Kooperativní, příběhová hra, až pro 4 hráče a s rozsáhlým soubojovým systémem? Kdo by jej nechtěl alespoň vyzkoušet?

Příběh nás zavádí do fantasy světa plného magie, nekromancie, válek a různých ras. Zde se nachází jedno z posledních měst, držící si nějakou tu životaschopnou úroveň. Gloomhaven. Útočiště každé z vašich 16 hratelných postav. Vaše sociální postavení začíná tam, kde u mnohých končí. Ve stokách. Největší vyvrhelové společnosti, kteří nemají na to, dělat cokoliv lepšího, než nájemné dobrodruhy, kteří si za groš nechají vrtat koleno. Máte ovšem svůj sen, svůj cíl, za kterým si jdete i kdyby to mělo znamenat smrt mnohých. Je to bohatství? Možná. Je to pomsta? Může být. To, co je Vašim cílem si totiž každá z postav náhodně vybere na začátku svého putování. Tento osudový úkol nelze nijak měnit a jediné osvobození z něj, je všechno zahodit a nechat postavu odejít do věčných lovišť, pokud jej nesplníte. Hra je ovšem mnohem více o objevování a herních mechanismech, než o samotném příběhu. Ten měl sice skrytý potenciál, ale brzy Vás tak nějak přestane zajímat a budete se věnovat spíše právě již zmíněnému objevování a hře jako takové.

Objevování je jednoduše řečeno skvost. Každý splněný hlavní úkol postavy ji odešle do tzv. důchodu, jelikož splnila to, po čem celé své dobrodružství prahla. To znamená, že dostanete odměny, které často odemykají nové postavy, mise, předměty a podobné. Že jsem napsal postavy? No jo! To jsem vlastně nezmínil! Z jichž zmíněných 16 máte na začátku pouze 5 základních, ze kterých si můžete vybrat, za kterou budete hrát. Abyste si tak vyzkoušeli nějakou novou, musíte tu svoji starou poslat do již zmíněného důchodu. A co jsou ty nové zač? To si musíte objevit sami. Jediné, co vám slouží jako nápověda, je jejich symbol, který by mohl značit, na co se daná postava zaměřuje. Dopředu tak nemáte ani tušení, co odemknete za nového dobrodruha, který vystřídal předchozí postavu ve Vaši partě. A objevování nových misí? No…

Přečti si  Avatar: Frontiers of Pandora přidává režim 40 FPS na PS5 a Xbox Series X/S

Jelikož se jedná o takový strategicko-karetní dungeon crawler, tak každá mise je předem sestavená místnost, která se postupně otevírá. V tom je hned vidět značný rozdíl v digitální edici, jelikož nevíte co Vás čeká oproti již zmíněné deskové verzi, kde máte celý dungeon na obrázku. Díky tomu nevíte kde jsou truhly, nepřátelé a ani jak dlouhá tato mise bude. A jaké jsou ještě další rozdíly v objevování? Bohužel, desková verze hry měla famózní systém obálek, které se otevírají při dosažení určitých milníků a ten zde chybí. Tedy on zde je, ale je tvořen digitálním způsobem, čili různé načítací bary, které Vám všechno počítají, ale ten prožitek (kdyby alespoň animace) z otevírání něčeho nového, zde zkrátka chybí. Díky tomu se dostáváme k dalšímu kameni úrazů a to je „nedotažení do konce“. Truhly bohužel nejsou moc dobře poznat, nevíte co získáte za dokončení mise a v podstatě i po jejím dokončení tak stále pořádně nevíte co jste dostali. Objevování je prostě v něčem lepší než v deskové hře a v něčem horší, tak si není moc co vyčítat. To co ovšem hru neskutečně tahá nahoru, je herní mechanismus a grafika.

Ano, někdo by si mohl říct, proč herní mechanismy, které jsou už v deskové hře, tahá ta digitální nahoru. Rychlost. Všechny karty máte správně uspořádané, promíchané, nic nemusíte hlídat, za soupeře nemusíte hýbat a vy se tak můžete krásně soustředit pouze na sebe a svoji hru. Grafika by sice mohla být i lepší, ale kromě pár drobností (jako třeba již zmíněné truhly) máte díky právě této příjemný prožitek spojený s přehledností a když každá karta má svůj vlastní unikátní efekt, který koresponduje s jejím názvem, tak si nejednou zařvete aby ten soupeř už konečně umřel na ten dvojnásobek!

Když už jsme u těch karet, tak bychom si konečně mohli vysvětlit, co je tou onou hlavní mechanikou hry. Překvapivě karty. Každá postava, má svůj silně unikátní systém karet, které jsou navrženy tak, aby vznikaly skvělé kombinace při jejich zahrání. Aby byl tah hráče lépe pochopen, tak karty mají spodní část, horní část a střed. Střed je pouze číslo iniciativy, které značí, kolikátý v pořadí budete hrát a jedná se o velmi důležitou položku, protože ne vždy chcete hrát jako první a stejně tak naopak ne vždy jako poslední. Horní části karty jsou poté většinou na útoky a spodní na utilitu, čili pohyb a podobně. Jako vhodná kombinace tedy může být například pohyb o 6 polí na spodní části jedné karty a horní část druhé karty jako útok o síle, která se rovná počtu polí, které postava ušla, čili 6 poškození. Je tak lepší volit kartu s delším pohybem, než kratším. Takováto kombinace, která se nachází u jedné ze základních postav a nespočet dalších, se dá najít u všech a je jen čistě na Vás, které vám sednou více a které méně.

To všechno můžete navíc prožívat až se čtyřmi přáteli a to buď online a nebo na jednom gauči. Během tvoření naši recenze nás bohužel trápili občasné výpadky spojení a zvýšená latence, ale to není něco, co by nešlo vyřešit pár updaty. Stejně tak určitě doporučíme hrát raději Multiplayer než v sólu, ale ze subjektivního hlediska mě hra nejvíc bavila právě ve dvou hráčích.

Mohl bych tu psát ještě sáhodlouhé texty o obsahu hry, ale přeci jenom si musíte taky něco objevit sami. Co ovšem ještě zmíním jsou dvě věci. První je, již na začátku zmíněný, mód Guildmaster. To je zcela nová digitální kampaň, která je určitě jednodušší a s předělaným perk systémem. Ačkoliv se mě tato druhá kampaň zdála možná i o něco zábavnější, tak určitě doporučím zahrát nejdřív tu základní, aby jste si užili to zasloužené otevírání nových postav protože jak jsem psal, objevování je velká část této hry. No a druhá věc co musím zmínit jsou bugy. Zatím jich je stále několik, které by bylo záhodno vyřešit. Například občasná nemožnost zvolit si políčko začínajícího hráče nebo například z questu, ze kterého máte dostat „každý 15 zlatých“ dostanete zlaťáky rozděleny mezi hráče. Stejně tak je pár karet erratovaných (pozn. redakce: Vybalancovaných), tak se nelekejte, pokud fungují některé kapku jinak než v deskové verzi. V každém případě se jedná fenomenální počin na stovky hodin.

Vývojář: Flaming Fowl Studios

Vydavatel: Asmodee Digital

Datum vydání: 20. 10. 2021

Cena digitální kopie: 34,99€

Velikost hry: 7 GB

Platformy: PC (recenze)

7
7
Příběh / Sandbox
7
10
10
10
recenze-gloomhaven-digital-edition-nejuspesnejsi-deskova-hra-v-digitalni-podobe<font size="3"> Fenomenální desková hra v perfektním digitálním kabátku. Přesně tak, jak by to mělo fungovat. Krásné podání a mnohem více odsýpající gameplay. Sice bohužel nemůžete ty figurky držet v ruce, ale zase na druhou stranu ta cena vám dá perfektní zážitek jako na stole.