Studio Codemasters hráčům přináší závodní hry už přes 20 let.  Britské studio založené v 90. letech má na svědomí hry jako Colin McRae Rally, Fuel, F1 2019, legendární sérii TOCA nebo Grand Prix Simulator, který vyšel už v roce 1987 pro ZX Spectrum. Nyní se Codemasters opět hlásí o slovo se svým nejnovějším titulem GRID. Naposledy, když se tito vývojáři snažili udělat závody netradičním způsobem, vzniklo Onrush. Hra s neotřelými inovacemi ovšem veřejnost ani kritiky o svých kvalitách nepřesvědčila a následně přišla nejen o hráče, ale i o podporu studia samotného.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Kdo by se na GRID netěšil? Vývojáři proklamovali 400 různých AI charakterů, detailní model poškození vozidel a akci, akci a akci! Skrývá se za skromným a jednoduchým názvem neobroušený diamant nebo jen další nečekaná pohroma?

 

Ve hře naleznete pouhopouhých 8 klasických okruhů, které doplňují 4 městské. V základní single-playerové kampani na vás čeká odhadem 200 závodů a tak si můžete být jisti, že pocity deja vu se dostaví velmi brzy. Tratě se sice pro některé závody obměňují nebo se “originálně! jezdí pozpátku, rozmanitosti zde přesto pšenka nekvete. Opakujícího se obsahu jsem si všiml už asi po hodině hraní a tyto pocity během dalších 10 hodin jen sílily. Nedostatek tratí tak alespoň trochu zachraňuje bohatý vozový park, ve kterém naleznete vozidla nejen od velkých velkovýrobců. Po jejich zakoupení můžete během závodů užívat jak nejnovější modely od Aston Martin, tak i například stařičký Ford Sierra.

Ať už ale usednete za volant Sierry, Mazdy RX-7 nebo Renaultu F1, připravte se na to, že jízdní model nemusí sednout každému. Hra je silně arkádově laděná a svým pojetím ovládání a jízdy samotné se dle mého názoru dost podobá Colin McRae: Dirt 2 z roku 2009. Jak budou vaše závody probíhat záleží čistě jen na vás. Defaultně nastavená obtížnost Normal není nikterak vyzývavá a pokud se rozhodnete pojmout závody jako destruction derby, hra vás penalizuje jen tím, že z některých vašich soupeřů udělá tzv. Nemesis. Váš kolega z týmu vás přes vysílačku svým silně indickým přízvukem upozorní na skutečnost, že na takto označené řidiče je třeba dávat si dobrý pozor. Na jeho slova ale dojde až poté, co si znudění neustálým vyhráváním změníte obtížnost na Hard. V tu chvíli se z vašich Nemesis stávají zákeřné a podlé svi…. ehm, krysy, jejichž středobod samotného žití se ve vteřině smrskne do jediné myšlenky, nenechat vás dojet do cíle. Pokud k tomu dojde, buďte si jistí, že pokud závod vůbec dokončíte, tak s oholenou karosérií a s rozbitými skly. Vaši soupeři jsou vcelku splachovací, a tak se vaše sváry mezi závody nepřenáší.

 

Přečti si  Activision teasuje postavy Ramba a John McClana pro Call of Duty: Warzone

I pro “Nemesis” ovšem platí herní mechanika, na kterou studio Codemasters lákalo hráče dlouho dopředu. Uměla inteligence se v GRIDu štěpí na 400 různých charakterů, které se aktivně projevují na chování jezdců během závodu. Narazíte tak na soupeře, kterým nedělá problém vás vybrzdit, roztočit nebo vytlačit z trati. Stejně tak ale potkáte NPCs, která začnou panikařit už ve chvíli, kdy se jim objevíte ve zpětných zrcátkách. V řešení situací a patálií, které díky těmto funkcím mohou nastat, vám může pomoct váš druhý jezdec. Partner, kterého si vybíráte v Nastavení profilu jezdce, má své statistiky a různé předpoklady. Je tak na vás, zda si do týmu pozvete jezdce, slušňáka, který s vámi bude okupovat přední příčky a nebo zmetka, který řídit moc neumí, ale položil by za vás život. Výsledky vašich bratrů ve zbrani se projeví i na odměnách po každém eventu. Vybírejte tedy opatrně.

Jedeme tak rychle, že i zrcátka jsou z toho mimo

 

Po grafické stránce nevypadá GRID věru zle. Tratí zde sice není milion, ale za to jsou vcelku propracované a detailní. Zmínit musím především vyzdobené městské okruhy, kde není náhoda zaslechnout v některé ze zatáček např. kapelu Queen, na kterou tam paří přítomní diváci. Ti v okolí okruhu nechybí ani při nepřízni počasí. Silné deště se ale bohužel neprojevují na jízdních podmínkách tolik, kolik bychom si přáli. I přesto patřily závody na vodě mezi mé nejoblíbenější, a to hlavně díky vodním grafickým efektům.

Přečti si  Trailer k Assassin’s Creed Valhalla: Wrath of the Druids naznačuje potíže v Irsku

Studio Codemasters také ve svých trailerech a prohlášeních avizovalo výborný model poškození. Jeho kvalita sice stále není na úrovní, kterou bych si od závodních her v tomto tisíciletí představoval, ale pokrok uvidíte na první pohled. Vozidlům odpadávají kapoty, nárazníky se houpou na posledním nýtku a prasklá čelní skla znepříjemňují výhled z vozidla hráčům, kteří si závodní hry užívají především z pohledu řidiče.Hru jsme testovali na konzoli PlayStation 4 Pro, na které jede GRID ve velmi stabilních 60fps při rozlišení 2560×1440 (1440p).

 

S prázdným nákupním košíkem neodejdou ani hráči, kteří dávají přednost závodění proti živým soupeřům. Online režim je ale v GRIDu neskutečně osekaný a netrvalo mi dlouho, než sem nad ním zlomil hůl. Když si člověk uvědomí, že za hrou stojí studio, které má s tvorbou her, potažmo závodních her s multiplayerem, velké zkušenosti, je nedostatek možností v online režimu zarážející. Nelze ovšem říci, že by byl Grid zaměřený na Single Player. Existuje tu sice určitá kampaň, ale hra postrádá jakýkoliv příběh a cestu za dojetím všech eventů a závodů bych nenazval jinak, než grindem.

Od prvního momentu jsem byl ke GRIDu skeptický. Jako velký fanda a dlouholetý hráč série F1, jsem od studia Codemasters čekal přece jenom o něco více, než výsledný celek, kterého jsme se dočkali. Celkově na mě GRID působil jako uspěchaná a nedokončená závodní hra, za kterou bych hledal kohokoliv jiného, jen ne studio Codemasters. Graficky velmi povedený titul postrádá hloubku jak v režimech pro jednoho i více hráčů. To málo, co ale GRID nabízí, lze považovat za slušný základ pro další hry. Různorodá AI je milým zpestřením a herní mechanikou, kterou bych si přál vidět i v jiných závodních hrách. Nepochopitelná je pro mě i absence českých a slovenských vlajek a emblémů. Codemasters je v jiných svých závodních hrách používá už roky, tak kde je problém?

 

Vývojáři: Codemasters

Datum vydání: 11. 10. 2019

Česká lokalizace: Ne

Platformy: PlayStation 4, Xbox One, PC

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno