Budu upřímný a hned na začátku se přiznám k tomu, že se mi do recenze Mafia: Definitive Edition moc nechtělo a hru jsem chtěl přenechat některým ze svých kolegů. Jednak z úcty k původní hře a týmu Dana Vávry, ale také proto, že za ty roky od dohrání původní hry mi zůstali v paměti jen příjemné vzpomínky, kterými jsem se nechtěl nechat ovlivnit. Zkrátka loajalita je základním kamenem jak v obchodním smyslu, tak ve světě gangsterů, ale i v případě remaků k původním hrám. A proto jsme se na recenzi Mafia Definitive Edition podívali hned ze dvou pohledů.

Jak jste asi z úvodu pochopili, tak na původní Mafii vzpomínám opravdu rád asi i proto, že tehdy se hry více než na postranní mise a sběratelské předměty soustředily na postup postav a velké příběhové momenty. Mafia: Definitive Edition dává v tomto ohledu mladým hráčům možnost okusit, jak dobré hry se tvořily, ale přidává i nějaký ten záblesk moderní doby a současné grafiky. Narovinu musím říct, že za mě osobně Hangar 13 neodvedl vůbec špatnou práci a k remaku přistupoval skutečně s citem.

Cože? Vy neznáte Tommyho!

Neexistuje lepší měřítko hodnoty gangstera než jeho nehynoucí loajalita k jeho Danovi, teda donovi. Pokud jste původní hru nehráli, potom vězte, že Mafia: Definitive Edition je akční adventura, která se odehrává  ve fiktivním městě Lost Heaven inspirovaném Chicagem během Velké hospodářské krize ve 30. letech a vypráví příběh bývalého gangstera Thomase Angela a to od samotného počátku, kdy se živil poctivou prací jako taxikář, který byl ve správný čas na špatném místě.

V průběhu příběhového režimu můžete zažít Tommyho vzestup v řadách zločinecké rodiny Salieri bojující s hrozbami rodiny Morello a to až do jeho nevyhnutelného obratu vydat svědectví policejnímu detektivu, aby zachránil sebe a svou rodinu. Zatímco většina hlavního příběhu zůstala stejná, v remaku existují postavy, které dostanou více prostoru, což pomáhá budovat příběh nad rámec toho, co jsme mohli vidět v originále před 18 lety. Vše co je tu nad rámec originálu přidáno, je přidáno s opravdovým citem a vývojáři v žádném případě netlačili na pilu.

Přečti si  RECENZE: Stellar Blade - Kočičí ouška a povolení zabíjet

Lost Heaven v novém kabátku

Hangar 13 je třeba pochválit i za audio vizuální stránku, kdy aktuální hardware nabídl možnost implementovat některé opravdu pohlcující efekty, jako například když během deštivého počasí udeří blesky, které osvítí okolní budovy, zatímco doprovázející hrom vám řve do sluchátek. Také noční život je v Lost Heaven doslova magický, když na ulicích svítí neonové nápisy a NPC se po ulicích kolébají v podnapilém stavu i pře všudypřítomnou prohibici. Často jsem se přistihl, jak jen pozoruji město a poslouchám jazz z rádia, které nahradilo původní hudbu, která hrála v různých částech města. Osobně vám doporučuji nedržet se urputně jen hlavního příběhu, protože byste se tak připravili o vše, co Lost Heaven skutečně nabízí.

Remake přichází také s vylepšením ovládacích prvků i samotného pohybu. Boj se zbraněmi má velkou razanci a váhu, zatímco mechanika řízení (s nově přidanými motocykly v tomto remaku) je mnohem snazší, než v původní hře a tak například závodní mise již není pro hráče noční můrou (osobně mě ale trochu mrzelo, že jsem závod vyhrál hned na první pokus).

Dabing, ach ten dabing.

Mafia: Definitive Edition stejně jako původní hra obsahuje český dabing a stejně jako tehdy mi i nyní přijde, že herci v některých momentech doslova přehrávají, ale není to nic, nač by se nedalo zvyknout a fanoušky jistě potěší, že si po letech mohou zahrát hru, které budou rozumět téměř každé slovo. Navíc je třeba brát v potaz i fakt, že hercům do značné míry zkomplikoval práci koronavirus a dabování bylo na čas přerušeno. Jak jsem uvedl výše, autorádio nahradilo původní melodie, ale díky tomu nově obsahuje i zpravodajství, to ovšem nebylo předabováno a bohužel schází i jeho textová verze, takže pokud nevládnete angličtinou, potom si mnohdy vtipné zprávy jednoduše neužijete.

Přečti si  Assassin's Creed Hexe prý bude obsahovat magické schopnosti, posedlost a systém strachu

Příběh hry zvládnete odehrát za nějakých 12 hodin, pokud se však vydáte i do volné jízdy a objevíte i další vedlejší mise, na které se budete muset rozpomenout z původní hry, protože ve hře nejsou nijak zvlášť upřesněny, protáhne se vám herní doba minimálně o další 3 hodiny.

Pohled hráče, který původní hru nikdy nehrál

Ja ako mladší ročník som sa ku pôvodnej Mafii nikdy nedostal, odrádzala ma práve grafická stránka a dostatok nových hier. Remake pôsobí ako naozaj pekný a zábavný počin hodný titulu AAA hry v roku 2020. Ako hráč hrajúci prvýkrát pôvodnú Mafiu som si hru náramne užil a musím vyzdvihnúť výborne napísané postavy, ktoré majú každá svoj jedinečný charakter. Grafická stránka sa moc nedá vytknúť, iba občasné zmätky v správaní AI hlavne v doprave, ale to už tak býva a v konečnom dôsledku je to úžasný remake starej klasiky, ktorý rozšíri fanúšikovskú základňu o mnoho mladých hráčov, vrátane mňa.

Celkem

Mafia: Definitive Edition je velmi citlivým remakem, který mladšímu publiku dá možnost okusit kvalitu dřívějších her a nám starším připomene jak skvělou hru Dan Vávra a jeho tým dokázali vytvořit. A i když jsem se z počátku zdráhal Definitive Edition recenzovat, musím konstatovat, že pro mě je to remake roku.

Vývojáři: Hangar 13, 2K

Datum vydání: 25. září

Česká lokalizace: Ano titulky + dabing