Když nám téměř před dvěma lety John Gibson na PC Gaming Show představil nový projekt s názvem Maneater, jen málokterý z hráčů tušil, co vlastně od hry očekávat. A fanoušci této třídy paryb mohli začít doufat, že se konečně objeví titul, který jejich oblíbené predátory využije v roli hlavní postavy.
Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
Žraločích her totiž ve skutečnosti není mnoho. A těch dobrých je ještě méně. Z těch, co mi uvízly v paměti snad jen Jaws Unleashed (i když ta se neřadí zrovna mezi ty dobře hodnocené) a z poslední doby Hungry Shark Evolution od Ubisoftu. No a pak je tu Depth, multiplayerová akční záležitost, která jako jedna z mála zmiňovaných her sbírá kladná hodnocení. A proč by nás právě Depth měl zajímat? Jednoduše proto, že v čele vývoje stál Alex Quick. Stejný Alex Quick, který drží taktovku vývoje Maneatera. Pojďme se tedy podívat, jestli se mu jeho znalosti o monstrech z hlubin v nové hře podařilo využít.
Maneater není jen obyčejným simulátorem žraloka, který vás nechá prohánět se bezcílně širými vodami oceánu. Autoři měli v tomto případě mnohem větší cíle. Vzniklo tak openworld RPG s vizuálně členitými lokacemi, spoustou hlavních a vedlejších úkolů, možností vývoje žraloka a příběhem.
Příběh? Děláte si legraci?
Mluví-li se o RPG, představíme si košatý příběh plný dialogových voleb a větvení příběhů. Ne tak při hře za žraloka. Žralok je predátor. Jde si jasně a přímočaře za svým cílem, jedná instinktivně a těžko od něj čekat něco víc.
Hned v úvodu hry jste konfrontováni se zarytým odpůrcem žraloků, který uloví vaši matku, vás vyřízne z jejího břicha a označkuje jako svou další kořist. Kdo by si to nechal líbit? Vy rozhodně ne. A tak si milého Scaly Peta také označkujete a to dost zásadním způsobem. Tím začíná nepřátelství na život a na smrt, které bude provázat děj celé hry. Čiré nepřátelství, přímočará nenávist. To je to, co žene lovce Scalyho i vámi ovládaného žraloka. Můžete čekat několik setkání a v podstatě předvídatelný příběh s minimem překvapujících zvratů. Jenže tam, kde vlastně žádný příběh nečekáte, působí tato jednoduchá dějová linka uvěřitelně a hlavně vám dává ve hře jasný cíl. A co by byla hra, byť openworldová, bez jasného cíle? Navíc je celé vaše soupeření monitorováno kamerami jakési reality show a to dává konfliktu další rozměr.
Začínáte tedy jako čerstvě narozené mládě, které poprvé okusilo chuť místních vod. V úvodu si budete muset osahat ovládání a zvyknout si na nastavený model chování pohybu. To byl, přiznám se, pro mne asi největší problém. Ovládání žraloka ve všech směrech ve spojení s někdy špatně orientovanou kamerou občas vedlo k mé naprosté dezorientovanosti. Pak vás tutorial provede základy boje. Ten je velmi jednoduchý a vystačíte si se třemi tlačítky a jejich kombinacemi. Mohlo by se to zdát málo, opak je pravdou. Na nějaká složitější komba byste stejně v rychlých soubojích neměli čas a tak to autoři vyřešili asi nejlépe, jak mohli. Souboje jsou rychlé a svižné, bohužel místy opět trochu nepřehledné a zmatené. Obzvlášť pokud stojíte proti rychlému nepříteli, budete často hledat na které straně vlastně je a kam máte své útoky směřovat. S orientací vám naštěstí pomohou červené šipky (nebýt nich, bylo by nalezení nepřátel velkým oříškem).
Od první lokace se setkáváme nejen s protivníky sobě rovnými, ale i s nepřáteli na mnohem vyšším levelu. Zde si dovolím další pochvalu. Hráčům je dána možnost výběru, zda-li chtějí svou mašinu na maso trochu potunit, vylepšit a vylevelovat, nebo se do souboje se silnějšími protivníky pustit rovnou. Obě volby jsou možností – buď strávíte čas levelováním a potom zvládnete silnější nepřátele jednou ploutví, nebo čelíte větší výzvě, déle trvajícím soubojům a odměnou je vám uspokojení z poražení výrazně silnějšího protivníka.
Teď se můžeme pustit po stopách Scaly Peta a jeho syna Kyla. Nebo vlastně nemusíme. Vedle hlavních úkolů máme na výběr ještě ty vedlejší, vesměs jednoduché a opakující se. Aby vás po čase nezačaly nudit, můžete si jejich plnění proložit ještě kompletací sběratelských předmětů. Těch jsou 3 typy – bedny s materiály, poznávací značky a objevovaní zajímavých míst. Především třetí ze sběratelských cílů je příjemným zpestřením vašeho podvodního putování. Vývojáři jsou totiž vtipálkové a příznivci více i méně známých popkulturních odkazů. Najdete tak narážky na kultovní filmy, seriály, knižní příběhy, slavné i nechvalně známé události a všechny působí vtipně a nenuceně. Posledním z důležitých herních prvků jsou lovci žraloků. Ti se objevují vždy, když začnete být nebezpeční pro lidskou populaci. Čím více turistů, obyvatel či bezdomovců si dáte k obědu, tím roste ukazatel nebezpečí v podobě lovců. Ti na vás pořádají nájezdy a jsou čím dál tím silnější a neodbytnější. Celkem můžete porazit 10 loveckých bossů, kteří jsou spíše dotěrní a větší výzvu budou představovat asi jen poslední dva z nich.
Postupným prokousáváním se potravním řetězcem až na vrchol rostete, levelujete a dospíváte. Projdete si celkem 4 hlavní vývojové fáze žraloka (od miminka až po mega evoluci) a snažíte se dosáhnout levelu 30, který je aktuálním maximem. Za postupné plnění hlavních a vedlejších questů, sbírání collectibles a prozkoumávání světa si pak odemykáte vylepšení pro celkem 8 slotů. Některá jsou aktivní, jiná pasivní, upravují vaše statistiky, přidávají schopnosti a některé mění i vizuál krvelačného predátora. Poměrně dobře je zvolený koncept, kdy se jednotlivé části modifikací doplňují v setech a přidávají speciální bonusy stejně jako o specializace každého ze setů, kdy jeden využijete pro boj s velkými predátory a jiný se zase hodí pro ničení lodí všudypřítomných lovců žraloků.
Ozvučení je přesně takové, jaké byste čekali a hudba příjemná, dynamicky se mění podle toho, co se právě ve hře děje a zbytečně neruší v místech, kde se to nehodí. Za zmínku stojí komentáře nadabované Chrisem Parnellem, které prostupují celou hrou. Vtipnou, mnohdy velmi satirickou, formou se v nich dozvíte zajímavosti ze světa žraloků, bohužel časem se začnou opakovat a ke konci hry je nebudete téměř vůbec vnímat.
Grafická podoba je na první pohled líbivá, na ten druhý už ale poznáte, že Blindside a Tripwire Interactive se vší silou snaží posunout hru do tříáčkové kategorie, ale v některých ohledech jim prostě stále sklouzává zpět do kategorie her s nižším rozpočtem. Plusem je rozmanitost prostředí, jeho vizuální odlišnost a členitost terénu v různých lokacích. Orientaci vám usnadňuje mapa, která je provedena přehledně. Postrádal jsem ale při hraní přítomnost minimapy, protože orientace v některých podvodních bludištích vyžadovala opakované přepínání do fullscreen mapy a zpět. A s grafikou souvisí i moje největší výtka a tím je technické zpracování. Hru jsem hrál na PS4 Pro a v některých pasážích byl znát propad FPS v důsledku špatné optimalizace. Obzvláště při soubojích a v rychlých akčních pasážích to bylo velmi nepříjemné. Chlazení konzole se dostávalo do otáček startujícího UFA a to nejen v rychlých a výpočetně náročných scénách, ale třeba i při pauznutí hry a přepnutí do mapy. Je možné, že na optimalizaci ještě autoři zapracují a stejně jako občasné chyby v podobě nedokončitelných úkolů nebo absence aktivních prvků ve hře opraví některým z nadcházejících patchů.
Teď když znáte můj názor na většinu prvků hry, je načase zhodnotit hru jako celek. Nápad na žraločí RPG se mi od začátku velmi zamlouval. Ale byl jsem rozhodně skeptický co se provedení a hratelnosti týká. Od začátku hraní jsem narážel na věci, které by se daly udělat lépe a přesto jsem se od ní nemohl odtrhnout. Navzdory drobným jednotlivým nedostatkům je hra chytlavá, hratelnost návyková a hra má něco, co vás chytne a nepustí. Je to dáno i správně zvolenou délkou, protože se autoři nesnaží natáhnout hratelnost na několik desítek hodin, jak bývá u openworld RPG zvykem. Ti rychlejší a zdatnější z vás uvidí finální titulky po 10 hodinách, pečlivým hráčům zvyklým vyzobávat vše do posledního drobku se může herní doba protáhnout na více než 15 hodin.
Vývojáři: Blindside Interactive / Tripwire Interactive
Vydavatel: Tripwire Interative / Deep Silver
Datum vydání: 22. 5. 2020
Cena hry: 999,- Kč (PS Store), 36,99€ (Epic Games Store)
Platformy: PC (Epic Game Store), PlayStation 4 a Xbox One
Herní doba: 10 – 18 hodin
Mně to přijde přehnaný. Já doufal v trochu realističtější pojetí.
Jasně, není to simulátor žraloka – ten na trhu chybí. Pořád je to hra s arkádovým pojetím – ale to byla zrovna jedna z věcí, které autoři hlásali už od začátku.
Michal Římal Sry, ale když jsem viděl jak s ním vyskočí až na břeh…. Přehnaný.