Zástupci vývojářů studia Crystal Dynamics mě s pár dalšími novináři zavřeli do malé místnosti s projektorem, několika málo židličkami a stejným množstvím šumících sluchátek. Čekala nás krátká přednáška o jejich nadcházejícím projektu Marvel’s Avengers. Po několika minutách, během kterých nám byly ve zkratce představeny režimy pro jednoho a více hráčů, jsme se odebrali do hlavní místnosti s nastartovanými konzolemi PlayStation 4. Právě se konal Gamescom 2019 a mě čekalo jedno velké zklamání.

Nebude vám zde nalhávat, že jsem obří fanoušek Marvelu. Oznámení nové hry mi srdeční tep nijak nezrychlilo a já nemusel narychlo shánět tlakoměry jako někteří influenceři na sociálních sítích. Pravdou ovšem je, že jsem viděl všechny filmy z dílny Marvelu alespoň jednou a příběhy hlavních hrdinů mi tak zdaleka nejsou cizí. Proč mi tedy ukázka neučarovala a já v duchu odsoudil nové Avengers k těžkému neúspěchu?

Na bezpečnostní pásy se zde moc nehraje

Hratelná verze, která byla v Kolíně nad Rýnem novinářům k dispozici se jen pramálo lišila od Beta verze, která byla před vydáním k dispozici veřejnosti. Rozporuplné pocity, o kterých jste jistě slyšeli snad od každého, kdo si Betu vyzkoušel, jsem podobně pociťoval i já a nemohl jsem přijít na to, jakým způsobem si chtějí v Crystal Dynamics získat herní komunitu na svou stranu. Že se to vývojářům povedlo mi došlo poté, co jsem se přitrouble usmíval několik prvních hodin hraní.

Hlavní hrdinkou v našem zbrusu novém super schopnostmi nadupaném příběhu je Kamala Khan. Tato mladá slečna se jednoho slunného dne vypraví se svým otcem do San Francisca, kde se má během konání oslav A-Day účastnit finálového kola soutěže o nejlepší fanfikci. Díky své VIP vstupence se jí podaří potkat se svými hrdiny jako je Cpt. America, Thor nebo Black Widow. Z vyvýšeného lóže určeného pro další soutěžící a jejich doprovody má ale taktéž skvostný výhled na tragické události, které se nesmazatelně zapíší nejen do lidských dějin, ale také do myslí samotných Avengers.

Celá frajerská skupina se rozpadne a na hrdinské činy se nejenže pomalu ale jistě zapomíná, ale jejich připomínání a zvelebování je bráno téměř jako velezrada. Během paseky, která byla natropena během A-Day přišlo o život mnoho lidí. Ti, kteří ji přežili, byli pro ti své vůli obdařeni některými speciálními schopnostmi, které se rozhodli užívat všemožnými způsoby. Krátce po událostech, které zasáhly doslova celý svět, se do popředí zpravodajských relací dostala organizace AIM, která má se schopnostmi nakaženými jedinci své vlastní plány. A zde se dostáváme zpátky k naší hrdince Kamale, která i k nevůli jejího otce stále věří v návrat svých hrdinů. Kamala při oné nešťastné návštěvě dostala do vínku také nějaké ty rádoby super schopnosti a má tak vojáky a vojandy z AIMu stále v patách. Aby se s nimi vypořádala, bude potřebovat nejen pomoc od nás, hráčů, ale především i od ostatních členů odboje.

Příběhová kampaň se povedla takovým způsobem, že bych hru doporučil i někomu, kdo nemá sebemenší chuť na online část hry a chce si užít jen a pouze příběh. Jediné, co bych kampani v čele s velmi sympatickou hrdinkou vytkl je závěrečná pasáž, která mi tak úplně neseděla k dosavadnímu průběhu hry. Po skončení kampaně se můžete dále věnovat boji proti zlu. Nemusíte na to ale být sami a přizvat si k sobě své přátele nebo najít spoluhráče pomocí matchmakingu. Scenérie kdy vy a vaši kamarádi v podobě Thora, Iron-Mana nebo například Hulka ničí desítky a desítky nepřátel je doslova k pokukání a působivý velmi efektivně a zábavně. Plnit můžete základní mise, větší striky a v přípravě jsou i raidy a noví hrdinové.

Co jistě nebude po chuti každému je defaultní nastavení ovládání, jehož mapování v některých případech postrádá smysl. Mluvím především o otevírání bedýnek a interakci s prostředím, kterou spouštíte stejně jako provádíte základní útok. Pokud tak uvidíte vaše přátele, kteří nesmyslně boxují do stěny za zavřenou bedýnkou, nesmějte se jim, stane se dost možná i vám. Možnost si přenastavit nezbedná tlačítka ovšem nemají jen hráči na počítačích, ale i hráči na konzolích.

Do příběhové kampaně až po samotný online endgame vás budou provázet RPG prvky, které jakoby z oka vypadly titulům jako Destiny, The Division nebo Borderlands. Pokud vám tyto jména nejsou nijak cizí, tak vás jistě nepřekvapí systémy levelování a lootění, které je pro postup hrou zlomové a nemáte možnost se mu vyhnout. Kromě různé výbavy, která vám pomůže zloduchům zatnout tipec, si můžete samotným hraním odemknout i hromadu emotů a skinů, kterých je pro každého z hrdinů dostatek. Pokud chcete hrát za černobílého Hulka a skin vám ne a ne padnout, můžete, jak je již dnes zvykem, vytáhnout kreditní kartu, obleček si zakoupit a následně před svými přáteli flexit.

Tarleton a slečna Monica se s Kapitánem Amerikou příliš nebratříčkují

V době, kdy jsme Marvel’s Avengers testovali, se hra potýkala se značnými technickými problémy. Výpadky zvuku a podobné malicherné maličkosti ale hráče nepotrápí tolik, jako nemožnost se napojit do hry s přáteli. Za největší zklamání lze ale označit Endgame. Ten působí velmi lineárně, nezajímavě a zdaleka nenaplňuje potenciál, který svět super hrdinů nabízí. Misí není dostatek a obsah se tak začne velmi brzy opakovat. Vývojáři i vydavatelství Square Enix se ovšem vyjádřili, že mají v úmyslu hru podporovat až 10 let. Není tak pochyb, že se již brzy dočkáme nového obsahu a hrdinů. Jako poslední lákadlo nerozhodnutým potencionálním zákazníkům může velmi dobře posloužit česká lokalizace, která hru zpřístupní i mladším ročníkům.

I přes některé bolístky jsou pro mě Marvel’s Avengers příjemným překvapením. Je tomu tak především díky příběhu, který se odpoutal od filmových adaptací a ukázal svět Avengerů ve zcela jiném světle. Stejně tak jak umí být novinka od Crystal Dynamics frustrující, umí být i tak zábavná. Za koupi hra stojí už jen díky Kamale, jejíž neortodoxní vstup do světa svých hrdinů z dětství dokáže zvednout náladu i takovému bručounovi, jakým jsem byl po dohrání  beta verze i já.

Vývojáři: Crystal Dynamics

Vydavatelství: Square Enix

Platformy: PlayStation 4 (recenze), PC, Xbox One