Když v roce 2013 začala jaderná válka, celý svět se ponořil do tmy. Dnes už 23letý Artyom byl tehdy ještě malý kluk, ale na události toho dne si pamatuje, jakoby by se vše událo včera. I přesto, že šance je mizivá, Artyom stále věří, že přežil i někdo jiný než on a lidé z moskevského metra. V cestě za jeho snem o životě mimo metro, mu nebude stát pouze radiace a jí ozářené stvůry, ale i láska, politika a nakonec i jeho charakter.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro + PC

Poprvé jsme se Arťou seznámili už v roce 2010. Rande to bylo srdcervoucí a pokračování tak na sebe nenechalo dlouho čekat. Stejně jako první díl, Metro 2033, tak i Metro Last Light padlo kritikům do oka a celý videoherní svět opěvoval nejen atmosféru, grafiku a ovládání, ale celkové zpracování knižního bestselleru Dmitry Glukhovského. Na třetí díl nás vývojáři ze studia 4A Games nechali čekat o něco déle. Na hře vývojáři pracovali dlouhých pět let, a tak nám poprvé bylo Metro Exodus představeno na E3 v roce 2017. Vyzkoušet jsme si ho mohli o rok později na německém Gamescomu a už tehdy bylo jasné, že nové Metro míří skutečně vysoko a vývojáři nehodlají dopustit sebemenší chybu.

Metro Exodus se odehrává 2 roky po událostech Last Light a našim průvodcem v tomto příběhu není nikdo jiný než Sparťanský Ranger Artyom, který se velmi často na vlastní pěst vydává na povrch, aby potvrdil svou teorii o tom, že Moskva není jediné místo na Zemi, kde se lidstvu podařilo přežít. Se svou vysílačkou obchází vyvýšené body a snaží se zachytit cizí vysílání. Ne vždy vše dopadne pro Artyoma dobře a situace, kdy skončí na nemocničním lůžku není nijak výjimečná. V jednom z těchto momentů, kdy mu doktor vyčítá plýtvání krevními transfuzemi, se k Arťovi připojujeme i my. Pokud jste hráli předchozí díly nebo četli knihy, které napsal Dmitry Glukhovsky, tak je vám jméno Anna jistě povědomé. Je to Artyomova manželka a dcera velitele Millera, která se objevila už v minulém díle. Právě s ní a vysílačkou na zádech se vydáváme na výpravu na střechu jednoho z moskevských věžáků, kde se celý jejich svět obrátí vzhůru nohama.

Artyom, Anna, její otec a celá jejich skupina Sparťanů nás pomocí lokomotivy Aurora vezmou na dobrodružství, které v sérii Metro nemá obdoby. Příběh o naději, lásce a osudu je zabalen do neskutečně slušivého kabátku a jak vám dokáže navodit atmosféru beznaděje a smrti, tak stejně dobře vás dokáže posadit na zadek krásou Uralu a jeho okolí. Vše, na co jsme byli zvyklí z předchozích dílů série a vše, co jsme očekávali i od dílu Exodus jsme dostali, a to v mnohem větší a dokonalejší míře. Budete se bát, budete se nervózně vrtět na křesle a možná budete i plakat a radovat se. Metro Exodus je od začátku do konce neskutečná jízda, ze které mrazí. A to my milujeme.

Popisovat zde, jak atmosféricky hra působí nebo rozebírat hlouběji příběh moc nebudeme, protože bychom se neradi pouštěli do větších spoilerů a připravili bychom vás tím o zážitky, které se nepochybně zapíšou do herní historie a které stojí za to prožít a to i přes to, že zhruba od třetiny hry začnete tušit jak to vše skončí. Místo toho se tak podíváme na novinky, které s sebou Exodus přináší. Systém craftění, který se objevil už v díle Last Light doznal značných vylepšení a změn. Nově již nemůže Artyom své zásoby ani munici nakupovat a tak musí prozkoumávat i sebemenší zákoutí, aby našel dostatek materiálů, které jsou velmi nedostatkové zboží. Ze svých zad může na cestě sundat batoh a upravit tak zbraň kdekoliv a kdekoliv, může si vyrobit vzduchové filtry (Ach, ty vzduchové filtry), lékárničky, nože i další drobné předměty k přežití. Na výrobu nábojů, granátů či zápalných lahví je ale stále potřeba pracovního stolu, kde může i očistit zbraně, jejichž účinnost se snižuje vlivem nečistot. Důležitá je také péče o plynovou masku, která je pro přežití v zamořených oblastech nejdůležitější. Věřte, že každé místo, které ve hře navštívíte vás ohromí a zjistíte, že v Rusku je možné opravdu vše.

Metro Exodus přichází se systémem hlavního příběhu, který doplňují nepovinné vedlejší body zájmu, ukrývající se na „otevřené“ mapě každé jednotlivé části Ruska jež při svém putování navštívíte. V nich můžete osvobozovat zajatce a otroky, kteří tvrdě pracují, nebo jsou zneužíváni silnými ozbrojenými skupinami. Říkáte si, proč bych to dělal? Inu i toto může mít vliv na váš konec hry, ale především se na těchto místech často ukrývá větší množství zásob, vybavení a různých upgradů pro vaše zbraně. Mimo to také zjistíte, že ne všichni přeživší musí mít všech 5 pohromadě a některé situace vám mohou klidně připadat jako scény z filmu Mad Max.

Hra nabízí celkem 5 možností obtížností. Čtenář je úroveň, kdy je všech craftících materiálů dostatek a nestvůry umírají po každém výstřelu. Pravým opakem je Hardcore Hraničář. Jedná se o obtížnost, kdy vám hra vypne zaměřovač a většinu HUD rozhraní. Zbraně se také budou více zanášet špínou, nestvůry budou bdělejší a sbírat budete doslova všechny drobky jen proto, abyste si mohli vyrobit náboje. Ano, je to stejně tak těžké, jak to zní a lovce trofejí jistě nepřekvapí, že dokončení hry na tuto obtížnost je jednou z překážek na cestě vedoucí k získání platinové trofeje. Ovšem ani u jedné z těchto obtížností vás hra nepovede za ručičku a na to, jak dané úkoly a mise splnit, si musíte přijít jen vy sami. Takto stavěný technický design se dnes už moc nevidí a to je velká škoda a musíme 4A Games za tento přístup jen chválit. Všeho všudy jen dvakrát po nás hra chtěla, abychom dodrželi její daný skript a mohli se posunout dál.

Přečti si  Servery LittleBigPlanet 3 byly na neurčito vyřazeny z provozu

Již dříve bylo avizováno, že Metro Exodus má více konců a hráč dostane přesně ten konec, který si zaslouží. A jak ovlivníte to, jaký konec dostanete? Záleží jen na tom, jak se budete v kůži Artyoma chovat. Hra vám zlomové situace nijak neoznačuje a nechává vás hrát podle vašeho uvážení. Pokud ovšem uděláte nějaký skutek, který váš osud ovlivní, jako je např. zabití neškodného vozíčkáře, hra vám to dá najevo. Zda budete hrát hodného Arťu a projedete všechny úkoly stealthem nebo si zvolíte cestu nemilosrdného Artyoma, který se s brokovnicí v ruce na nic dvakrát neptá, je jen na vás. Metro Exodus vás na konci odmění spravedlivě.

Po grafické stránce není hře co vytknout. Na PC vypadá Metro Exodus naprosto fantasticky, obzvláště pokud vlastníte grafickou kartu od Nvidia řady RTX, tak se můžete těšit na opravdové grafické hody a jedinečný zážitek, který umocňuje naprosto skvělý zvuk s podporou Dolby Atmos. Ovšem ani konzolová verze hry není k zahození a hra i na „dosluhující“ generaci konzolí vypadá velmi dobře, obzvláště potom na jejich silnějších variantách. Technický stav hry je na dnešní poměry dalším malým zázrakem a v době recenzování jsme nezaznamenali žádný velký problém a to jak na PC, tak i PS4. Jen na PC se 2x stalo, že během hraní začalo z ničeho nic Dolby Atmos nepříjemně bzučet, ovšem není jisté, zda se jednalo přímo chybu ve hře. Co se herní doby týče, tak ani zde vývojáři nešetřili a hra je opravdu dlouhá a přitom má neustálý spád, takže se od ní nebudete chtít odtrhnout a budete pokračovat dál.

A co že bychom hře vytkli? Téměř nic, snad jen to, že občas vás hra nenechá vylézt na menší překážku, nebo to, že při běhu ze schodů vám může ubývat zdraví, které je ve hře tolik potřebné, zejména, když se lékárničky nepovalují na každém rohu. A pokud budeme hodně velcí hnidopichové, tak Anna nás mohla trochu více zahrnout láskou.

Konečným verdiktem potom je, že Metro Exodus je herním klenotem, který dokazuje, že tvořit hry tzv. postaru dává smysl. Škoda že takových her je méně jak šafránu.

Pokud chcete vidět více screenshotů z Metro Exodus, potom navštivte náš Instagram. Také pro vás připravujeme srovnávací video, kde se budete moci podívat na to, jak moc se liší PS4 Pro verze od PC.

PC verzi hry jsme zkoušeli a recenzovali na herním notebooku DELL ALIENWARE M15, o kterém se můžete více dozvědět ZDE.