Krve cáká více, než kolik proteče piva chřtánem celému českému národu za sto let. Údy létají vzduchem, lebky pukají pod tíhou frenetického sledu drtivých úderů. Že za klávesnicí právě sedí psychopat? Ale ne.. to jen jedenáctý díl nejkrvavější bojovky planety –Mortal Kombat, otevírá svá stavidla.  Stavidla přehrady až po okraj naplněné krví. Tak GET OVER HERE!

Fanoušci čistokrevných bojovek mají většinou jednu oblíbenou sérii. Někteří nedají dopustit na preciznost Tekkena, jiní si nedovedou představit herní odpoledne bez hadokenů a Street Fightera, nebo smrtonostných zbraní v SoulCaliburu. No a pak sou tací, kteří nejraději vymačkávají prstolomná komba v Mortal Kombat s jeho hektolitry krve, urvanými údy, ale v první řadě vybroušenou hratelností s desítkami úderů na každého bijce. Do poslední skupiny se řadí i autor recenze.

Ochránce Země Raiden je samozřejmě zpět

Jedenáctý MK nespravuje, co není rozbité, a tak hráčům novodobých dílů i superhrdinského Injustice od stejného vývojářského studia bude velice důvěrně známý. I tentokrát nám autoři naservírovali plnohodnotný příběhový mód se špičkovými animacemi a béčkovým příběhem. Poslední zmíněné však berte jen v tom nejlepším slova smyslu. V devátém, potažmo desátém dílů, dostala většina záporáků nakládačku, kterou už nerozchodila (i když takový Shinnok stále žije, jeho existence však byla zredukována pouze na chroptící hlavu). Pod drnem je i samotný Shao Kahn, stejně jako někteří klaďasové a například ze šaolinského dua Liu Kang a Kung Lao jsou nemrtví bojovníci, co propadli svodům temnoty.

Liu Kang nebo Kung Lao? Volba je na vás

Do pekla a zpět

Jenže veteráni série moc dobře vědí, že smrt v MK nemusí znamenat definitivní stopku. V MK 11 má vzkříšení padlých hrdinů i záporáků na svědomí Kronika, paní času, které předchozí události nehrají do karet a razí názor, že zlo a dobro musí zůstat v naprosté rovnováze. Čas proto zastaví a jejím plánem je vymazat ochránce Země Raidena z historie. Zápletka může působit jako nesourodá splácanina, ale časové paradoxy, kdy se staré postavy potkávají se svými mladšími/zápornými já, nás dobře bavila. Příběhový mód dokáže na pár hodin skvěle zabavit a postupně představí všechny dostupné charaktery minimálně jako soupeře. Doporučujeme ho absolvovat na obtížnost „Hard“, jinak si v onlinovém zápolení prakticky neškrtnete.

Tady se schyluje k něčemu nepěknému… AU!

S příběhem je propojená i sestava bojovníků. Těch je v současné době dostupných čtyřiadvacet, což je přibližně stejně, kolik nabídl základní MK X. Z minulého dílu budete muset oplakat třeba ještěřího Reptilea, minule představené Ferru s Torrem, ale i oblíbenkyni nejednoho pravověrného fanouška, bestii v rouše beránčím, Mileenu. Do série s nejnovějším dílem naštěstí přibylo i pár nováčků. Jestli si strážce času Geras, šestiruký slizoun Kollektor, či starší bohyně a ségra Shinnoka Cetrion vydobudou své fanoušky, ukáže až čas. Minimálně Geras se svými hrátky s časem a Cetrion, jakožto vládkyně přírodních živlů, působí zajímavě.

Není Kahn jako Kahn

Trošku nás mrzelo, že se s některými dobře známými charaktery setkáte pouze v rámci příběhu. I když tak třeba robobijce Cyraxe a Sektora rozkopete v příběhovém módu na hromadu šroubků a matiček, zahrát si za ně není možné. To je vzhledem k tomu, že jim byly pro potřeby soubojů vytvořeny pohybové sety, trochu zvláštní, i když pro sérii již typické, rozhodnutí. Navíc bychom dali ruku do ohně za to, že nám borci z NeatherRealm Studios chystají nejedno překvapení v podobě nových hratelných postav nejen z universa MK. Už jsme si měli možnost zařádit za Predátora, Jasona z hororové série Pátek třináctého, nebo Krata z God of War a my se na další hostující borce těšíme.

Přečti si  MudRunner VR oznámen pro Meta Quest 2, 3 a Pro
Plecháče Cyraxe potkáte jen v příběhovém módu, hrát za něj bohužel nelze

K obrazu svému

Charaktery lze po vzoru druhých Injustice modifikovat a to hned v několika ohledech. Je možné měnit jak celkové vzezření, tak i vzhled některých jednotlivých komponentů (v těchto ohledech nečekejte žádnou divočinu alá Fortnite, Scorpiona prostě poznáte, jen bude vrhat hák vytuněný podle vašich představ). Jednotlivá vizuální vylepšení jsou vkusná a je jich opravdu slušný počet. Některé kousky výzbroje lze navíc „levelovat“ a vytěžit z nich další benefity. Modifikovat lze však i jednotlivé schopnosti.

Každou z postav lze upravovat nejen po vizuální stránce

Takový Kotal Kahn se může proměnit v černého jaguára a pustit se do nepřítele drápy a tesáky. Pouze však pokud máte tuto schopnost aktivovanou. Rázem tak nemusíte přemýšlet pouze o tom, jak konkrétní speciální útok vyvolat, ale i jestli máte příslušnou schopnost zrovna „oblečenou“. Díky tomu jsou souboje ještě variabilnější než kdykoliv dříve.

Příběhový mód je však pouze odrazovým můstkem a to i v případě hry jednoho hráče. První kroky každého začátečníka musí logicky směřovat do tutoriálů a variabilního módu pro trénink jednotlivých úderů. Různých kombinací, speciálních útoků, zvedáků či úchopů má každá z postav nespočet a jsou víceméně unikátní. Jako v každé správné bojovce i v MK 11 vás náhodné drcení tlačítek nedostane příliš daleko ani při střední obtížnosti.

Matka s dcerou si vyřizují účty

Soutěž o nejnaditější šrajtofli

Vrátily se i populární věže se sérií modifikovaných soubojů ozvláštněných například nastraženými pastmi či posílením některých druhů útoků vašeho soupeře. Jejich zdolání hráče odmění slušivým oblečkem i videosekvencí, unikátní pro každou z postav. Novinkou jsou pak speciální „Věže času“ s výzvami, které se v průběhu času mění. Právě k těmto obměňujícím se výzvám však směřuje značná kritika z úst hráčů a to zejména kvůli jejich vysoké obtížnosti, díky níž je problém vytěžit ze svého zápolení alespoň nějakou odměnu.

Je čas opustit lokál

K odměnám ostatně míří i další kritika. Za nasbíranou herní měnu, které je hned několik druhů, totiž v navrátivším módu Krypta odemykáte vzhledy, artworky, ale i samotné schopnosti či fatality jednotlivých bijců. I mód Krypty se dočkal řady změn. Nově tak procházíte tajuplný komplex kobek přímo „po svých“ a s herním avatarem nejen odemykáte truhličky, ale řešíte i řadu jednoduchých hádanek za účelem otevření nové lokace.

Tvůrci však herní měnu rozdávají relativně poskrovnu a to dost zjevně za účelem dalšího zisku v podobě vyluxování skutečných korunek z hráčských peněženek. Je pravda, že MK 11 v současné podobě přehnaně tlačí na pilu a k investování těžce vydřených peněz hráče neskrytě nabádá.

V módu krypty si můžete vyrábět nové předměty

V obou ohledech však autoři slíbili brzkou nápravu a již minulý týden vydali patch, který každému hráči nasypal poměrně velkorysou záplavu herního platidla. I tak jsme však smutně zamáčkli slzu v oku při vzpomínce na doby, kdy stačilo za hru zaplatit jednou a všechna bohatství nám postupně naservírovala sama. Ano, i tady to bez dodatečných investic jde, ale už jen přítomnost zkratek za reálné peníze nám výsledný dojem ze hry malinko kazí.

Přečti si  Tvůrci Kingdom Come Deliverance 2 říká, že souboje budou přístupnější, a vysvětlují, proč hra stále používá CryEngine

Trénink dělá mistra

Už jsme toho o hře napsali spoustu, ale vlastně ani slovo o tom, jak se to celé hraje… No, skvěle, přátelé! Souboje jsou příjemně variabilní a postřeh v nich hraje stejnou roli jako perfektní znalost schopností vaší i soupeřovy postavy. Od minula se tempo soubojů malinko zpomalilo, což však dává vyniknout taktice a plánování.

Efektní nástup je polovinou úspěchu

Autoři do soubojů zakomponovali tzv. „Krushing Blows“ tedy údery s devastujícím účinkem, které je možné spustit pouze za určitých okolností. Třeba taková Cassie Cage při třetí nakládačce v jednom zápase do soupeřova rozkroku dá takovou pumelici, až mu explodují varlata?! Netřeba dodávat, že tyto útoky proti svým standardním variantám ukousnou ze soupeřova zdraví podstatně větší dílek.

Dozadu, dolů, dolů, čtvereček

Zpět jsou i ultra silné a neméně brutální útoky, známé třeba v devátém díle jako X-rays. Jen se jim teď říká „Fatal Blows“ a využít je lze pouze v případě, že zdraví vašeho bojovníka klesne pod třetinu. Jejich účinky jsou devastující a často dovedou zvrátit nepříznivý souboj na vaši stranu. Nesmí chybět ani Fatality a Brutality, tedy trny v oku nejednoho kritika videoherního násilí. Ano, zakončovací animace jsou i tentokrát zatraceně brutální a naturalistické, ale nálepka 18 + prostě není na obálce hry na okrasu. K sérii neodmyslitelně patří a věřte nám, že až vás zatracená Kronika stáhne z kůže, budete mít nesmírnou chuť oplatit jí stejnou mincí.

Fatality… Mortal Kombat je svými zakončovacími útoky pověstný

Vylepšení se dočkal i panel pro speciální defenzivní a ofenzivní manévry, který je pro obranu i útok dvojdílný a doplňuje se v průběhu času sám. Díky němu můžete například obětovat jeden dílek a mrštit opodál stojícím čumilem po dotěrném Sub Zerovi, nebo modifikovat speciální útok a dodat mu další vlastnost společně s větším poškozením.

Bacha pila!

Je pravda, že některé mechaniky, jako cílené zpožďování některých speciálních schopností, protiútoky či využití již zmíněných drtivých úderů, můžou zpočátku pronikat pod kůži ztuha. To je však společným jmenovatelem prakticky každé dobré bojovky a i přes chválihodný přístup k nováčkům, to bez notné časové investice moc nepůjde.

Musíme pochválit technickou vyladěnost hry, která v dnešní době bohužel není samozřejmostí. Nejen, že hra vypadá k světu, famózně zní v dabingu i ve zvucích, ale i naprosto plynule šlape. Nikdy nám nespadla a to ani v onlinových kláních (třeba u devátého dílu jsme si v tomhle ohledu občas vytrpěli své).

Fatal Blow lze aktivovat poté, co vaše zdraví klesne na třetinu

MK se přiřítilo již s jedenáctým dílem, ale oproti jiným sériím nepůsobí vyčpěle, vlastně naopak. Skvěle vypadá, příjemně se hraje a dlouho vydrží. Pokud nejdete do mdlob při pohledu na krev a jste ochotni do hry investovat čas a pozornost, MK 11 vám poslouží na zatraceně dlouho.

Vývojáři: NeatherRealm Studios

Vydavatel: Warner Bros. Interactive

Datum vydání: 23. dubna 2019