Vývoj her jde neustále kupředu. Dnešní technologie vývojářům dovolují vytvářet úžasné otevřené světy a detailní fotorealistickou grafiku v ještě nedávno nepředstavitelném rozlišení. Obří videoherní přehlídky jako E3 nás zásobují blockbustery a bestsellery každý rok. Někde v koutu, ve stínu těchto veledíl s obřím rozpočtem, se snaží prorazit malá nezávislá studia. Některá se snaží napodobit úspěch velkých studií, jiná Indie studia volí odlišný přístup. Jedním takovým je D-Pad Studios.

Na dobrodružství sovího chlapce pracovalo malé studio přes 10 let. Vývojáři si šli za svým snem přes velká úskalí, rodinná úmrtí a další strasti spojené s lidským životem. Přes všechny útrapy, Owlboy spatřil světlo světa. Hlavním hrdinou v našem příběhu je Otus. Soví chlapec, který se narodil němý a létat může jen díky pomoci speciálního pláště, který mu dal Asio, jeho mentor. Otus má na starosti bezpečnost vesnice. Musí být stále ve střehu a sledovat, zda na vesnici neútočí např. nebeští piráti. Hned po pár minutách hry se situace dost zamotá a ozubená art-pixelová kola epického příběhu se dají do pohybu. Tušíme vaše pochybnosti, takže vás uklidníme hned na začátku. Ne, Owlboy není hra pro děti. Pokud mu dáte šanci, nabídne vám hluboký promyšlený příběh. V jedné vteřině se budete kochat nádhernými scénami a ve vteřině druhé z vás bude kapat adrenalin.

Pixel art, art pixel,…

Přečti si  RECENZE: Dragon's Dogma 2 - Kde je ta desítka?

Stylizace grafického ztvárnění hry je asi jasná každému již po pár okamžicích. Owlboy se nese ve znamení Pixel artových plošinovek. Víme, že je rok 2018, ale byla by nesmírná škoda, kdyby se někdo tímto faktem nechal odradit. Mezi podobně vytvořenými hrami se nejedná o absolutní špičku, ale grafika a design, kterými D-Pad Studios obdařilo tuto hru, výborně dokresluje příběh. Ve hře se střídá den s nocí a itemy ve hře na tuto skutečnost reagují. Ať už se jedná o hořící louče nebo o ranní mlhu. Jednotlivé úrovně a arény jsou občas dost rozlehlé, že mohou připomínat otevřený svět. Leckoho tak může zamrzet absence mapy. Pohyb v takto velkých prostorách byl tedy často slepým bloumáním. Ani kamera, která je našemu hlavnímu hrdinovi opravdu blízko, situaci moc nepomáhá.

Starým dobrým mottem, že v jednoduchosti je síla, se vývojáři řídili při tvorbě a mapování ovládání. Otuse ovládáte primárně levou analagovou páčkou, pravá páčka vám nejčastěji slouží na míření střelnými zbraněmi. Při dvojtém stisknutí tlačitka X jednoduše vyskočíte a levitujete ve vzduchu. V ovládáni nechybí možnosti jako úskok nebo útok. Vše zabaleno do jednoho velice intuitivního a hlavně fungujícího balíčku. Míření a střelba nám hlavně ze začátku přišla dost zbrklá, ale po prvním bossovi, který byl pravděpodobně brán jako takový tutorial právě pro střílení, jsme se s mířením sžili a předpokládáme, že tak to budou mít i ti z vás, kteří Owlboy vyzkouší.

Přečti si  Pro Starfield budou dle Todda Howarda brzy oznámeny některé opravdu dobré aktualizace

Černý puntík, i když malý, od nás dostane Owlboy za ozvučení hry. Scénická intra a soundtrack je v pořádku. Ozvučení nestvůr, potůčků, vodopádů apod. se ale nedostalo stejné lásky jako zbytku hry. Že dialogy postav nejsou nadabované, lze připsat na vrub rozpočtu.

Friends or Foe…

Otus na vyřešení všech svých strastí a problémů nebude sám. Pomáhat mu budete nejen vy, ale i jeho přátelé. Ti pro Otuse představují nejen možnost větší palebné síly, ale poskytnou mu i strategickou výhodu, a to např. pomocí vystřelování pavučin. Přátelé se na vás budou navalovat v průběhu vašeho příběhu. Ačkoliv se může zdát, že jsou pro Otuse nepostradatelní, skutečnost je jiná. Od začátku až do konce se dostanete jen do hrstky situací, které si budou vyžadovat jejich interakci.

Owlboy nemá žádné výrazné bolístky. Když nebudeme přivírat oči, najdeme zde pár detailů, které kazí celkový dojem. I bez přihlédnutí k tomu, že hru vyvíjelo nezávislé studio a jedná se tak o Indie hru, ale musíme s respektem na jazyku říct, že Owlboy je hra, která udělá radost všem videoherním gurmánům a labužníkům. Neobroušený diamant, který si zaslouží místo ve vaší knihovně.

Vývojáři: D-Pad Studios

Datum vydání: 10. duben 2018

Cena digitální kopie: 599,-