Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek vývojářského studia Obsidian Entertainment – Pillars of Eternity II – Deadfire. Staří mazáci, těšte se! Po třech letech se totiž vrací povedené RPG, jenž se narodilo jen díky vám – na Kickstarteru…jo a taky za to asi můžou pánové a dámy z Obsidian Entertainment. První díl této série nasadil laťku pěkně vysoko a tak bylo jasné, že to letošní pokračování nebude mít rozhodně jednoduché. Jak se tedy tento očekávaný kousek vydařil?

Klidně bych se s vámi vsadil, že o Obsidian Entertainment jste už určitě museli slyšet. Pokud by se však našel někdo, s kým bych sázku prohrál, tak stačí, když vám řeknu, že tato povedená partička má na kontě například vynikající RPG střílečku ­- Fallout: New Vegas, nebo třeba třetí Dungeon Siege. A v neposlední řadě Pillars of Eternity z roku zaklínače, tedy 2015. Vskutku dobré předpoklady, na kvalitní RPG, nemyslíte? Já rozhodně myslím, že ano. Nebudu vás déle napínat – Pillars of Eternity II je naprostá pecka!

O co se vlastně jedná?

Jak jsem již zmínil v úvodu, jedná se o tradiční RPG z izometrického pohledu. Nejedná se přímo o tahovku, nicméně čas mezi souboji můžete stopovat a svůj útok tak dokonale promyslet. Cože, to jako použít mozek? Ano. Hra vás rozhodně nerozmazlí a obzvláště na těžší úroveň vám dá docela dost zabrat. Budete často řešit situaci, kdy budete přemýšlet, zda zaútočit silnějším, ale za to pomalejším spellem, nebo nějakým slabším, ale zase rychleji provedeným útokem. Každé správné RPG má výběr z mnoha tříd. Ani Pillars of Eternity není výjimkou. Na výběr zde máte celých jedenáct tříd, a to je zde možnost tzv. multiclass – mix více tříd. Postavě zde samozřejmě vybíráte také povolání, které taktéž ovlivní styl, jakým budete hru procházet. Výběr postavy doporučuji nepodcenit, a zvážit, které atributy je třeba u dané třídy vylepšit, a bez kterých se naopak obejdete.

Přečti si  Cities: Skylines 2 nevyjde letos na jaře pro konzole, jak bylo původně plánováno

Ach ti bohové…

Ti z vás, kteří před pár lety okusili první díl, si jistě pamatují hrad Caed Nua. Sídlo, které jste tak pracně budovali je v troskách. Kdo by tuhle hrůzu provedl? Naneštěstí pro vás ne člověk, ale rovnou bůh, konkrétně bůh Eothas. A aby to nebylo všechno, tak se navíc dozvíte, že vám vzal kus vaší duše. A tak se společně se svou partou vydáváte po stopách Eothase. Dobrodružství to i přesto není moc dlouhé a celý příběh zabere nanejvýš pět minut. Dobře, to je vtip, autoři zde totiž připravili podobný easter egg jako Ubisoft ve Far Cry. Zde tato volba však nepůsobí ani tak jako easter egg, ale spíš jako svoboda, kterou vám hra dává. A tímto se dostávám k tomu, co se mi na  hře velice líbí – rozhodování. Ať už řešíte hlavní dějovou linku, nebo nějaký vedlejšák, vždy se zde budete rozhodovat, a za téměř vše, co v dialozích sdělíte, ponesete nějaké následky – ať už dobré, nebo zlé. Navíc se ve hře vyskytují i situace, které připomínají interaktivní knihu – například v jednom dungeonu rozhodujete jak přeplavat do vedlejší jeskyně, jestli nejdřív pošlete jednoho kumpána, nebo půjdete všichni najednou. A to je pouze jeden přiklad z mnoha podobných situací, které se dějí výhradně při cestování.

Gameplay a vizuální kabátek

Určitě vás zajímá, co vše ve hře můžete dělat a jaké herní mechanizmy zde najdete. Kromě zmíněného boje na souši je podstatnou částí hry také souboj na moři, na vaší milované lodi. Nečekejte však nic jako v Assassin’s Creed: Black flag. Souboje se nesou v duchu RPG rozhodovací hříčky, což není špatné, ale úplně mě to nenadchlo. O svou loď se samozřejmě musíte dobře starat a provádět údržbu, což bohužel taky není, kdo ví jak zábavná výplň, jinak zábavné hry. Kromě starostí s vaší lodí, se budete starat o vaši partu a hlavně také o vaši hlavní postavu. Budete kraftit, lootovat, zabíjet, řešit diplomatické vztahy, plnit úkoly, počítat statistiky, prozkoumávat svět a o všem budete rozhodovat…i o tom, jakou si vybudete pověst. O hodiny a hodiny zábavy postaráno. Co se týče grafiky, tak ta vám sice nevytře zrak, ale žádná hrůza to taky není. Zkrátka tak nějak sedí ke svému žánru.

Přečti si  Seriálový Fallout nakopl zájem o hry Fallout 4 a Fallout 76

Na závěr…

Pillars of Eternity II: Deadfire považuji za velmi povedený počin. Za příjemnou cenu dostanete kvalitní RPG s hromadou možností. To, jak se ke hraní postavíte, je jen a jen na vás a po celou dobu hraní máte pocit obrovské svobody. Nejlepší na tom všem je, že vaše rozhodnutí zde opravdu mají váhu. Co se týče technických problémů, tak kromě toho, že mi hra jednou spadla, což není nic příjemného, jsem nenarazil snad na nic. Mnoho chvály, málo záporů…vypadá to jako povinnost ve Steam knihovně? I přes to jak je hra propracovaná ji bohužel nemůžu doporučit každému, protože ona prostě není pro každého. Je zaměřena spíše na milovníky RPG a s nováčky v žánru se moc nepáře. Pokud tedy nejste světem RPG, a teď myslím spíše těch klasických, políbeni, pak bych doporučil začít u něčeho lehčího, třeba Dragon Age. Pokud si však v žánru libujete, pak taste meče a užívejte hraní, cesta bude velkolepá!

Vývojáři: Obsidian Entertainment

Vydavatel: Versus Evil, Obsidian Entertainment

Datum vydání: 8. květen 2018