Závodní hry již nějaký ten pátek rozdělují své příznivce na dva rozdílné tábory. Jedna skupina hráčů vyznává závody, při kterých platí veškeré fyzikální zákony a kde každá byť sebemenší chybička může přinést fatální následky. Skupina závodníků na opačné straně okruhu pak vyznává arkádovější přístup, kde čelní náraz do svodidel znamená tak maximálně pár ztracených pozic. K jaké straně inklinuje nové Project Cars 3?

Již první ukázka z Project Cars III, kterou si připravili vývojáři ze studia Slightly Mad Studios, vzbudila ve fanouškovské základně dané série řadu otázek. „Co se to k čertu děje s naší hrou?“ říkali si. Netrvalo to dlouho a skutečnost, že se třetí pokračování podobá spíše starším dílům Need for Speed než minulému dílu či oblíbenému Gran Turismu či iRacingu, začali vysvětlovat sami vývojáři. Jak se vyvedla jejich snaha přiblížit hru širší hráčské veřejnosti a zda řadou extrémních změn neposlali oblíbenou závodní sérii k šípku se dočtete v naší recenzi.

Jen si to představte, jste fanoušek závodních simulátorů a s napětím očekáváte představení třetího dílu vašeho oblíbeného Project Cars, na kterém vývojáři pracují téměř tři roky. Jednoho dne se dočkáte a bez mrknutí oka shlédnete trailer, ve kterém se dozvíte, že si vývojáři usmysleli, že zastávky v boxech jsou pro žabaře a že spotřeba paliva či opotřebení pneumatik jen odvádí hráčovu pozornost a škodí tak ultimátnímu zážitku ze závodění. No, kam byste je poslali? Každá mince má ale dvě strany a my se nyní podíváme na to, jak to nové PC3 pod tou kapotou doopravdy má a zda se varovné kontrolky nerozblikaly zbytečně.

Skutečnost, že se se změnami nešetřilo, poznáte již v hlavní nabídce, která je oproti předchozím dílům živější a barevnější. Pomyslné pole-position si v hlavním menu urvala položka Career, která je jednou z prvních větších novinek. Za tímto režimem se skrývá single-playerová kampaň podobná té, kterou můžete znát například z dalšího závodního titulu GRID (recenze: GRID – Od Lamborghini po Ford Sierra). Vaším údělem zde není jen vyhrávat všemožné závody, ale také plnit speciální výzvy, které vám následně přinesou nějaké zlaťáky a zkušenostní body. Obtížnost úkolu se pochopitelně časem zvyšuje, ale nic komplikovaného nečekejte. Hru si ovšem můžete zkomplikovat sami, a to vypnutím či přenastavením různých pomocníků, ukazatelů či zvýšením schopností vašich protivníků na trati. Způsob, kterým si tyto aspekty nastavíte, následně ovlivní vaše odměny po každém závodě. Další úkoly, tratě a především kategorie závodů si odemykáte plněním již zmíněných úkolů. Sympatické ovšem je, že pokud vás například ježdění s vozy značky Ford příliš nerajcuje, můžete si za vydělané řechtáky koupit otevření jiné kategorie. Vývojáři tak hráčům dávají pomyslnou volnost a způsob, jakým si budete chtít režim Career vychutnat, je jen a jen na vás.

V režimu kariéry ještě zůstaneme a mrkneme na další z řady novinek, které letošní díl přináší. Je dosti pravděpodobné, že si žádný hráč předchozího dílu nikdy v duchu neposteskl: „Kéž bych si na své káře mohl změnit ráfky a obarvit si je třeba na modro.“ No, některé vývojáře to napadlo a tuto myšlenku pojali ve velkém. Hráči tak mají nyní možnost nejen na autech vyměnit pneumatiky, sání, motor, turbo a další, ale dokonce si mohou změnit i vzhled vozidla. A to výrazně. Na skiny Spider-Mana či policejní vozy, které jsme mohli vidět v Shiftu, zatím posledním díle série Need for Speed, ale rovnou zapomeňte. I tak zde mají hráči a jejich fantazie až překvapivou volnost, což přiměřeně ladí s celou myšlenkou a pojetím Project Cars 3.

Pokud se vám poštěstilo si zajet alespoň pár zatáček v jednom ze dvou předchozích dílů, jistě jste si povšimli, jak přísný je tamní systém trestů. Tento systém, který dokáže příjemné herní odpoledne snadno změnit ve frustrující zážitek, se v nepříliš změněné podobě nalézá i zde. Vyjedete jen malinko z trati, vaše měřené kolo se nepočítá. Vašeho soupeře objedete mimo vyznačenou trať, hra vám dupne na brzdy a nechá ostatní si na vás smlsnout. Na druhou stranu tento systém absolutně nereaguje na kontakty mezi jezdci, které jsou kvůli nepříliš vydařené A.I. vcelku časté. Pokud se tedy z nějakého důvodu opřete do svého protivníka a pošlete ho desítky metrů mimo vozovku, traťový komisaři nad tím pokaždé přimhouří oči. Jen těžko lze slovy popsat skutečnost, jak nesmyslně tento systém místy funguje. Zde by se mohli vývojáři inspirovat u konkurenčního Grat Turisma, jenž má systém podobný leč mnohem vyváženější.

Ještě předtím, než se dostaneme k online režimům, se zastavíme u soundtracku a ozvučení celé hry. O tom, že si v Slightly Mad Studios dali na realistickém znění všech vozů záležet, asi nikdo nepochybuje. Tentokrát se ale vytasili i s velmi příjemným soundtrackem prostým na slavná jména, který vás doprovází i během samotných závodů v režimu kariéry. Hudební složka tak do hráčů non-stop pumpuje energii, kterou by jinak mohli při plnění leckterých otravných úkolů ztrácet.

Slightly Mad Studios nově patří do rodiny Codemasters. Tato skutečnost ale jistě nemá vliv na to, že se online režim do velké míry podobá ostatním hrám tohoto australského vydavatelství. K dispozici je klasicky Quick Race, který by měl v ideálním případě loužit tak, že vás v co nejkratším čase spojí s ostatními hráči na nejbližším serveru a zhasne startovací světla. Nechybí zde ale možnost si založit vlastní lobby s custom pravidly, zvolit si své tratě či nastavit s jakými vozidly se bude pod vaším velení jezdit. Porovnat své síly s ostatními si můžete i v denních, týdenních a měsíčních výzvách. Nebojte, i zde budete za svou snahu odměněni.

Přečti si  Remnant 2: The Forgotten Kingdom je nyní k dispozici

Project Cars 3 se snaží najít ideální rovnováhu mezi arkádovým závoděním a simulátorem. V základním nastavení hra těžce inklinuje k arkádovějšímu pojetí a je tak dobře hratelná i na gamepadech. Volant jsme v kombinaci s PC3 nezkoušeli, ale dle ohlasů, které se vyrojily od různých influencerů, kteří měli ke hře taktéž předběžný přístup, není ovládání volantem zrovna ideální. Jízdní model je naopak na velmi dobré úrovni a výrazně se na chování vozů projevují i změny, které na nich napácháte ve své garáží. Občas je ale komplikované najít to nastavení, které bude vašemu jízdnímu stylu vyhovovat nejvíce. Ačkoliv tedy řadíme tuto čerstvou novinku spíše mezi arkády, můžete jít do nastavení, povypínat si všechny asistenty a vytvořit si vlastní „hardcore“ zážitek, který vám nikdo neupře.

Na konec recenze jsme si nechali pomyslnou třešničku na dortu. My jste Project Cars 3 testovali na PC a grafické zpracování nás velmi mile překvapilo. Detailní textury, okolí stadionů a do posledních detailů vymodelované automobily ukazují to, s jakou vášní ke hře grafici přistupovali. Jedinou výtkou mohou být interiéry vozidel, které dle našeho názoru vypadaly lépe v PC2. Některé interiéry trpí na prazvláštní textury a nehezké odrazy okolních světel. Ačkoliv jsme se my s žádnými grafickými neduhy nesetkali, konzolová verze se údajně potýká s určitými problémy. Není ale důvod nevěřit tvrzení vývojářů, kteří slibují brzkou nápravu.

Na sněhu, za deště a v Brně!

Pokud před vámi vlaje šachovnicový praporek, dojeli jste na konec naší recenze. Project Cars 3 se stane pro mnoho svých oddaných fanoušků nebeským zklamáním. Vývojáři doslova nenechali kámen na kameni a vydali se směrem, kteří mnozí budou považovat za pořádný krok zpět. Předělaná kariéra, arkádově laděné ovládání a vylepšování vzhledu vozidel ale možná přiláká jinou sortu hráčů, kteří se rádi oddají závodům ve stylu Forza Motorsport nebo Shift. Slušným lákadlem je jistě i plná podpora virtuální reality.

Vývojáři: Slightly Mad Studios

Vydavatelství: Bandai Namco

Datum vydání: 28. 8. 2020