Každý chtěl jako malý vlastnit vláčky na trafo a hrát si na strojvůdce, přepínat výhybky, nebo zvedat železniční závory. Novinka Railway Empire patří mezi další kousek vývojářského studia Kalypso Media ve spolupráci s Minds Studios, přičemž Kalypso Media už nějakou tu strategickou akcičku, jako například Dungeons, nebo Tropico, na trhu má.

V Evropě průmyslová revoluce, v Americe indiáni ostrými šípy chránící své území, technický rozvoj a pára z parních lokomotiv. Tak přesně v takové éře se nese vláčková strategie Railway Empire. Budete to právě Vy, kdo se postará o rozvoj železnic v USA a převezme rozvoz pošty, surovin a samozřejmě pasažérů do svých rukou. Nebude to ovšem cesta jednoduchá. Nejste totiž jediní podnikatelé v tomto směru. V rozvoji a ekonomické rovnováze Vás budou obtěžovat další společnosti snažící se, stejně jako vy, stavět koleje a nehorázně na tom zbohatnout.

Railway Empire

Je to kampaň! Jo a taky volná jízda…

Hra nabízí 4 herní módy – kampaň, scenario, volnou jízdu a sandbox. V hratelnosti mezi jednotlivými módy rozdílů najdete jen velmi málo, jde spíš o zpestření a hnací motor, který se Vás u hry bude snažit udržet co možná nejdéle. Základ je jasný – stavět stanice ve městech, na farmách, na polích a zkrátka všude, kde z toho něco vytěžíte. Již zmíněná kampaň nabízí pět kapitol, přičemž každá je v jiné části USA a v jiném roce, i když se stále pohybujeme v podobné době a až do přítomnosti se nedostaneme, takže žádné magnetické polštářovky nečekejte. Pouze stará dobrá pára. Ke každé kapitole dostanete jiného mentora, který Vám bude dávat úkoly a provede Vás celou kapitolou. Zároveň je docela příjemné, že každá kapitola přináší nějaký nový prvek, který oživí hratelnost.

Přečti si  Ghost of Tsushima bude mít na PC premiéru integrace sítě PlayStation Network a trofejí

Railway Empire

Trocha ekonomie…

Jak jsem již zmínil – každá kapitola přináší nějaký nový prvek. První kapitola se nese v tutoriálovém duchu, kdežto v páté kapitole budete kupovat akcie ostatních firem a snažit se nezkrachovat. Z toho plyne, že hra rozhodně není jen o lokomotivách a vagónech, je to sice hlavní, podstatné a neodmyslitelné jádro celé hry, ale to neznamená, že by ekonomie byla jen jako vedlejší výplň hry. Bez financí to zkrátka nejde a Vy se tak často budete rozhodovat, jestli na aukci přihodit nějaký ten peníz, nebo kolik procent konkurenční společnosti chcete koupit. Hlavně v pozdější části hry není vůbec jednoduché udržet krok s konkurencí a nezkrachovat. Občas se tak může stát, že uděláte pár větších chyb a celou kapitolu si budete muset zopakovat.

Railway Empire

Hraje se to vlastně dobře?

Ano. Jasně, systém stavění tratí není úplně dokonalý a pozlobí například směr, kterým chcete kolej připojit k již postavenému kolejišti, ale jinak z ovládání hry samotné nemám moc co vytknout. Trošku jinak je to s UI. Příjde mi, že UI je příjemné do té doby, dokud vlastníte pár vlaků, nehoní Vás čas a daří se Vám. Pokud však kupujete dvacátou soupravu, třicátého zaměstnance, marně hledáte kukuřičné pole na mapě a ke všemu zjistíte, že ve Vaší složité infrastruktuře jsou přetížené, nedej bože kolidující vlaky, které stojí a Vy toho tak moc nevyděláte, tak v takové situaci se mi zdá být UI tak nějak nedostačující. Je sice fajn, že je velmi jednoduché a rychle se s ním sžijete, ale ve složitějších situacích, které nejsou ojedinělé, se stává jednoduchost přítěží. Jak si vede grafika? Mějme na mysli, že se jedná o vlakovou strategii, takže nečekejme úroveň velkých AAA her. Nicméně, modely jsou velmi pěkné a města detailně propracované. Celkové prostředí působí velmi příjemně a rozhodně neurazí.

Přečti si  TopSpin 2K25 poběží v 60 fps na všech platformách

Railway Empire

Koupit, nebo počkat na české Mashinky?

Rozhodující faktor je Vaše záliba ve vlacích, nebo vláčcích doma na koberci. Taky je potřeba vzít na zřetel, že budete muset taky trochu taktizovat a né jen stavět koleje, pokud nechcete hrát pouze sandbox mód, čímž byste se ochudili o hlavní zážitek ze hry. Ve výsledku je to velmi příjemná zábava, která je vhodná i pro příležitostné hráče, a abyste ji zdolali, nemusíte být strategický master vycvičený ve Warhammer. Vytknout se toho moc nedá. Kromě nedostačujícího UI, které je také stylizováno spíše na casual hráče, či drobných detailů, na které si zvyknete, je hra v tom, co dělá, fakt dobrá. Rozhodněte se ale dobře, bude Vás to stát víc peněz, než by se Vám líbilo. Tak co, kdo z vás letí na půdu hledat zaprášené krabice plné kolejí a mašin?

Vývojáři: Gaming Minds Studios,  Kalypso Media Digital

Vydavatel: Kalypso Media Digital

Datum vydání: 26. ledna 2018