Ačkoliv za hrami ze série Ratchet and Clank stojí hned několik vývojářských studií, tak právě tituly od studia Insomniac Games budí vždy to největší pozdvižení. A není divu, Insomniac jsou samotnými autory těchto dvou všem dobře známých postav a kdo jiný by jim měl umět ušít příběh na míru?

Ratchet & Clank: Rift Apart je bezesporu jednou z nejočekávanějších novinek letošního roku. Podařilo se vývojářům z Kalifornie dostát své dlouhodobě budované pověsti nebo k nám dorazilo první next-gen zklamání?

Než se podíváme hře na zoubek a zjistíme, co ti dva trumpetové provedli tak strašného, že to doslova trhá vesmír na cucky, tak si musíme ujasnit jednu důležitou věc. Rift Apart není přímým pokračováním hry Ratchet & Clank, která vyšla původně na PS2 a v roce 2016 i na PS4, ale navazuje na již rozjetou časovou linii. Rift Apart je tak pokračováním dílu Ratchet & Clank Into The Nexus, který vyšel v roce 2013. Oproti první hře se tak jedná o slušný skok kupředu. Pokud tedy máte s Ratchetem nějaké resty, nebudou vám vztahy některých postav dávat smysl.

Do hry jsme uvedeni v den, kdy celý vesmír oslavuje úspěchy našich dvou hrdinů. Velká sláva, ohňostroje, tisíce návštěvníků a nechybí ani dva naši hlavní protagonisté, pro které si jejich přátelé připravili malou retrospektivní prezentaci jejich života. Po několika málo „zádrhelech“ se celá akce dostává do bodu, kdy se ke slovu dostává Clank. Ten si pro svého nejlepšího přítele dovolil vyrobit nástroj, který by mu měl pomoci při hledání dalších Lombaxů, kteří jsou rozeseti po různých galaxiích.

Z ničeho nic se nám ovšem představuje hlavní záporák našeho příběhu a Dimenzionátor si uzme pro sebe. Tímto krokem roztáčí Doctor Nefarious mezidimenzionální mišmaš, kterému nerozumí nikdo, ani Clank. Jak už bylo k vidění v trailerech, dojde k rozdělení dvou věčných parťáků. Každá mince má ovšem dvě strany a co může na první pohled vypadat jako strašně smutná a devastující momentka, může mít i své kladné dopady. A taky že ano. Díky těmto eventům poznáváme i novou hrdinku, která když se poprvé objevila ve videu od kluků a holek z Insomniac Games, vzbudila pořádný rozruch. Není radno se ale ztratit v jejich azurově modrých očích. Rivet totiž není žádný plyšák na mazlení, ale jedna z hlavních postav odboje. Že nejde pro ránu daleko a že není tak snadné si zasloužit její důvěru zjistí Clank velmi brzy. A nebude to nic příjemného.

Když jsem si Ratcheta poprvé zahrál na PlayStation 2, bylo mi 12 let. Proto jsem tak potají doufal, že bude příběh „stárnout“ se mnou. Bohužel tento sen se neproměnil v realitu a příběhová kampaň stále míří na mladší publikum. I starší mužští jako já se ovšem nudit nebudou. Za to se můžu zaručit. Příběhová kampaň skýtá mnohá překvapení a pohled Rivet na celou hru hází velmi svěží opar.

Přečti si  Sony začíná diskutovat o možnosti uvedení Helldivers 2 na Xbox

Jak je na tom Rift Apart po stránce hratelnosti? Vývojáři nás nechtěli zbytečně mučit novými komplikovanými mechanikami a pokud vám celá série není úplně cizí, tak do nového Ratcheta zaplujete intuitivně a bez okolků. Úskoky, údery, přepínání zbraní i ovládání Clankových gadgetů zůstalo při starém. Na některé změny se ovšem dostalo, a to především kvůli optimalizaci hry pro ovladač DualSense. Hra jeho potenciál využívá velmi podobně, jako tomu bylo například v Returnal od studia Housemarque. Adaptivní spouště tak mají využití především v boji. Každá zbraň je navíc využívá jinak. U klasické Ratchetovi pistole spustí namáčknutí R2 pomalou střelbu, při které se lépe míří. Jakmile ovšem domáčkněte trigger až na konec, spustí se plně automatická sprška projektilů.

I přes zachování klasických pohybů a kombinací, tak je ve hře i mnoho nových vymožeností, které Ratchetovi a Rivet pomáhají při pohybu. Dobře známé magnetické boty nebo speciální „brusle“ si vyžadují nové návyky a obavy, že se jedná jen o přeskinovaného chlupáče, tak můžete rovnou hodit za hlavu. Ať už to jsou zvukové efekty nových zbraní, bruslení po všemožných planetách, dabing nových postav nebo prohánění se na zádech ultrarychlého slimáka nejenže skvostně vypadá, ale především také dobře zní. Je jedno kolik rozbijete krabic, nebo kolik vystřelíte projektilů. Díky 3D Audiu uslyšíte každý jeden šroubek i výstřel. Jediný problém jsem měl s nepřáteli, které jsem podle jejich pořvávání často nedokázal lokalizovat.

„Jasně, je to next-gen, řekni nám, jak ta hra vypadá!“ Ano, Rift Apart je titul vyvinut exkluzivně pro PlayStation 5. Jak si hra na konzoli vede co se týče grafické stránky? Hra nabízí tři možnosti zobrazení –

• Věrnost – tento režim zobrazí hru ve 4K. Snímková frekvence je zamknuta na 30 fps, ale na oplátku se dočkáte Ray-tracingu.
  • Performance RT – vyšší snímková frekvence si v tomto módu vybere daň na nižším rozlišení. Za to ale budete mít Ray-tracing. Nastavení se ovšem dotkne i hustoty scén a vizuálních efektů.
  • Výkon – Můj oblíbený režim vám Rivet představí ve 4K/60 fps. Kdo potřebuje Ray-tracing?!

V Insomniac Games vytvářet světy prostě umí. Pokud nejste citliví na barvičky, tak se vám jejich design bude jistě zamlouvat. Potřebné péče se ale nedostalo jen planetám, ale i vedlejším postavám, nepřátelům a v neposlední řadě taky modelům hlavních postav. Ratchetova srst se vlní ve větru a z Clanka je doslova reklama na Ray-tracing. Samotné cutscény vypadají také skvěle, ale to nikoho už asi nepřekvapí. Hodinu bychom si mohli povídat i o zbraňovém arzenálu, který nabídne pár dobře známých zbraní a doplní je o jistý počet zcela nových a potrhle ujetých novinek. Zbraně si nadále vylepšujete a odemykáte jejich speciální schopnosti jako jsou rozšířené zásobníky nebo větší damage. Stejně jako zbraně, tak i oblečky mají své zvláštní schopnosti, které se navíc umocňují ve chvíli, kdy na sobě má váš hrdina celý set.

Přečti si  Gran Turismo 7 – Update 1.46 přidává nové vozy včetně Škody Vision

Studia pod hlavičkou Sony se ruku v ruce rozhodla usnadnit a zpřístupnit hraní videoher doslova všem. I v Ratchet & Clank: Rift Apart tak najdete všemožná zvuková či grafická nastavení. Stejně jako tomu bylo například v The Last Oof Us Part II, tak i Ratcheta si mohou zahrát pařmeni a pařmenky s některými vadami zraku a sluchu.

Na jak dlouho vám hra vydrží je otázka závislá na vašem herním stylu. Pokud jdete čistě po příběhové kampani, tak vám hra nezabere déle než tři příjemné večery. Naštěstí je zde hromada vedlejších aktivit a sbíraček. Nechybí samozřejmě ani zlaté šrouby, které jsou většinou sofistikovaně poschovávané a rozeseté po světech. Sbírání těchto zlatounek vám nedaruje žádné trofeje, nýbrž si za ně odemykáte bonusová nastavení pro váš další průchod hrou. Ze všemožných cheatů si můžete vybrat například neomezené náboje, velké hlavy či retro zobrazení.

Jako vzpomínku na nové Rift Apart si na závěr můžete vytvořit i nějaký parádní screenshoty pomocí promakaného Foto režimu. Ten je jako vytržený ze hry Spider-Man: Miles Morales a nechybí tak všemožné nálepky, úpravy ostření nebo zcela volné nastavení světla s možnosti vytvoření nového světelného bodu.

Orientaci ve Foto režimu, hlavním menu ale i v příběhu Ratcheta, Clanka a Rivet, vám usnadní česká lokalizace, kterou ve hře naleznete v podobě českých titulků. Je skvělé vidět, že se na náš československý rybníček nezapomíná (hanba ti, Ubisofte) a toto mezidimenzionální šílenství si tak mohou vychutnat doslova všichni.

Ratchetovi s Clankem nová generace konzole sluší a vývojáři z Insomniac Games nám opět připomněli, proč se tato série těší takové oblibě již celých 19 let. Rift Apart potěší hráče mladší i dospělé. Nezaujala nás jen technická stránka hry nebo originální smysl pro humor, ale také sympatické vyústění příběhu a povedené zakomponování nových postav. Konzole PlayStation 5 může být vděčná, že táhle hrdinská parta stojí po jejím boku a Rift Apart je instantním hitem, který staví laťku pro další next-gen tituly pekelně vysoko.

Vývojáři: Insomniac Games

Vydavatelství: Sony Interactive Entertainment

Datum vydání: 11. 6. 2021

Platformy: PlayStation 5

Česká lokalizace: Ano (titulky)

10
8
7
9
8
6
recenze-ratchet-clank-rift-apart-mezidimenzionalni-patalie<font size="3"> Ratchetovi s Clankem nová generace konzole sluší a vývojáři z Insomniac Games nám opět připomněli, proč se tato série těší takové oblibě již celých 19 let. Rift Apart je instantním hitem, který staví laťku pro další next-gen tituly pekelně vysoko.<br/> <b> + kouzelná grafika a detaily<br/> + intuitivní ovládání<br/> + česká lokalizace<br/> <br/> - jednodušší příběh<br/> - herní doba<br/> </b> </font>