Poprvé nás Capcom s Resident Evilem postrašil již v roce 1996. Pro mnohé z nás to bylo vůbec první setkání se segmentem hororových her. Společně se Silent Hillem (Konami) prošlapali cestu dalším hororovkám a i díky nim jsou podobné hry stále v kurzu. Chris Redfield, Jane Valentine a společnost Umbrella nás tak úspěšně straší i celých 25 let od vydání prvního dílu.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Závěr sedmého dílu série Resident Evilu se netajil tím, že příběh Ethana Winterse ani zdaleka neskončil. Sice to trvalo více než 4 roky, ale čekání a neustále projíždění sedmičky, na jejímž konci jsme s Ethanem zachránili naši ženušku Miu ze spárů rodiny Bakerových, je u konce. Resident Evil Village je venku a díky mediální masáži si této skutečnosti povšimnul celý videoherní svět. Zaslouží si Village vyvolané pozdvižení?

V redakční „poštovní“ schránce se nám sešlo pár zpráv, které se dotazovaly na to, zda je Resident Evil Village vhodný i pro hráče, kteří nemají se sérii pražádné zkušenosti. Inu, jedná se již o osmý díl série a je tak na místě počítat se skutečností, že některá propojení a detaily novým hráčům prostě uniknou. Znát historii série, background story Chrise Redfielda nebo mít alespoň přehled o ději minulého dílu je benefit, bez kterého si hru prostě neužijete na 100%.

Vývojáři ovšem počítají i s těmito hráči a před zapnutím příběhové kampaně osmého dílu vám dají možnost spustit si rekapitulaci dílu předchozího. Připomenout si hlavní postavy a především rozuzlení RE7 se hodí i kvůli divokému startu letošní novinky. Do role hlavního „hrdiny“ byl opět vsazen Ethan Winters, který toho s námi zažil již mnohé a že je součástí i dalšího dílu populární série, se mu už od začátku příliš nepozdává.

Na každém šprochu spoileru trochu

Pokud vám Resident Evil VII přišel jako film, kde jste jen tu a tam něco zmáčknuli, před něčím utekli nebo to odkráglovali, tak RE Village se vydává podobným směrem a fanoušci cutscén a příběhových zvratů si přijdou na své. Ethan se ocitá v zemi, která každým coulem připomíná Rumunsko. Nenasvědčují tomu jen úpatí hor a celková geologická atmosféra, ale především party vlkodlaků a upírů, které obsadily oblast nedaleko místa, kde se Ethan probouzí poté, co byl ještě před několika virtuálními minutami doma, v klídku, se svou ženou a novorozenou dcerkou Rose.

Ačkoliv se ještě před vydáním internet zcela zahltil záběry jedné ze záporných postav, která svými mírami zaujala nemalé publikum, tak vám příběh samozřejmě nebudeme zbytečně spoilerovat. Všude zmiňovaná a legendami opředená Lady Dimitrescu se možná jeví jako velmi výrazná postava, ve skutečnosti se ale jedná jen o jednu z několika postav, které vám budou stát v cestě za úspěšným rozuzlením celého východoevropského dobrodružství.

Nutno podotknout, že na to, jakým způsobem jsou záporné postavy napsány a zasazeny do celého dění, je herní doba nepřesahující 12 hodin vcelku zarmucující. V daných postavách dřímalo mnohem více potenciálu. Je ovšem pochopitelné, že vývojáři nechtěli z osmého dílu udělat 100 hodinový projekt. A osvědčilo se to – příběh osmého pokračování osobně řadím mezi ty zajímavější. Škoda jen závěru, který působí uměle a oproti poutavému úvodu i trochu nešťastně.

360 No Scope Werewolf Shot?

Čím se RE Village od předchozího dílu liší nejvíce, je jednoznačně celková atmosféra hry, kterou bychom nazvali mnoha jmény, jen survival hororem. Jakmile se zkušenější hráči ve hře trochu rozkoukají, stane se z novinky spíše akční střílečka. Pokud se nebudete snažit o překonání světového rekordu ve speed runu a tu a tam se i zastavíte pro nějaký ten loot, tak vám budou kapsy doslova přetékat náboji, lékárničkami a dalšími užitečnými itemy. Tyto propriety si můžete pořídit i u místního překupníka Vévody nebo si je sami vyrobit z předem daných ingrediencí. Unikátně jevící se obchodník vám za vcelku vysoké poplatky zvládne permanentně vylepšit i některé vaše staty a dovednosti, jako například počet hitpointů.

Osmý díl se také odklání od čistě hororové atmosféry, která byla pro mnohé hráče sedmičky údajně až příliš strašidelná. Pochválit musíme i tempo hry, které vás stále nechává ve střehu a úměrně střídá akční pasáže s těmi strašidelnými a příběhové klábosení s průzkumem okolního světa. Ten se dá shrnout do dvou základních lokací. Již zmíněná Vesnice působí znatelně nechutněji, než nad ní tyčící se zámek. Zatímco nad vesnicí panuje chaos s vlkodlačí tváří, tak na zámku vládne pevnou rukou Matka Miranda, na niž se obyvatelé Village odvolávají při veškerých nespravedlnostech, které zužují jejich životy a prosí jí o pomoc, potažmo o odpouštění.

Obě dvě lokality jsou přeplněné detaily a především první lokace působí vskutku věrohodně. V polorozpadlých obydlích naleznete různě vybavené domácnosti. Podle stavu budovy či čerstvosti jídla můžete i odhadnout, jak je to dlouho, co svůj domov daná rodina opustila. Připravte se ale i na vcelku nepříjemné scenérie, shnilé mrtvoly všemožných zvířat a všude přítomnou pachuť smrti. Jo, to je Resident Evil. To na zámku si žijí na zcela jiné úrovni. Upíří obyvatelstvo si na čerstvé ovoce a obložené talíře příliš nepotrpí, ale luxus jim cizí není. Obývaná komnata jsou tak plná zlata, ozdobného nábytku a nechybí ani fajnové koupelny, kde si dává Lady Dimitriscu své krvavé koupele.

Mezi všemi těmito detaily se dostalo prostoru i na oblíbené sbíračky a řešení pro sérii tak typických hádanek, které vám budou tradičně stát v cestě za dalším postupem hrou. Vývojáři si očividně brali inspiraci nejen z předchozího dílu, ale i z remaku RE2 a dalších dílů dlouholeté série. Hádanky tak sice mohou působit vskutku unikátně, ale zkušeným hráčům možná přijdou na paměť jisté podobnosti. Co nám ovšem pochuti nebylo, byly potyčky s bossy, které se postrádaly hlubší nápad a s dostatkem munice se nejednalo o žádné vyrovnané souboje.

Hru jsme testovali na konzoli PlayStation 5 (4K/60fps) a o grafický next-gen požitek se jednalo jen do doby, než jsme se začali po okolí rozhlížet trochu detailněji. Jakoby si toho vývojáři naložili se stovkami všemožných itemů, budov, květin a dalších modelů až příliš. Ostré a useknuté hrany a prapodivné textury bijí do očí nejvíce. Pokud ale zvládnete nad těmito detaily přimhouřit oči, tak vás čeká velmi příjemný zážitek, který je umocňován nasvícením, které je doslova bezchybné. Atmosféru a zježené chlupy na předloktí ale udržují i zvukové efekty. Ty jsou bez přehánění všude přítomné a 3D audio mě nejednou donutilo sundat si sluchátka a přesvědčit se, že zvuky opravdu pochází ze hry a v mém okolí se neděje nic nekalého.

Celkově nový Resident Evil působí jako povedená kombinace předchozích her. Vývojáři se poučili z některých svých chyb, vytáhly své přednosti a vstříc vyšli i prosbám herní komunity. Pro značky znalé hráče je nový Village jednoznačnou povinností! Těm, kteří chtějí legendární sérii teprve okusit, nelze osmý díl série doporučit jako počáteční bod, ale až jako pomyslné vyvrcholení tak, jak to vývojáři z Capcomu původně zamýšleli.  

Vývojáři: Capcom

Vydavatelství: Capcom

Datum vydání: 7.5. 2021

Platformy:  PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Stadia, Xbox One, Xbox Series X

Česká lokalizace: Ne

Herní doba: 10 – 12 hodin

PŘEHLED RECENZE
Grafika
8
Zvuk / Soundtrack
9
Příběh
7
Hratelnost
7
Zábava
9
Herní doba
8
ZDROJGame Press
Jiří Morávek
Rádoby arogantní pseudo-hráč, který miluje svého psa a první napití z minerálky. Najdete ho na Facebooku, Twitteru, Instagramu nebo jako iiiMoryTheory na Twitchi.
recenze-resident-evil-village-locked-from-the-other-side <font size="3"> Celkově nový Resident Evil působí jako povedená kombinace předchozích her. Vývojáři se poučili z některých svých chyb, vytáhly své přednosti a vstříc vyšli i prosbám herní komunity. Pro značky znalé hráče je nový Village jednoznačnou povinností!<br/> <b> + originální příběh<br/> + bohaté možnosti znovuhratelnosti<br/> + ozvučení a nasvícení<br/> <br/> - nečekaně špatné souboje s bossy<br/> - spíše FPS než horor<br/> </b> </font>

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno