DEATH! Legendární hláška, v lehce pozměněném tvaru, která nás provází všemi projekty od všemi uznávaného Hidetaka Miyazakiho. Takové YOU DIED! se objevuje již několik let v třídílné sérii Dark Souls nebo zatím v jediném dílu PS4 exclusive Bloodborne a údajně prvního bosse v těchto hrách porazilo jenom 10% všech hráčů, co si hru koupili. Nyní tu máme horkou novinku z těchto hardcore Souls-like her Sekiro: Shadows Die Twice, kde se opět setkáme se světem vytvořeným právě tímto japonským studiem From Software vedeným Miyazakim, alias člověkem, co rád nutí lidi k zuřivosti.

Sekiro, osamělý vlk, shinobi. Ať už budeme říkat našemu hlavnímu hrdinovi jakkoliv, nic to nemění na tom, že jeho umění s katanou a dalším ninja náčiním je schopné vyřešit problémy i s těmi nejhoršími zloduchy, co po světě kdy chodili. Dostáváme se v čase zpět do feudálního Japonska, imaginárního města Ashina, kde byl unesen Váš pán, ten jediný, pro koho žijete a vzali byste si raději svůj život, než ztratili ten jeho. Při pokusu o jeho záchranu přijdete o levou ruku, kterou vám nahradí váš budoucí přítel rukou protetickou. Tady začínáme a tady taktéž nejeden z hráčů skončí. Záchrana vašeho pána je cesta dlouhá a trnitá a ty trny jsou ocelové a otrávené a budou z vás strhávat maso zaživa. DEATH!

Ačkoliv se může zdát, že bude příběh pěkné béčko, tak se nenechte zmást. Miyazaki je specialistou na vytváření příběhu takovým způsobem, že budete absolutně ponořeni do děje, ale zároveň nebudete mít absolutně tušení co se děje. Sice neočekávejte zápletky jako ve Hrách o trůny, nicméně se nemusíte obávat, že byste alespoň jednou nekoukali s vytřeštěnýma očima co se to sakra děje.
Konečně se tedy dostaneme k samotnému ovládání a tomu, co nás potkalo. Nejeden by mohl říct, že se hra prudce přibližuje hernímu snímku NIOH, který je taktéž hardcore a z dob feudálního Japonska… nenechte se ovšem zmást. Kromě tohoto, to nemá takřka nic společného. Hledejme tedy něco mezi Dark Souls a Bloodborne. Začněme tedy základem pro hráče, kteří tyto hry neznají. Neexistuje zde žádné ukládání průchodu! Není se třeba obávat toho, že jednou zemřete a jdete celou hru znovu, to zrovna ne, nicméně checkpointy (v DS to byly bonfire), které budete při své dobrodružné cestě potkávat v podobě malého Buddhy, vás po smrti sice oživí a vyléčí, nicméně vše, co jste zabili kromě bossů, se opět oživí a nejenom to. Dokonce ztratíte polovinu svých těžce vydřených Yennů, které nejdou vzít zpět jako právě třeba v DS, či Bloodborne. Poněkud příjemná změna je to, že po smrti se můžete (z počátku jednou) oživit přímo na místě kde vás zabili a je spousta nepřátel, která to netuší a tak bodnutí katanou do zad je ideální příležitost, jak se protivníkovi pomstít, ale pokud i přesto jste slabí a svou chybu zopakujete, počítejte s tím, že tu zemřete i podruhé.

Přečti si  F1 24 nabídne dynamické ovládání a dosud nejrozsáhlejší aktualizaci fyziky v sérii

V předchozích hrách jste měli k dispozici různé vybavení, které jste si mohli přizpůsobit svému hernímu stylu. Tady to tak není a katana bude vaší jedinou společnicí na dlouhé cesty plné strasti a utrpení. K ní vám tedy pomohou i doplňky, které vám propůjčí vaše protetická ruka, díky které můžete třeba skákat po střechách, házet shurikeny či vyslat plameny, které vám mohou zapálit i vaši čepel kvůli bonusovému ohnivému poškození. Není třeba se obávat, že bychom tak přišli o veškeré vylepšování, jak tomu bylo dříve, to opravdu ne, nicméně je trochu jiné. Místo vylepšení vybavení a statistik si můžete za zkušenostní body učit nové schopnosti, jako například blokování bodnutí, či větší síla lahviček s léčením. Kromě tohoto si můžete za Yenny a různý materiál vylepšovat svoji protetickou ruku a nakonec to nejlepší, ze zabitých bossů vám padají věci na vylepšení vitality (životů) a ze silnějších bossů „vzpomínky“, které využijete na vylepšení síly útoku.
Po grafické a hudební a dabingové stránce, zde doporučuji zapnout originální, tedy japonský zvuk s anglickými titulky, je hra téměř dokonalá a není ji co vytknout. Navíc se zapnutým HRD vypadá opravdu skvostně a to i na starších strojích. Samozřejmě je stále poznat, že From Software vytváří hry primárně na konzole, hlavně kvůli lockování nepřátel, tak je ideální využít Gamepad nebo si užít hraní na PS4, či XBOX One, nicméně nejeden hráč dohrál hru na klávesnici a myši. Fun fact na závěr: Už první den vznikl speedrun, který pokořil hranici jedné hodiny a to krásných cca 56 minut, nyní se již hráči dostávají na úroveň 30 minut. Jinak jsem osobně toho názoru, že tato hra je tou nejtěžší, co kdy v From Software v čele s mistrem Miyazakim vytvořili.
DEATH!

Přečti si  Assassin's Creed Hexe prý bude obsahovat magické schopnosti, posedlost a systém strachu

Vývojáři: From Software