Do redakce se nám dostala hra Smoke and Sacrifice ve verzi pro Nintendo Switch. Dle prvotních informací jsem věděl, že se nejedná o ledajaké RPG, ale má se jednat o sandboxové RPG se survival prvky a vyvíjejícím se ekosystémem. Navíc má být hra ambiciózní prvotinou studia Solar Sail Games. Ti uvádí, že se hra odehrává ve steampunkovém světě, který obývají podivná stvoření a nachází se zde velké množství jedovatého plynu. Je to akční hra o přežití, mateřství, víře, hospodaření a uplatnění se v nehostinném světě. Jak se to celé podařilo, vám přiblížím níže.

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

Smoke and Sacrifice vypráví příběh Sachi, mladé matky, která jako součást starodávné tradice ve své obci musí obětovat své prvorozené dítě Slunečnímu stromu, jehož jasné světlo chrání vesnici před elementy a nepřátelskou přírodou. Poté, co obětovala své malé dítě jménem Lio, mimochodem ve velmi dojemné scéně, se Sachi vrací ke svému běžnému životu. Jak roky plynou, tak se ve vesnici najednou objeví tajemný pocestný, který informuje o tom, že mýty kolem slunečního stromu a pokyny jeho kněží jsou jen lži a také, že Lio je stále naživu. Takže Sachi si vzpomene na den, kdy obětovala své dítě a následně se teleportuje do kouřem nebezpečného a zamořeného podzemního světa, který je daleko od slunné a idylické vesnice kdesi tam nahoře. Příběh o Sachiným pátrání po jejím ztraceném dítěti je velmi emocionální, s množstvím podněcujících komentářů o manipulativní síle náboženství a vedlejších efektech ekonomické nerovnosti ve světě, což může být pro někoho až provokativní. Survival část hry je podobně fascinující, i když občas nudná a tak trochu nepraktická.

Smyslem Smoke and Sacrifice je hlavně přežít. V mlhavém a toxickým plynem zalitém podzemním světě bude Sachi procházet několika různými lokacemi – bažinatou, tundrou, průmyslovou, atd. – každá má vlastní klima, flóru a faunu. Pomocí zdrojů nalezených ve stromech, sršňových hnízdech, skalních útvarech a zvířatech dokáže vyrobit zbraně, díky kterým porazí silnější nepřátele. Jeden z prvních questů ve hře zahrnuje NPC, které Sachi vyzve k tomu, aby si vyrobila kožešinové boty, které ji následně umožní přecházet přes zmražené pustiny bez jediného zranění.

Celá hra se odehrává v podstatě ve stále stejném tempu a cyklech, kdy Sashi musí shromažďovat materiály a vyrábět vybavení, které jí následně umožní pokračovat ve své cestě dále, objevovat nové lokace a porážet další nepřátelé. Na své cestě bude Sachi také nacházet řadu alchymických i výrobních receptů, které ji pomohou vytvářet ochranné lektvary a pomůcky a které jsou také nezbytné pro lucernu, která Sachi pomáhá přežít jedinečný denní a noční cyklus.

Ve hře jsou desítky momentů a drobných vítězství, která hru celkově obohacují, například když porazíte obří prase, které vám zkříží cestu, je pocit uspokojení opravdu velmi silný. Navíc, prostředí hry je živoucí a chaotické zároveň, což dělá cestování a zkoumání ještě zajímavějším. Není neobvyklé vidět, dvě mezi sebou bojující formy života, nebo stvoření komunikují s prostředím velmi nepředvídatelným způsobem. Mohli byste dokonce vidět, že dva jedinci stejného druhu produkují své potomky.

Ovšem příliš mnoho úkolů zdržuje Sachi na její cestě a kvůli množství položek a předmětů vás od této cesty zdržuje a odpoutává tak vaši pozornost od hlavního příběhu, ke kterému se vždy musíte vracet. Hledání po jednotlivých položkách se po čase stane repetetivní a únavné a navíc na Switchi je i vcelku krkolomné. Tomu nepomáhá ani to, že je inventář nepřehledný a nepraktický a není tu ani možnost uspořádat si položky podle typu. Sice si můžete vybrat své nejoblíbenější položky a zbraně, ale nemůžete si je roztřídit do skupin, což poté znamená, že hledání konkrétní položky je zdlouhavé a po čase i únavné, bohužel však nutné. A to vás nebudu ani strašit tím, že některé položky v inventáři podléhají zkáze, opotřebení a jednoduše mizí.

Hra nabízí velmi pěkně ručně vykreslené prostředí i postavy, čímž zcela jistě upoutá vaši pozornost a nebudete se moci vynadívat. Bohužel se objevují občasné technické problémy včetně propadů fps. Ovšem hudba je zpracována velmi dobře a skvěle tak dokresluje celkovou, řekl bych až depresivní náladu.

Smoke and Sacrifice je hra, která si zaslouží zahrát a možná ti, kteří mají větší schopnosti a zálibu v survival hrách, si přijdou o to více na své. Je to svět, který bych chtěl ještě více prozkoumat, ale mám pocit, že jsem v něm až příliš často toulal. Ovšem lepší příběh v survival hrách asi jen těžko naleznete. A co víc, můžete to díky Switchi hrát i na cestách.

Vývojáři: Solar Sail Games Ltd

Vydavatel: Curve Digital

Datum vydání: 31. květen 2018