Září je měsíc, který pro mnohé znamená návrat do školních lavic, ústup alergií nebo různé slavnosti vína či piva. Letošní září bude ale jiné, červenomodré. 7. září vychází exkluzivně pro PlayStation 4 Spider-Man. Naše redakce měla možnost Spidermana vidět již na Gamescomu, až nyní se nám ale do rukou dostala plná verze a my vám tak můžeme přinést detailní recenzi jedné z nejočekávanějších her podzimu.

Testovaná verze: PlayStation 4 Pro

V sále vládlo hrobové ticho, nad jevištěm se zjevil obraz New Yorku a zazněl mužský neznámý hlas. Po zjevení loga studia Insomniac Games, začali diváci a návštěvníci E3 2016 tušit, co se právě děje. Následovalo logo Marvelu a na stěně mrakodrapu přistál Spiderman. To, co bylo dále k vidění v Los Angeles vypadalo jako hra ve velmi pokročilém stádiu vývoje. Opona se spustila na pódium a Shawn Layden potvrdil, že dobrý soused Spiderman dorazí na konzole PlayStation 4.

Jsme na přelomu srpna a září a do vypuštění pavoučího muže na pulty obchodů zbývá ještě pár dní. Poslední dny a týdny je Spiderman všude. Na vylepených plakátech, v novinách, na Facebooku, v televizních reklamách apod. Sony Peteru Parkerovi věří a mediální masáž je tak natolik intenzivní, že silně pochybujeme, že se najdou ještě nějací hráči, kteří zůstali nezasaženi. To byl announcement trailer tady, gameplay trailer támhle… Na náš vkus toho bylo ukázáno až příliš a zbylo tak málo prostoru pro hráčskou fantazii a internetové debaty. Všechny screenshoty, videa a detaily měly něco společného. To, že v nás vzbuzovaly intenzivní pocit a nutkání si Spidermana zahrát. Stálo to čekání za to? Ono to není vůbec jednoduchý úkol vytvořit hru okolo takové komiksové ikony. Budete pod drobnohledem zapřísáhlých fanoušků / pavoučích expertů / maniaků, kteří jsou ochotni vám ublížit, pokud bude v příběhu něco, co odporuje skutečnosti z komiksu z roku 1962. Zdroje ovšem hovoří o tom, že Insomniac Games dostali od Sony volnou ruku a Spidermana si jako hlavního hrdinu vybrali sami. Dost už ale řečí, pojďme recenzovat.

Jak jsme již psali výše, Spiderman už v roce 2016 vypadal jako hra, která je zralá na export do obchodů. Další dva roky si Insomniac Games vzali na to, aby své dílo vyleštili a upravili k obrazu svému. Spidermana jsme testovali na PlayStation ve verzi PRO a rovnou vám prozradíme, že hra vypadá neskutečně dobře. 4K s HDR Parkerovi sluší a po přičtení různých filmových efektů, kdy se určité části obrazu rozmazávají, či zaostřují podle situace, nám ve výsledku vyjde nejlépe vypadající hra, kterou jsme si letos zahráli. Grafickým zpracováním se mu může rovnat jen God of War od studia Santa Monica. Zpracování New Yorku je vysoce detailní a každé budově, skladišti, parku, či střeše se dostalo zasloužené péče. Kapitolou samou o sobě jsou pak ulice, které jsou v určitých hodinách plné lidí a žijí vlastním životem. Lidé hrají basketbal, čekají ve frontě na hot-dog, sledují taneční battle nebo vylepují plakáty pro odvolání stávajícího starosty Osborna. New York samozřejmě žije i v noci, kdy není nic neobvyklého narazit na noční klub, před kterým čekají lidé v řadě. Výjimkou nejsou ani divočejší večírky, kde potkáte i obyvatele v převlecích za Spidermana. Je jen na vás, zda je budete ignorovat nebo si s nimi plácnete a uděláte z nich vaše doživotní obdivovatele. V ideálním případě si vedle úžasné grafiky kráčí výborné ozvučení. Spiderman se tomuto příkladu snaží přiblížit jak jen může, ale nedá se říct, že by se mu to úplně dařilo. Zatímco zvuky, které hráči slyší téměř neustále, jako je vystřelování pavučin, pěst dopadající na něčí bradu nebo projíždějící policejní auto a svištění vzduchu, znějí vskutku skvěle, tak zvuky, které hráči slyší, když se na moment zastaví, si tolik pozornosti vývojářů nezískaly. Reálný New York je velice rušné místo a tomu našemu virtuálnímu je na míle vzdálen. Město by si určitě zasloužilo více ruchu, více troubení, více lidského vlivu apod. Zatímco dole na ulicích nám ruch chybí, nahoře na střechách jsme spokojeni a učarováni. Jednou z prvních věcí, kterou jsme v kůži pavoučího muže udělali bylo to, že jsme vyšplhali na střechu toho nejvyššího mrakodrapu. Zničeho nic jste úplně mimo město. Sirény slyšíte vzdáleně a okolo vás se honí jen vzduch a sem a tam i nějaký zbloudilý holub. Větší mínus má Spiderman za načasování hudby, které je obvykle dost necitlivé. Případ #1 Sedíte na střeše a přijde vám upozornění na právě probíhající bankovní přepadení. Skočíte ze střechy a vydáte se k bance nakopat pár zadků a… hudba nikde. Případ #2 Sedíte na střeše, unaveni z dokončení všech vedlejších úkolů a tak se chcete jen párkrát zhoupnout na svých lepkavých pavučinách a kochat se výhledem na Central Park. Ve chvíli, kdy skočíte z římsy se spustí dramatická hudba, kterou znáte z filmů a snaží se vám vnutit pocit, že se děje něco velkého a vy jste ten jediný, kdo se může postavit za bezbranného nevinného.

Jako Spiderman se musíte umět pořádně ohánět. Není lehké střílet pavučiny, létat mezi mrakodrapy, bojovat s gangstery,… a ještě více složité je dostat takové množství schopností a skillů do hry a citlivě ovládání nastavit a nabindovat pro konzolový ovladač. Ve hře máte k dispozici ohromné množství typů úderů, navazování komb a dorážejících pohybů. Různé pohyby a schopnosti si odemykáte časem a levelováním, takže se nemusíte učit všechny pohyby najednou, ale citlivě postupně. Na konci hry z vás tak bude superhrdina, který se opravdu podobá tomu z komiksů a filmových trháků. S ovládáním samotným problém není, ten se skrývá v kameře. Peter Parker je prostě příliš rychlý a kamera občas nestačí jeho tempu a pokud tomu nepřizpůsobíte svůj herní styl, budete občas dost nabručení.

Peter Parker nebude na svojí misi na PlayStation 4 sám. Počítat může nejen s pomocí od Mary Jane nebo tetičky May, ale v partě má i policistku Yuri, která vám nebude jen úkoly přidělovat, ale bude vám s nimi pomáhat a pokud bude potřeba, zamete po vás stopy. Příběh vám samozřejmě nechceme spoilerovat, ale prozradit můžeme to, že se ve hře objeví slušné množství padouchů a bossů. Hlavní příběhová linie se točí kolem Petera, Mary Jane a Otta Octaviuse, Peterova vzoru a zaměstnavatele. Příběh je vcelku bez zvratů a pokud alespoň trochu znáte universum Spidermana, tak už od prvních minut víte, jak příběh skončí. O to více koření zbylo na vedlejší mise a questy, které nepostrádají nápaditost, originálnost a smysl pro humor. Vydáte se tak na stopu pohřešovaných osob nebo se robotickým pavoukem proběhnete po Time Square, kde budete opravovat bannery.

Herní doba je pro mnoho hráčů důležitým aspektem a bývá i jedním z rozhodujících faktorů při rozhodování, zda hru koupit, počkat na slevu nebo si nechat zajít chuť. Hlavní příběh nám trval přibližně 15 hodin. Hledání sběratelských předmětů, jako jsou batohy, focení památek a významných míst a mnoho dalších utilit, které nám scházeli ke 100% dokončení hry, nám zabralo dalších 10 hodin. Dostáváme se tak na dostřel 30 hodinám, což je číslo, které může někomu stačit nebo ho urazit. My si na délku hry nestěžujeme, ale vadíme nám fakt, že herní dobu nám občas natahovaly bugy, které nám znemožnily pokračovat v misi. V našem případě se to týkalo především vedlejších misí, kdy jsme například měli najít zastávku metra pomocí fotografie. Ve chvíli, kdy jsme na koleje u zastávky přistáli, se začalo spouštět video k misi. V tu samou chvíli nás ale srazil vlak a my umřeli. Po respawnu se hra tvářila, že je mise hotová, ale hlas Petera Parkera hovořil jinak a neustále chtěl hledat zastávku. Ano, je to hodně extrémní případ, ale nebylo výjimkou, že fotografie v rohu obrazovky, podle které jste daná místa hledali, prostě zmizela. V obou případech jsme museli sáhnout po nahrání posledního záchytného bodu. Ve hře najdete i množství menších, hru neničících chybiček. Nejednou se nám přihodila situace, že po úspěšném zakročení proti lupičům a kompletní eliminaci nebezpečí, v ulicích stále zněl vystrašený křik a volání o pomoc. Vtipné byly i momenty, kdy po skončení obdobné situace přijela policie a strážníci se přiřítili k pavučinou omotaným tělům a mířili na ně zbraněmi absolutně nehnutě, dokud jsme neopustili oblast. Spiderman je obrovská hra a tak není divu, že se tu a tam objeví nějaký bug či situace, která nemusí úplně dávat smysl. Je jen na vás, zda to Spidermanovi odpustíte nebo nikoliv. Zde se hodí připomenout existenci day-one-patche, který by mohl velké množství těchto neduhů opravit. Do hry také přinese photo mode, který jsme my při recenzování k dispozici neměli.

Pokud by Peter Parker vysypal své kapsy na stůl, viděli bychom, že má Spiderman několik mínusů i plusů. Pozitivní věci díky bohu převažují a Insomniac Games se můžou s hrdostí poplácat po zádech za dobře odvedenou práci. Hra vypadá po grafické stránce naprosto báječně a není vůbec těžké se se Spidermanem sžít. Chvíle strávené při hraní jsme si užili a nemáme pochyb, že vy si je užijete také. Otázkou je, zda budou chtít hráči za 30 hodin dlouhou hru utratit nemalou částku. Oznámena byla i tři rozšíření, za které si také hráči budou muset zaplatit. Osobně řadím hru do kategorie Must Have, ale jako klasický hráč bych si počkal na kompletní edici se všemi DLC. Hra neobsahuje žádný prvek multiplayeru a tak vám nic neuteče. Pokud i přesto hru koupíte, nebudete litovat. Spiderman je vysoce zábavná a návyková hra, která vás pohltí.

Vývojáři: Insomniac Games

Datum vydání: 7.9. 2018

Cena digitální kopie: 1799,-