Recenze The Outer Worlds – Lepší Fallout než Fallout?
Domů » Hry » Novinky » Recenze The Outer Worlds – Lepší Fallout než Fallout?

30.11.2019

Kluci a holky z Obsidianu si to snad nemohli načasovat lépe. V době, kdy jsou stále miliony hráčů (oprávněně) zklamaní z průšvihu jménem Fallout 76, nám přináší The Outer Worlds. Poctivé first person RPG právě ve stylu moderních Fallout her. Zapeklitá rozhodnutí a prvotřídní humor se předvádí v nové značce!

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Fallout budeme v kontextu nového RPG od Obsidianu skloňovat v recenzi ještě mnohokrát. The Outer Worlds totiž z téhle legendární série nepokrytě čerpá, ale za zlé by to hře měl jen málokdo. Vždyť na hře makali samotní autoři Falloutu: New Vegas, tedy dílu, který bývá nezřídka komunitou označován za vůbec ten nejlepší. Ano, The Outer Worlds jsou už měsíc venku, k nám do redakce však kód se hrou dorazil s několikatýdenním zpožděním, přesto jsme nemohli jeden z hitů letošního podzimu v naší rubrice recenzí opomenout.

To je on, Halcyonu šampion! Tedy ten náš, vzhled toho vašeho si upravíte podle chuti.

It’s not the best choice – It’s Spacer’s Choice!

Vítejte v Halcyonu, soustavě planet a planetek, kde veškerému dění vládnou hamižné korporace, na každé volnější ploše vyčuhuje plakát hlásající propagandu nebo propagující novou limču. V Halcyonu, kde se pro úplatek nejde daleko a ostrý jazýček je často mocnější nabitého plazmového děla (i když na něj také dojde).

Halcyonu vládnou pokytecké korporace. Jejich propaganda je všude… i v nahrávacích obrazovkách

Váš libovolně pojmenovatelný hrdina je jedním z kolonistů pozapomenuté vesmírné lodě “HOPE”. Ta nikdy nedorazila do cíle své cesty a osadníky nikdo neprobudil z kryospánku. Tenhle průser intergalaktických rozměrů se však korporacím povedlo víceméně ututlat a změna přichází až s excentrickým vědcem Phineem Wellesem. Právě vyšinutý staroch Phineas vás jakožto jediného z věčného spánku osvobodí s vidinou, že mu pomůžete zatočit se zlotřilými korporacemi a zachránit ostatní nešťastníky z lodi. To by to ale nebyl TOW abyste Wellese nemohli při první příležitosti naprášit patřičným úřadům…

Díky Phineovi už nepoletujeme bezcílně vesmírem. Co bude chtít na oplátku?

Vzhled postavy lze jako v každé správné žánrovce upravit do slušných detailů. V TOW však stejně do půl hodinky narazíte helmu a to, že jste v editoru místnímu spasiteli udělali moc křivý nos už do konce hry vlastně ani neuvidíte.

Nadvláda slova, mluveného i psaného

To bychom měli základní nástřel hlavní dějové linky. Garantujeme vám, že při první příležitosti stejně z hlavní cesty uhnete a budete se s chutí zabývat tu většími, tu malichernějšími problémy některé z výborně napsaných vedlejších postav. Co z TOW dělá příjemnou povinnost pro fanoušky RPG není ani tak hratelnost, jako spíš špičkový scénář nařezaný suchým humorem.

Takhle to dopadá, když si na práci najmete blbce… alespoň že má fajn vesmírnou bárku.

TOW se pyšní prvotřídním namluvením. Hlas vaší úplně první společnici Parvati propůjčila Ashly Burch alias Aloy z Horizon: Zero Dawn a ostatní herci snad až na pár doprovodných hlasů rozhodně nezaostávají. A že je zatraceně co namlouvat. Dialogy jsou všudypřítomné a příjemně košaté. Díky schopnosti zastrašování,  lhaní a při navolení nízkého intelektu i možnosti “debilní” odpovědi získávají již tak propracované rozhovory další rozměr. V první řadě jsou však prvotřídně napsané. Musíme říct, že naštěstí. Hra totiž obsahuje pasáže, kde klidně hodinku jen tak přecházíte od postavy k postavě a klábosíte.

Když z postavy uděláte pitomce, otevře vám hra zcela novou dialogovou možnost.

Atmosféru budoucnosti, jak si ji však představovali předešlá lidská pokolení, dotváří terminály plné kratičkých příběhů postav, které ve hře ani nemusíte potkat. Jasně, nikdo vás je nenutí číst, ale často v nich naleznete informaci k současnému úkolu nebo vám krátká e-mailová korespondence osvětlí motivace některých postav.

Přesvědčit, zastrašit nebo nechat být?

Trošku nás mrzela úlitba dnešní době v podobě waypointů. Postavy i deník vám dávají dostatečnou nápovědu, co dělat a kam jít. Obsidian však do hry umístil i ukazatele, které vám stejně přesně na metr označí místo, kde konkrétní postavu hledat či jak postoupit v úkolu dál. Tyto pomocníky lze do jisté míry omezit, ale svítící značka na mapě vám zůstane vždycky. S tím, jak dobře hra komunikuje s hráčem podstatné informace, by jí moc slušel přístup třeba z famózního Divinity: Original Sin, kde vás za ručičku vážně nikdo netahá. Pro někoho možná maličkost, podle nás by však šlo o prvek, který by hru udělal příjemně náročnou a ještě zajímavější.

Kolonisté a jejich problémy…

Cíl je mnohdy jasný, cesta už tolik ne. V jednom vedlejším úkolu máte například přesvědčit dezerétrku a povalečku Zoe, aby se vrátila do tábora. Když jsme postříleli okolní maraudery a zjistili jsme, že Zoe všechny jen využívá a k marauderům se přidala dobrovolně, prostě se nám záchrana takové kravky příčila. Řešení? Laserovým dělem jsme jí ustřelili kebuli a úkol šel přitom stejně splnit. Prostě jste vysvětlili zadavatelce, jak se věci mají. Využijete k likvidaci otravných mechanoidů dříve opraveného robůtka, nahackujete obrané systémy a roboti se pozabíjí sami, nebo si to s nimi vyřídíte sami? To je jen pár příkladů ze začátku hry, menší či větší rozhodnutí a možnosti řešení určité situace vás čekají na každém kroku a černobílé jsou světy TOW jen málokdy. Jen počkejte až budete řešit otázku, kterou komunitu odstřihnout od elektrické sítě a nechat na pospas nelítostné divočině. Tohle máme na RPG hrách sakra rádi!

Zoe nás s*ala, tak jsme ji odpráskli. Hra se tomu naštěstí přizpůsobila.

Se zmíněným  souvisí i systém frakcí a reputace. Zjednodušeně za splněný úkol reputace nabobtná, naopak při odstřelení strážného se na vás příslušná frakce naštve. Jenže co pohladí po duši jedny, nevoní druhým, a protloukání se hrou je tak hledání menšího zla (nebo většího, když chcete být vážně hovada).

Píchni ho, řízni ho, pusť mu krev…

TOW vás nechá spoustu situací rozkecat, s pomatenými maraudery nebo místní faunou se však občas prostě nedohodnete a v té chvíli přichází ke slovu přesná muška nebo silná paže. Ve hře lze využívat palné i chladné zbraně, přičemž u všech dochází k opotřebení a je nutné je občas nechat opravit. Na speciálních výrobních poncích nebo při dosažení určité úrovně schopností je lze navíc různými směry vylepšovat a upravovat.

Zmenšovací paprsek v akci! S mrňavými nepřáteli se vaše skupina vypořádá bleskově.

Při našem prvním průchodu hrou jsme vsadili na boj z dálky v kombinaci s občasným pocucháním nepřátel zbraní na blízko. Vaše postava má vinou dlouhého kryospánku možnost zpomalit až skoro zastavit čas a pečlivě zvolit místo, kam poslat “včeličku” ze své útočné pušky. Na rozdíl od podobného módu V.A.T.S. ze série Fallout však musíte stále mířit a vystřelit se dá během zpomalení hned několikrát. Pečlivě volit místo zásahu má smysl, střelbou do hlavy nepřítele oslepíte, do nohy znehybníte apod. Soubojový systém je rozhodně zajímavý, pocit ze střelby či likvidace nepřátel obecně bohužel kvalit špiček FPS rozhodně nedosahují. I když hratelnost vlastně nabízí zajímavé možnosti, jak si s nepřítelem poradit, často je nejúčinnější i na nejtěžší obtížnost prostě zmáčknout spoušť samopalu a pokropit tu bandu neřádů dávkou těžké munice.

Tichošlápci ocení možnost plížení a následného útoku ze zálohy.

Stydlivá inženýrka a kněz hacker vejdou do baru…

Na svá dobrodružství si s sebou můžete vzít až dva společníky, kteří se nebojí v boji přiložit ruku k dílu. Ti se k vám samozřejmě přidávají postupně a nic nebrání třeba floutka Felixe poslat do háje a brázdit vesmírné dálavy sami. Vzhledem k tomu, že hra nabízí úctyhodné množství interakcí mezi vámi a společníky i mezi společníky navzájem a každý váš “compadre” má svoji vlastní dějovou linku, byla by velká škoda je ignorovat. Upřímně, sebranka z takového prvního Dragon Age nám k srdci přirostla víc, i tak si však třeba na sympatickou Parvati vzpomenete i dlouho po dohrání.

Parvati s Maxem jsou prvními společníky do party. Ostatní se přidají časem.

Lokace TOW nejsou příliš rozlehlé a první dohrání nezabere tolik hodin jako třeba moderní díly Bethesdího Falloutu. Všude je to tak nějak kousek a z jedné osady v druhé jste i pěšky za minutku. To však neznamená, že jde o hru na jedno odpoledne. Pokud budete prolézat každou skulinku a poslouchat každý parádní rozhovor jako autor recenze, vydrží vám hra hravě na desítky hodin. Nehledě na to, že zrovna TOW díky svým možnostem přímo vybízí k opětovnému hraní… třeba na obtížnost Supernova, kde musí postava jíst, pít a spát jinak může zemřít.

Proč prasata zabíjet, když mají tak chutné dorůstající nádory… obnovitelné zemědělství na Halcyonu. No hnus.

Když při cestě na trůn hodíte držku

Hraní TOW je jako prožívat skvělé vesmírné dobrodružství a zejména dospělejší hráči s dobrou znalostí angličtiny si budou v rozhovorech libovat. Hra však má jisté rezervy, které nemůžeme úplně ignorovat. Ač rozhodně nejde o nejdůležitější pilíř RPG her, trochu nás rozladila grafika. Působí na nás sterilně a zvláště některé industriální lokace jako by vypadly z dnes už zapomenutých letitých her.

Svojí grafikou si nás hra úplně nezískala. Působila na nás trochu sterilně.

Možná šlo v některých případech o autorský záměr, v tom případě nám  však nesedla stylizace. Příliš bychom tento malý neduh nerozpitvávali nebýt toho, že hlavně v první lokaci na Terře 2 jsme se v nepřehledném prostředí trochu ztráceli a občas jak tataři naběhli do houfu nepřátel, kterých jsme si prostě nevšimli. Problematičtější jsou i některé prvky hratelnosti jako správa předmětů v inventáři, kde vám automaticky vyjede popisek předmětu a zakryje ostatní. Netrpělivcům budou pít krev i nepříjemně dlouhé loadingy. Jde však o maličké nedotaženosti, které v porovnání se zdravým zbytkem hry blednou. Pro mnohé PC hráče je trnem v oku i fakt, že hra vyšla na “nenáviděném” Epic Storu. Na to si však musí udělat názor každý hráč sám.

Tak kam teď? Lokace nejsou přímo propojené, nezbývá než cestovat vesmírnou lodí.

O TOW bychom dovedli popsat ještě stohy virtuálního papíru. Rozepisovali se o tom, jak může vaše postava získávat fóbie a zranění, velebili slovní přestřelky s umělou inteligencí vaší lodi (Un)Reliable, pitvali se v percích a statistikách ovlivňující hratelnost soubojů i průběh rozhovorů… Pokud jste ale dočetli až sem, asi už máte jasno. The Outer Worlds se přiřítily v ideální čas a odvádí poctivou práci a i přes značnou inspiraci sérií Fallout nepůsobí jako parazitický klon. Naopak dělají zejména z posledního Falloutu 76 ještě větší průser, než jakým byl doteď.

Vývojáři: Obsidian Entertainment

Vydavatel: Private Division

Datum vydání: 25. řijna 2019

Cena v PS Store: 1.499,-

Velikost hry: 20.49 GB

Platformy: PlayStation 4 (Recenze), Xbox One, PC, Nintendo Switch

• Grafika - 7/10
    7/10
  • Soundtrack/zvuk - 9/10
    9/10
  • Příběh - 9/10
    9/10
  • Hratelnost - 8/10
    8/10
  • Zábava - 9/10
    9/10
  • Herní doba - 9/10
    9/10

First person RPG jako vytesané z Obsidianu. Poctivá práce je neuvěřitelně znát zejména na skvělých dialozích, které z The Outer Worlds dělají dílo, na které se nezapomene ani za pár let. Možná není tou nejhezčí hrou na trhu, ale mezi hity letošního podzimu patří naprosto oprávněně.

+ Perfektně napsané rozhovory se spoustou možností
+ Všudepřítomný humor
+ Různé možnosti řešení situace