Explorační hra s logickými hádankami. Že vás tohle spojení žánrů zrovna příliš “netankuje”? Mě taky ne, přesto jsem si The Pathless užil natolik, že se vedle nového DOOMu řadí mezi mé nejoblíbenější hry letoška. Pojďme si říct proč…

The Pathless má na svědomí studio Giant Squid (autoři podmořského Abzû) s celkem osmnácti zaměstnanci, přesto se mu povedlo nevídané. Jeho vývojáři vytvořili hru, která vás donutí zavzpomínat na “nintenďáckou” senzaci The Legend of Zelda: Breath of the Wild z roku 2017, byť pochopitelně v menším měřítku. Ze hry je cítit ještě jedna inspirace legendou – The Journey. To je dobrá vizitka, nemyslíte?

The Hunter přijíždí a dobrodružství začíná.

Dáma s orlem

Protagonistkou příběhu je The Hunter, poslední lovkyně, která se vydává na mystikou opředený ostrov bojovat se stále se rozrůstající temnotou. Staří bohové The Tall Ones jsou poraženi a jejich osobnosti překrouceny v pekelná monstra ve službách temného Godslayera. Na hráči tak je aby ostrov postupně osvobodil z područí šílených bohů a jejich otrokáře.

Ještěří bůh – Sauro – konečně osvobozen ze svého šílenství. Na zachránce čeká odměna v podobě zlepšení schopností.

Na toto zdánlivě jednoduché, přesto příjemně odvyprávěné dobrodružství, naštěstí nebude The Hunter sama. Již po pár minutách hry se k vám přidá mladý orel, s jehož pomocí překonáte všechny nástrahy, které na hráče přichystal zdánlivě nepřemožitelný The Godslayer. The Pathless příběh posouvá nenásilně často formou posledních myšlenek zemřelých obyvatel či dobyvatelů ostrova. Cutscén je poskrovnu a nic vás tak příliš nerozptyluje od průzkumu každého zákoutí ostrova.

Občas se podíváte i do uzavřených prostor, vždy však jen na chvíli.

Lovec, co neloví

S hrdinkou jménem “Lovec” s lukem na zádech mne autoři skoro přesvědčili o tom, že na nás čeká akční hra. Opak je však pravdou. Hratelnost The Pathless je založena na osvobozování jednolitých lokací a za vyloženě akční lze považovat pouze pasáže, kde hrdinka zápolí s jedním ze šílených bohů, kteří fungují jako bossové pro určitý region. Bossfightům, ač dosti ojedinělým, nechybí náboj a nápad. Díky rudožluté barevné paletě šílených bohů se na ně stejně jako na zbytek hry i skvěle kouká. Výzva hry však nespočívá ani v těchto soubojích, vaše svěřenkyně ostatně ani nemůže umřít, ale v průzkumu prostředí a řešení hádanek.

Přečti si  Režisér Zaklínače 3 opustil CD Projekt RED po obvinění ze šikany
Čtyřhlavá Nimue vypadá možná nebezpečně, hrdince však reálné nebezpečí nehrozí. V The Pathless totiž nelze umřít.

Hádanky nejsou příliš těžké a po osvojení základních mechanik si s nimi po krátkém průzkumu okolí nejspíš poradíte do několika minut. V každé ze čtyř obřích lokací musíte najít a vyřešit alespoň některé z nich a za získané zlaté pečetě následně aktivovat obří majáky. Samotné rébusy jsou skvěle navržené a herní designeři je krásně zasadili do prostředí hry. Pocit imerze je tak prvotřídní a jako hráče, který miluje ve hrách výzvy, mi její faktická absence v The Pathless vůbec nevadila. Radost z objevování ji spolehlivě nahradila.

Všechny pečetě regionu získány!

S rébusy vám pomáhá orlí společník, kterého můžete jednoduchými příkazy úkolovat. Principy se po nějaké době přeci jen začínají opakovat, ale nás to přenášení ohně pomocí šípů, nastavování zrcadel a mačkání spínačů bavit nepřestalo. Jednoduché principy jsou rozvedeny do zajímavých rovin a stereotyp se v malé míře dostavil až prakticky u konce hry. A to jsem pečlivě procházel kdejaký kout světa hry.

The Pathless skýtá krásné výhledy na “míle” daleko.

Na křídlech orla

Ve hře zcela chybí mapa a k navigaci po ostrově tak slouží prostředí samotné a správné použití schopnosti “Spirit vision”, která hrdince v okolí zvýrazní doposud nenavštívená zákoutí. Mimo pečetí je do prostředí zasazeno bezpočet menších puzzlů, po jejichž vyřešení přichází odměna v podobě zlatavých krychliček, které zlepšují možnosti letu. Dvojice hrdinů je zpočátku vcelku nemotorná a mnohá z míst jsou dostupná jen s obtížemi, jakmile však průzkumem získáte dostatečný počet pírek, zastupující maximální počet máchnutí ve vzduchu, otevřou se vám další možnosti. Vzhledem k faktické absenci nepřátel by byl obyčejný pohyb po lokacích přeci jen trochu nuda, autoři ho proto ozvláštnili. Během probíhání krajinou se tak musíte za pomocí luku strefovat do poletujících terčíků, díky čemuž hrdinka zrychluje. Se systémem pohybu se není problém sžít a již po pár desítkách minut budete plynule probíhat a prolétávat prostředím.

Přečti si  Ve vývoji by údajně měla být hra The Mandalorian
Plachtěním v závěsu za orlího společníka strávíte spoustu času. Je intuitivní a zábavné.

Autoři dokázali s omezenými prostředky vážně divy, grafika je silně stylizovaná ale dechberoucí. The Pathless na vás mnohdy vybalí naprosto kouzelné výhledy na celé regiony ostrova. Vtip je v tom, že vám prakticky nic nebrání vydat se do v dáli se rýsujícího kláštera. Prostě se rozletíte, či rozběhnete členitou krajinou kýženým směrem. A to prosím pěkně bez jediného loadingu. Podmanivý vizuál tajuplného ostrova jsem si po chvíli jednoduše zamiloval a neokoukal se mi ani na konci přibližně 15-hodinové herní doby (při snaze objevit vše co hra nabízí). Vizuální hody doplňuje nenásilný přesto podmanivý soundtrack, zahrnující převážně smyčcové nástroje, jejichž tóny krásně dokreslují poetickou atmosféru hry.

Únik před ničivou bouří temnoty.

Nenápadná akční adventura s osobitým vizuálem a hratelností si mě postupně omotala kolem prstu. Citlivé dávkování informací nabízí ideální mix, kdy si sice nepřipadáte vodění za ručičku, ale ani nebloudíte. Přirozený systém pohybu a bravurní zakomponování četných hádanek do prostředí hry dělají z The Pathless zážitek, na který i přes jeho nevalnou délku budete rádi vzpomínat i za pár let.

Vývojáři: Giant Squid

Vydavatel: Annapurna Interactive

Datum vydání: 12. listopadu 2020