Dlouho očekávaná RPG hra, která se k nám dostala konečně po tři čtvrtě roce odkladu ze studia Dontnod Entertainment, nás zavede do viktoriánské Anglie, do doby, kdy ještě existovali upíři a vlkodlaci.

Jmenujete se Jonathan Reid, jste doktor, světová kapacita ve vědě a využívání krevních transfuzí. V minulosti jste byli ve válečné frontě ve Francii, kde jste zažili peklo na zemi … a jste mrtví. Tímto ovšem hra nekončí, nýbrž začíná. Nacházíte se na počátku dvacátého století v Londýně, kde řádí Španělská chřipka a vy se probouzíte mezi jejími obětmi. Pamatujete si pouze kdo jste, že je tu nemoc, ale co se to děje netušíte. Snažíte se nalézt pomoct. Místo toho vás ovšem pronásleduje neutuchající žízeň po krvi, kterou nedokážete ovládnout a aniž byste si uvědomili, co se děje, tak vysajete první oběť, která vám přijde pod “ruku”… vaší sestru. V tu chvíli zjišťujete, že je něco špatně. Vstali jste z mrtvých a stali se upírem. Vy tak slibujete své sestře, než naposledy vydechne, že vyléčíte nemoc, která sužuje celou zemi a snad vám tak odpustí. Časem ovšem zjišťujete, že nemoc není jen tak ledajaká, a na některé lidi působí tak, že se mění ve skaly, na mutanty, nepodobné ani lidem, ani upírům, bezmyšlenkovitě hladovím po mase.

Po čas celého příběhu se budete setkávat s velkou spoustou postav, v celém Londýně, kde každá má svůj osobitý příběh. Setkáte se jak se zlodějíčkem z nejnižší spodiny, tak doktory s dlouholetými zkušenostmi, či šlechtou v podobě dalších upírů. Každá tato postava má svoji myšlenkovou úroveň, kde nejnižší úroveň mají (dle očekávání) opilci, bezdomovci, kurtizány, zloději a nejvyšší kupříkladu právě doktoři, či upíři. Tato úroveň je zde proto, že čím dále budete v příběhu pokračovat, tím silnějším se stáváte a budete tak moc vysát krev “silnějším” lidem a získat tak více zkušeností pro svoji postavu. Prakticky se jedná o kvalitu krve, kterou si ovšem vychutnáte mnohem více ve chvíli, kdy budete o charakteru vědět více informací z jeho osobního života. Zní to morbidně, že? Tak to nesmíme zapomenout ještě na to, že každá postava může ze dne na den onemocnět a více si ji tak vychutnáte ve chvíli, kdy ji ještě před vysátím vyléčíte. Obtížnost celé hry si tak určujete vy sami, takže čím méně lidí vysajete, tím těžší hra bude. Celá hra lze dohrát i bez zabití jediného člověka.

Přečti si  Warzone Season 3 Combat Pack je zdarma k dispozici pro předplatitele PlayStation Plus

Město je rozděleno na čtyři bloky, které si můžete po čas příběhu libovolně procházet a otevírat si tak zkratky, zabíjet skaly a lidi, vybírat popelnice a mrtvoly, nakupovat u obchodníků (o tom ještě později), konverzovat s občany a hledat sběratelské předměty. Každá z těchto oblastí má svůj graf spokojenosti občanů, který buď stoupá, když všichni žijí a jsou zdraví, či klesá, když je “někdo” (ano, myslím tím vás) zakousne, nebo jsou nemocní. To určuje převážně ceny u obchodníků v té oblasti. Taktéž je v každé oblasti několik úkrytů, ve kterých můžete spát a vložit tak své zkušenostní body do talentového stromu, který není nijak rozsáhlý, ale stačí na tu herní dobu, nebo doplnit své náboje do pistole, pokud nepoužíváte obou-ruční zbraň a různá séra jakožto potenciální možnost si doplnit v souboji život, či využít crafting system, kde si můžete vylepšovat zbraně, či vyrábět léky nebo rozebírat haraburdí. V realitě takové místo ovšem vypadá jako opuštěný byt, nebo v horším případě místnost se stále tlející mrtvolou.

Taky vám to začíná trochu připomínat Bloodborne, či Dark Souls? Doplňování munice v úkrytu, krev na doplňování životů (estus flasky), crafting jen na vylepšení věcí… A co teprve soubojový systém. Je to přesně tak, jak tušíte… Využíváte uzamčení kamery na nepřítele, kdy máte klasický, výdrž požírající útok s poškozením, či omračující útok, který způsobuje stagger soupeři… kterého můžete dosáhnout i pistolí a úskoky před útoky soupeře. Máme tu BOSS fighty, o kterém víte, že se blíží díky tomu, že před vstupem do areny pobíhají krysy, které můžete vysát a doplnit si tak krev, kterou využíváte na své, nepříliš působivé schopnosti. Všichni tyto bossové jsou humanoidního typu, takže si nikdy neužijete nějaké šílené monstrum s osmi nohama a hlavou plivající kyselinu. Stejně tak jsou dost často velmi jednodušší pro pokročilejšího hráče.

Jak jsem již dříve zmínil, tak se zde vyskytují obchodníci, od kterých si můžete za peníze kupovat věci. Ano, skutečně tu je další věc na doplňování… krev na schopnosti, zkušenosti na talenty, suroviny na crafting a teď ještě peníze na kupování. Problém je ovšem v tom, že tato možnost… je absolutně zbytečná. Za celou hru, kterou jsem hrál 20 hodin čistého času, jsem toto využil pouze jednou a to jenom abych vyzkoušel, jak to funguje. Ostatně to samé se dá říct i o surovinách, kterých je naprostý přebytek. Na konci hry, jsem skončil se stovkami druhů surovin a naprosto zbytečně, prakticky jsem neměl co vyrábět… jednak léky jsou neskutečně levné… a za druhé mají zbraně maximálně 5 úrovní a tech surovin taktéž nepotřebujete moc. Což mě dostává k věci zvané inventář… design vypadá tak, že ve hře naleznete 50 druhů jedno-ručních zbraní, 70 obou-ručních atd… problém je v tom, že jsem od každého druhu našel tak 5… čili absolutní absence možnosti si měnit kombo útoků.

Přečti si  Do Rocket League míří NASCAR 2021 Fan Pack DLC

Jaký je tedy můj názor na hru?

Příběh se zdál být na začátku velmi zajímavý, ovšem postupem času už byl uměle natahován, aby se tak prodloužila herní doba a vy se tak začínáte nudit. Zároveň máte v konverzaci možnost určit, zda budete na postavu zlí, hodní a podobně, nicméně příběh to nijak neovlivní a je to tak absolutně zbytečná věc. Kvůli množství postav si tak vytvoříte pouto k velmi malému množství a docela mě zaráželo, jak nikoho nemohlo napadnout, že jsem upír, když jsem měl naprosto krvavě rudé oči. Ačkoliv měla hra několik vedlejších úkolů, tak odměna za jejich (někdy až 30 minutové) splnění byla takřka nulová. Grafy spokojenosti občanů jsou naprosto zbytečné a je vám úplně jedno, jestli vás tam lidi milují, či nesnáší… obchodníky stejně nevyužijete, tak si je klidně všechny vysajte. Hra vám nezodpoví strašně otázek… třeba proč ve hře potkáváte nemálo vlkodlaků? Vždyť ti v příběhu nemají absolutně žádnou roli a nedávají tam tak smysl a spousty dalších. Několik věcí vám po menším zamyšlení nebudou dávat smysl. K čemu jsou ve hře sběratelské předměty? Ve chvíli, kdy hru dohrajete, už se nemůžete vrátit zpět do města, aby jste je dosbírali a ztrácí tak smysl je sbírat, pokud nejste dychtící po achievmentu na steamu. Grafika je na dnešní dobu lehce podprůměrná a audio mě taky nijak zvlášť neoslnilo. Mám prostě pocit, že tvůrci chtěli vytvořit Bloodborne s příběhem, ale šeredně se sekli.

Vývojáři: Dontnod Entertainment

Vydavatel: Focus Home Interactive

Datum vydání: 5. 6. 2018