Je pod mrakem a já přijíždím se svým Subaru Impreza na start další RZ. Vše se zdá být připraveno a v pořádku, navigátor si rovná své poznámky a traťový záznam. Světla svítí a začíná odpočet 5, 4, sešlapuju plyn k podlaze a motor řve v omezovači 3, z výfuku se ozývá prskání a práskání nespáleného benzínu 2, 1 Start auto se zarývá pneumatikami do šotoliny a já vyrážím vpřed. Chvilku rovinka a již slyším navigátora, který hlásí první zatáčky a nástrahy v podobě hrbolů a nerovností podřazují a s lehkostí projíždíme první měřený úsek RZ. Druhý úsek je velmi technický navigátor stále hlásí jednu zatáčku za druhou zúženou cestu a přejezd přes most, za nímž je ostrá vracečka, podřadit zatáhnout ruční brzdu a smykem projet. Zdá se, že by to mohlo vyjít, ale lehce jsem auto přetočil a ztrácím cenné setiny. Mezi tím navigátor hlásí další překážky, ostrá levá, hned za ní táhlá pravá z kopce možná skok, dole čeká louže, další prudká levá, nevyberu ji zcela přesně a trefuji sloupek na chvilku se mi rozostřilo vidění, ale je to nic proto tomu co čeká za dalšími dvěma zatáčkami tam na mě čeká mlha ve které není vidět na metr a k tomu navigátor stále hlásí zatáčky musím se na něj 100% spolehnout jinak to někde rozvěsím a je konec, naštěstí vše projíždím relativně v klidu až na pár lehounkých škrábnutí, před námi je dlouhá rovinka a cíl RZ, přijíždíme k maršálovi s lehce potlučeným vozem, naštěstí nic fatálního, co by bránilo v další RZ. Čas není vůbec špatný, ale na této RZ končíme druzí.

Vítejte v DiRT 4

Více jak šest let uplynulo od doby, kdy Codemasters vydali svůj DiRT 3 a tak není s podivem, že fanoušci velmi netrpělivě vyhlíželi příchod DiRT 4 a to s nemalým očekáváním. Dnes je den kdy se DiRT 4 staví na start první RZ v novém závodním ročníku.

DiRT Rally byla v minulosti především simulátorem a tak se řadě rekreačních hráčů, kteří si chtěli závodit jen tak pro zábavu velmi často stalo, že se v určité fázi hry, hlavně ve vyšších mistrovstvích zasekli a nebyli schopni se pohnout dál. Tento fakt Codemasters vyřešilo velmi šalamounsky a to tak, že hned na začátku si hráč může vybrat ze dvou variant obtížnosti hry a to Gamer (hráč) nebo Simulace.  Režim Gamer nabízí mnohem snadnější ovládání vozu a obsahuje mnohem více asistentů, kteří vám při jízdě velmi slušně pomáhají a ledacos odpustí, kdežto režim Simulace je pro opravdové hardcore fanoušky, kteří si chtějí užít co nejrealističtější závodní zážitky. Při vývoji režimu Simulace navíc pomáhali profesionální jezdci Petter Solberg a Kris Meeke, kteří přispěli k tomu, aby měli hráči co nejpřesnější maximálně vzrušující pocit z jízdy. Spolujezdce namluvili další profesionálové a to spolujezdec Colina MC Rae Nicky Grist a potom Jean Horsey. Hra má také zcela nový model poškození a daleko více se tím umocňuje pocit velmi kvalitního rally simulátoru, není tak problém aby, jste se do cíle v důsledku poškození sotva došourali. Když už mluvíme o tom s kým vším Codemaster spolupracovali na co nejrealističtějším přenosu chování závodních vozů do hry, nemohu zapomenout zmínit Cooper pneumatiky, které jsou oficiálním dodavatelem pneumatik pro FIA World Championchip v rallycrossu, od kterých získali mnoho důležitých dat o tom, jak pneumatiky reagují na různé druhy povrchů.

Přečti si  RECENZE: MotoGP 24 - Závody v začarovaném kruhu

Závody v DiRT 4 se odehrávají v pěti hlavních lokalitách, přičemž každá z nich má svou vlastní obtížnost, jedinečné vlastnost a na každou z nich bude potřebovat i jinou kategorii vozidla. Jako první budete závodit na prašných cestách v Austrálii, kde na vás budou čekat strmé srázy na po okrajích jednotlivých rychlostních zkoušek, a je dobré mít pod kontrolu přetáčivost vozu, jinak se velmi rychle ocitnete mimo trať. Další lokalitou je Španělsko, které je prošpikováno asfaltovými a velmi rychlými etapami. Samozřejmě v DiRT 4 nesmí chybět severský zástupce, kterým je Švédsko se svými kluzkými a velmi těsnými závějemi lemovanými tratěmi. Nakonec poslední dvě lokality jsou USA a Velká Británie.

Hra je nabitá obsahem a nabízí vám výběr z několika módů: Kariéra, Akademie, Joyride, Landrush, Your Stage a FIA World Rallycross Championship. Rally režimy jsou jednoznačně tahounem hry a režim Land Rush je z výčtu spíše slabším doplňkem, ale neznamená to, že by nebyl zábavný.

Režim kariéra – Jakožto zcela nový závodník přicházíte do nového týmu, který si pojmenujete, nastavíte si týmové barvy, vzhled vozu, vyberete si sponzora, zvolíte si tým, který se o vás bude starat a to od šéf mechanika až po svého navigátora. Jak Vaše kariéra stoupá, postupně najímáte nové zkušenější týmové kolegy a uzavíráte atraktivnější sponzorské smlouvy. Musíte se tedy o svůj tým řádně starat a to nejen na samém začátku své kariéry, ale i v jejím průběhu. Vaši mechanici a kolegové musí být v týmu spokojeni, což má konečný vliv i na vaše výsledky. Další, o co se musíte starat, jsou vaše závodní vozy, které nyní zpravujete ve své virtuální garáži a máte možnost v rámci akademie testovat i různá nastavení. V případě, že vám začnou docházet peníze, můžete vozy prodávat

Akademie v DiRT 4 je zasazena do Washingtonu a to do Dirt Fish Rally School, kde můžete posilovat svůj jezdecký skill a naučit se něco více z rally, díky čemuž budete mít větší šance na úspěch při závodech. V režimu Joyride můžete driftovat pod kamiony, dělat donaty okolo pneumatik, nebo jen jezdit bokem a to zcela svobodně. DiRT Fish School, nabízí možnost ničit pěnové podložky za účelem získání maxima bodů. Joyride režim je velmi podobný Gymkhana režimu z DiRT 3. Time Attack je další možností jak získávat body a žetony a jak název napovídá, jde o stíhací jízdu na čas. Dirt Fish Rally School funguje i jako testovací zóna, kde máte možnost zkoušet nejrůznější nastavení svých vozů a vyladit si je tak pro další závody.

Přečti si  RECENZE: Afterpunk - Na pivko s lidožroutem

Režim Landrush nabízí závody v bugginách nebo crosskarts a to na oválových stadionech, kde jsou nejrůznější překážky v podobě skoků dlouhých vlásenkových zatáček atd. Tento režim je spíše o štěstí, než o nějakých řidičských dovednostech a AI dělá vše pro to, aby vás vystrčila z dráhy nebo aspoň rozhodila.

Jedním z nejvíce zajímavých módů, který s novým dílem přichází je Your Stage mód, v němž budete moci vytvářet zcela nové procedurálně generované etapy a šampionáty pomocí několika vcelku snadných nástrojů. Možnosti jsou opravdu široké a vy tak máte možnost nastavit délku trasy, složitost stopy, převýšení, počasí, denní dobu, a zasazení do jedné z pěti lokalit. Samotné Codemsters tvrdí, že existuje téměř nekonečné množství možných tratí, které můžete sdílet s přáteli a zjistit tak, zda vás na vaší trati dokáže někdo porazit.

Hra nabízí i oficiální mód FIA World Rallycross Championship, což znamená že DiRT 4 přináší více RX vozidel a to přesně 16. Rallycros nabízí také 5 různých oficiálních tratí: Montalegre, Lohéac Bretagne, Hell, Höljes a Lydden Hill, na kterých se můžete prohánět v legendárních rallycrosových autech i Crosscarts což jsou mini bugyny .

Hra nabízí denní, týdenní a měsíční výzvy, ve kterých se můžete poměřovat s ostatními hráči z celého světa, a máte možnost vybrat si buď: tabulku z platformy na které hrajete, nebo cross-platform tabulku a poměřit se tak s každým kdo hru hraje.

Hra vám dává k dispozici celkem 50 hratelných vozidel. A pokud se Codemasters rozhodnou uvolnit DLC, což je velmi pravděpodobné, tak toto číslo není zdaleka konečné.

Po grafické stránce se nový díl nijak extrémně daleko neposunul a hra tak trochu postrádá krásu konkurenčních titulů, i když určitý pokrok znatelný určitě je, přijde vám občas, že je to stále to samé. Je vidět, že se vývojáři v první řadě zaměřili na hratelnost a na to aby nám přinesli co nejlepší a nejrealističtější pocit z jízdy. Škoda je i to, že vývojáři nezapracovali více animací, například příjezdu na start, nebo pódiových oslav, v tomto směru se opakují jedny a tytéž záběry. Co však chválíme a je velmi pěkné na pohled, jsou opakovaní záběry ze závodů.  Soundtrack a zvuk mají opět velmi vysokou úroveň. O Soundtrack se postaraly kapely jako: The Chemical Brothers, Disclosure, The Amazons a mnoho dalších. Zvuky motorů a práskání výfuků jsou velmi realistické a musím říct, že zde vývojáři opravdu nezaháleli. Ovladatelnost vozů a pocit z jízdy je bez ohledu na zvolenou úroveň obtížnosti jednoduše skvělá.

Hra vychází hned v několika edicích právě dnes a to na PC, PS4 a Xbox One.

Vývojáři: Codemasters

Vydavatel: Koch média