… do toho deskového! To vše v kabátku této krásné klasiky od Ubisoftu, která už tu je nějaký ten pátek s námi. Po zjištění, že se tohoto „portu“ navíc chopil Martin Wallace, autor aktuálně nejlepší deskové hry Brass: Birmingham, očekávání byla o to větší. No a jak to všechno dopadlo?

Příběh nás zavádí na pomezí 18. a 19. století, řekněme fiktivní minulosti při objevování nových kontinentů. My, jakožto hráči se nacházíme v tzv. starém světě, který je plný moderní architektury, vynálezů a všemožných vymožeností. Každý z nás tak symbolizuje jiný národ, který se snaží naplno uspokojit potřeby vlastních občanů a to i za cenu nutnosti objevení nového světa, nákupů od ostatních hráčů, či vyrážení na dobrodružství.

Na začátku je ještě potřeba zmínit, že jde o velice unikátní mechaniky „resource managementu“ a nejedná se tak úplně o kousek ideální pro naprosté začátečníky. Nebojte se však toho, je to jenom hra! Pravidla jsou napsaná perfektně a to i díky bravurnímu překladu ALBI. My si však teď některé mechaniky vysvětlíme, ať víte, proč je vhodné se nad hrou minimálně pozastavit.

Tou nejzákladnější je rozvoj svého ostrova. Každý z hráčů, alias guvernérů, má v základu něco málo měšťanů různé úrovně kvality života, od rolníků, po různé inženýry a mecenáše. Každý z těchto lidí může pracovat v budovách jejich úrovně. Rolníka tedy pošlete kopat brambory, zatímco inženýra vyrábět železné pruty. Ať už se ovšem jedná o plebejstvo, či šlechtu, každého musíte uspokojit způsobem, jakým si to vyžaduje, což je alfou a omegou celé hry. Vašim cílem je tak uspokojit kompletně Vaše obyvatelstvo a ve chvíli, kdy toho docílí první hráč, hra končí. Zezačátku tak budete kapku v depresi, jelikož obyvatelstvo bude přibývat rychleji, než jej dokážete uspokojovat, ale nemusíte se bát, vše se ustálí a hra nalezne svůj konec v běžném časovém horizontu. Jak asi tušíte, tak vyrábět všechny suroviny na svém ostrově zkrátka není ve Vašich silách a vlastně se to ani nevyžaduje. Díky tak skvěle vymyšlenému obchodování (lehce podobnému Brassu), budete nakupovat potřebné suroviny co někdo jiný produkuje na svém ostrově, zatímco vy budete prodávat ty své. Díky tomu všemu vzniká dohromady cyklus vylepšování ostrova, kde se postupně z vesnického života začnete drát na vrchol potravního řetězce a vaše norkové kabáty, šicí stroje a traktory budou chtít všichni v širokém okolí.

Mechanika tohoto managementu částečně připomíná worker-placement, čili vezmete obyvatele a položíte ho na patřičnou výrobnu. Vy však přeskakujete to nudné: „teď si vezmu prase a můžeš hrát“ rovnou na: „chci postavit výrobnu klobásek, tak si dám rolníka na pašíky a inženýra na uhlí“. Díky tomu je veškerý proces urychlen a nemusíte se obávat, že Vám nějakou suroviny sebere Váš soupeř, jelikož zkrátka hrajete na svém ostrově. Hra tak může připomínat solitaire, ale opak je pravdou. Interakce mezi hráči probíhá na úrovni komunikace à la prodej zboží na marketu, čili pokřikujete: „kdo máte mýdlo, kdo máte pivo…“. Tím vším je podtržen samotný obchod, který probíhá za pomocí lodí. Pokud máte dost lodí, můžete hodně nakupovat, pokud málo, hold se musíte přizpůsobit sobě samému. Navíc se lodě dělí na dva druhy. Jedna má za schopnost obchodovat a ta druhá zase objevovat. Díky těmto objevitelským lodím zase můžete přidávat nové části ke svému ostrovu starého světa, či objevit kus nového, díky čemuž získáte suroviny, které do teď nebyly k dispozici, jako je třeba káva, či čokoláda.

Hra jako taková je super svižná, neustále víte co dělat, ale bohužel ten prvek náhody občas zabolí. Nejedná se tak o obrovské přešlapy, ale určitě dané nedostatky musíme zmínit. Jedním z nich je objevování světů. Při objevení starého můžete získat perfektní objevitelskou loď a další hráč si vytáhne doky první úrovně, či dva rolníky. Stejně tak může být bolestivý nový svět, kdy zkrátka potřebujete kaučuk na výrobu závěrečných surovin a vy je zkrátka nemůžete postavit. Ve finále máte možnost takto objevit až čtyři světy, ať už nové, či staré, avšak nikdy jsme neměli potřebu objevit více jak dva. K tomu nepřispívá ani fakt, že na objevování je vhodně mít lepší objevitelské lodě a jak obchodní tak objevitelská loď 3. úrovně je neuvěřitelně drahá. Pokud byste je už tak náhodou postavili, tak stejně bude konec hry velice brzy. Poslední výtka se tak bude týkat úrovně lidí. Kdy pravděpodobně jediná správná taktika bude lidi vylepšovat ze rolnické úrovně na vyšší, jelikož k tomu hra zkrátka vybízí. Ideálně byste tak nejspíš měli končit s cca jedním měšťanem první úrovně, jedním druhé úrovně a všechno ostatní na třetí úrovni a víše. Je klidně možné, že naleznete lepší taktiku, ale u tohoto způsobu jsme ve finále skončili všichni, což razantně ničí znovuhratelnost.

Všeho všudy je však hra velice zábavná. Resource management funguje fenomenálně, atmosféra by se dala krájet, finální bodování je těsné a to vše s cenovkou cca 1100 Kč na ALBI. Je sice pravda, že kvalita komponent patří k těm horším, avšak za tu zábavu v této cenně to rozhodně stojí.

Přečti si  Gran Turismo 7 – Update 1.46 přidává nové vozy včetně Škody Vision

CZ distributor: ALBI

Počet hráčů: 2 – 4

Přibližná herní doba: 120+ minut

Doporučený věk: 12+

PŘEHLED RECENZE
Zábava
70 %
Znovuhratelnost
60 %
Srozumitelnost pravidel
100 %
Zpracování
70 %
Miloš Jedlička
Hráč tělem i duší, který si libuje v RPG titulech a indie scéně, ale AAA hrou také nepohrdne. Milovník deskových her všeho druhu.
deskovka-anno-1800-budovatelska-strategie-prenesena-z-digitalniho-svetaVšeho všudy je však hra velice zábavná. Resource management funguje fenomenálně, atmosféra by se dala krájet, finální bodování je těsné a to vše s cenovkou cca 1100 Kč na ALBI. Je sice pravda, že kvalita komponent patří k těm horším, avšak za tu zábavu v této cenně to rozhodně stojí.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno