Je obrovská pravděpodobnost, že jste o vydavatelství Artipia Games nikdy neslyšeli. Studio stojící za vydáním právě recenzované Cesty za štěstím, má na svědomí i takové hry, jako je třeba Lap Dance, či Clown Standoff. Že vůbec netušíte o jakých hrách to mluvím? Nebojte, já je taky nikdy neviděl a kdybych věděl, do čeho jdu, tak bych raději minul i tuto.

Zasazení je v této hře prosté. Nacházíte se v aktuální době (tedy řekněme 21. století) a narodila se nová legenda… Vy. Nyní se začíná psát příběh člověka, co si jde za svými sny a tvoří si svůj život tak, jak by si nejspíš přál i ve skutečnosti. Od ranného dětství si tak tvoříte své dlouhodobé plány, ale je třeba pamatovat na to, že to nesmíte přestřelit, jinak začnete žít ve stresu a to se na Vás později podepíše. Takto si musíte projít celým svým životem, dokud Vás nepotká smrt, která uzavře celou Vaši Cestu za štěstím.

Že to zní zajímavě? No, já třeba byl fakt natěšený, až si to zahraji. Pravidla jsem skousl na jeden nádech a poté už jen s občasným prohledáním drobností hurá do hry. Vytváření si své postavy k obrazu svému je skutečně zajímavě promyšleno od samotného začátku. Úvodní karta dětství, která rozhodne každému hráči, jakou má svoji primární vlastnost, se kterou se narodil, sice pomáhá každému malinko určit, jakou cestou by se měl přibližně vydat, ale vůbec se tomu nemusí podřizovat… takže například takový společenský člověk má výhodu na akci „Mluvení“, která mu přidá více atributů, než ostatním hráčům.

Vytvoření postavy je tak za námi a teď už stačí jenom začít žít. Jelikož se jedná o worker-placement euro hru, tak je třeba rozmyslet každý svůj tah, zda si půjdete raději pro potřebné atributy, které využíváte k placení karet plánů, činností, práce či vztahů nebo pro dlouhodobé štěstí, alias vítězné body.

Zde už se začínáme dostávat do prvních zádrhelů. Některé akce jsou využívané několikanásobně více, než jiné. Vytváření svých plánů, či činností je takřka alfou a omegou celé hry a po chvilce se dostanete do fáze, kdy Vlastně neděláte takřka nic jiného, jelikož potřebné atributy získáte zase z jiných dlouhodobých plánů atd. Sice existuje jakýsi pokus o zamezení tohoto cyklu tím, že ve chvíli, kdy máte přes tři karty plánů, práce a vztahů v libovolné kombinaci, tak začnete nabírat stres, ale i naprostí začátečníci si to dokáží pohlídat tak, aby se Vám nic nestalo.

Přečti si  Mapa Grand Theft Auto 6 bude podle odhadů více než dvakrát větší než v GTA V

Stres jako takový, je velmi zajímavá a důležitá složka hry. Podle toho, jak moc jste na tom dobře, či špatně s Vašim psychickým zdravím, se určuje, kolik dostanete na začátku kola přesýpacích hodin (workerů = akcí) a jak asi každý hráč worker-placement her ví… jedná se o velmi důležitou komoditu. Důležité je mít na paměti dvě věci. Je mnohem jednodušší ztrácet duševní zdraví, než jej získávat a ve chvíli, kdy dosáhnete svého maximálního stresu… umíráte. Takto se zároveň ukončuje hra, kdy v důchodovém věku ztrácíte určité duševní zdraví, které Vás prachsprostě zabije. Realita je ovšem taková, že ze všech her, co jsem hrál, nikdy nikdo neklesl pod úvodní hodnotu stresu, jelikož prostě nikdo nechce mít o figurku méně (vyjma důchodového věku samozřejmě).

Podobně tak nacházíme druhou důležitou složku hry, kterou je krátkodobé štěstí. To slouží k určování pořadí hráčů a ke slevám na kartách. Na jednu stranu je tato vlastnosti více, či méně nepoužitelná, jelikož ji často získáváte za akce, které prostě raději využijete na něco jiného, ale zase není těžké jej získat. Jelikož se na začátku každého kola (životní fáze) krátkodobé štěstí nuluje, tak jej většinou spíš ignorujete.

Přečti si  Ghost of Tsushima bude mít na PC premiéru integrace sítě PlayStation Network a trofejí

Hra má tak zajímavé myšlenky. Když budete mít více vztahů, budete vystresovaní. Pokud ztratíte práci, tak budete vystresovaní (tu můžete mít navíc pouze jednu). Na začátku každého životního cyklu musíte obětovat pár svých akcí, jakožto „income“, jelikož se musíte věnovat svému partnerovi a musíte chodit do práce. Zároveň tak musíte platit za svůj majetek, který Vám na oplátku poskytuje převážně to dlouhodobé štěstí… jenže to je zároveň největší kámen úrazu. V podstatě hned po první hře zjistíte, že některé věci se nevyplatí dělat vůbec, jako například mít vyšší pozici v zaměstnání, jelikož to stojí víc akcí a komodit… a to „jenom“ pro peníze. Začínate se tak točit jenom v kupování věcí a vytváření plánů. Sem tam si dojdete pro partnera, páč je to pro Vás výhodné, ale velmi rychle Vás ta šílená repetitivnost začne nudit. Jelikož je tolik dobrých worker-placement her, tak osobně již po této nikdy nesáhnu, poněvadž pro dospělé hráče (a to i začátečníky) je strašně nudná a pro děti zase dost těžká.

Autor: Adrian Abela, David Chircop

CZ distributor: REXhry

Počet hráčů: 1 – 4

Přibližná herní doba: 30 minut na hráče

Doporučený věk: 12+

PŘEHLED RECENZE
Zábava
10 %
Znovuhratelnost
20 %
Srozumitelnost pravidel
90 %
Zpracování
40 %
Miloš Jedlička
Hráč tělem i duší, který si libuje v RPG titulech a indie scéně, ale AAA hrou také nepohrdne. Milovník deskových her všeho druhu.
deskovka-cesta-za-stestim-vetsi-nuda-nez-ve-skutecnem-zivote<font size="3">Myšlenka hry byla naprosto úžasná. Bohužel její zpracování a zábavnost už tolik ne. Zahrajte si ji spíš pouze proto, abyste zjistili, jak moc je špatná. Rozhodně ji nehrajte s nováčky v deskoherném světě nebo by se mohlo stát, že zanevřou na deskové hry úplně.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno