Už jste někdy unikali z hoříci a pomalu se rozpadající sopky, kdy při Vašem zběsilém útěku musíte nasbírat co možná nejvíce artefaktů, porazit nepřátele, a ještě být lepší než Vaši protihráči? Pokud nikoliv, ale chcete, tak byste rozhodně neměli minout dobrodružnou hru Fuji Koro, kterou u nás vydala společnost TLAMA games. Šógun Vás pověří, abyste mu z hory Fudži, která zanedlouho vybuchne a její láva tak pohltí celkem tři vzácné svatyně, přinesli cenné artefakty. Úkol značně nelehký, který čeká jen na ty nejodvážnější z odvážných. Hra je určena celkem pro 1–6 hráčů, kdy lze hrát kompetitivní či kooperativní variantu.

 

Ve hře samotné budete představovat odvážné a statečné samuraje, kteří se vypravili do již zmíněné hory Fudži. Nebudete ovšem hledat pouze artefakty. Na Vaší cestě budete sbírat suroviny nezbytné na vytvoření mocných zbraní, budete nacházet pradávné svitky, které Vám odemknou magické schopnosti a mnichy, kteří odemknou Váš skrytý potenciál. To vše v časovém presu blížícího se výbuchu sopky. Zní to lehce? Pak vězte, že Vaši cestu Vám budou chtít ještě zhatit draci, kteří uvnitř sopky žijí a nenechají se o své poklady připravit jen tak lacino.

V kompetitivní variantě hry hraje každý hráč sám za sebe a svého samuraje. Takže nemusíte bojovat „pouze“ proti drakům, ale také proti ostatním hráčům. Boj však můžete vyhrát pouze v případě, když budete mít alespoň nějaké kvalitní vybavení. V průběhu hry si můžete z jednotlivých surovin, kterými jsou dřevo, ocel a vzácné dračí zuby, ukout přilbu, zbraň či sandály. Každý kus vybavení má jinou funkci. Díky přilbě můžete zůstat déle v boji, jelikož vykryje část zranění, které byste utržili. Zbraň netřeba vysvětlovat – čím lepší, tím větší možnost porazit ostatní nepřátele. Sandály Vám zase umožní rychlejší pohyb; díky bytelnějším můžete dokonce běhat přes všude se rozlévající lávu. Žádný boj a žádné pohyby přes rozžhavenou magmu však nejsou zadarmo. Při těchto akcích můžete své vybavení poškodit, takže je opravdu stěžejní sbírat základní suroviny, abyste měli na opravy či dokonce na složení nové zbraně. V průběhu hry tak můžete slábnout, ale i překout své vybavení na silnější, tím pádem si pak troufnout na silnější protivníky a hlavně mocnější draky, za jejichž poražení pak dostáváte tak cenné body vedoucí k vítězství.

 

Začátek hry

Na začátku hry máte na výběr z několika samurajů a dvou stran desky. Pokud si vyberete základní variantu hry, tak nemá žádný z hráčů své speciální schopnosti. Všichni máte na výběr celkem ze čtyř akcí: průzkum, pohyb, sběr a odpočinek. Pokud se rozhodnete hrát druhou stranu desky svých postav, tak mají jednotliví samurajové speciální schopnosti, které dávají hře větší spád. Na začátek bych však doporučoval začít klasickou deskou bez zvláštních schopností, abyste si hru osahali.

Ve svém tahu můžete provést vždy maximálně dva druhy akcí. Pokud Vám akce dojdou (vše je značeno pomocí žetonů akcí), musíte následně odpočívat, což se sice považuje také za jednu akci, ale na kterou ovšem nemusíte mít volný žeton.

Samotná hra začíná na středovém políčku v nitru hory Fudži, kde naleznete oltář a můžete zde sbírat/těžit základní suroviny (dřevo a ocel). Začínají zde všichni hráči. Pokud se chcete pohnout dále do sopky a tím pádem i blíže svatyním, které jsou úmístěny až na samém okraji sopky, ve kterých jsou kýžené artefakty, musíte použít akci průzkumu. Přidáte nový dílek jeskyně. Po jeho otočení lícem vzhůru zjistíte, co vše na něm naleznete – žetony surovin, mnichů či dobrodružství, které, po vstupu na dané políčko, můžete získat pomocí akce sběr. Pokud otočíte dílek s drakem a budete chtít sbírat na takovém políčku zdroje, pak jej musíte nejprve porazit (boj viz. později). Akci pohybu asi netřeba představovat, pokud si ji zvolíte, můžete se pohybovat až o dvě políčka, nikoliv dílky! Dílek samotný je rozdělen celkem na sedm políček. Zbývající akcí, která ještě nebyla představena, je odpočinek. Dle názvu akce nudná, pro hru však nutná. Při odpočinku získáte zpět všechny své využité žetony akcí, a navíc během této činnosti můžete vyrábět z nashromážděných surovin ve Vašem tlumoku potřebné vybavení – přilbu, sandály, zbraň. Pokud během hry vyrobíte vybavení podle vyobrazeného vzoru na předvolených kartách, budete si moci zlepšit jednu z vašich akcí – získáte tak navíc výhodu např. další těžby, průzkumu, zisku bodů či extra pohybu. Není však podmínkou vyrábět vybavení dle vzorů na kartách, ale za zlepšení svých akcí to stojí.

Boj nejenom s draky

Pokud objevíte na nějakém dílku draka a budete chtít získat zdroje, které „hlídá“, tak jej musíte nejprve porazit. Zajímavou mechanikou je možnost ostatních samurajů přidat se k boji s drakem, za předpokladu, že stojí na vedlejším dílku, a to i při kompetitivní variantě. Hlavně velké draky nemá samotný samuraj šanci porazit, a musí se proti nim spojit s ostatními hráči.

Přečti si  Remnant: From the Ashes dostane aktualizaci pro PS5 a XSX / S 13. května

Boj probíhá tak, že se nejprve určí iniciativa, kterou budou mít jednotliví účastníci boje. U hráčů se iniciativa určuje podle délky zbraně (počet kostiček, ze kterých se skládá na délku), u draků je vždy předem fixně daná a má ji uvedenou na sobě. Iniciativu je možné také získat „hozením“ mnicha, což draka rozptýlí. Takový mnich je pak navždy ztracen, může však ještě před bojem způsobit drobné zranění, je-li vyslán s jedním žetonem surovin. Za každou kostičku zbraně si vezmete jednu danou kostku, tzn. např. máte složenou zbraň ze čtyř kostiček dřeva, dvou kostiček oceli a jednoho dračího zubu, takže vezmete 4 kostky hnědé (dřevo), dvě kostky stříbrné (ocel) a jednu kostku bílou (dračí zub). Čím kvalitnější materiál, tím větší šance na zásah a také na sílu zásahu. Pokud majitel vlastní magickou zbraň, odemkne se mu i speciální magická kostka, která má větší šanci na silnější zásah. Po hodu sečtete všechny hvězdičky, které Vám na kostkách padli a pokud je výsledek vyšší nebo roven drakovu počtu životů, pak jste jej porazili. U silnějších draků se však může stát, že jej neporazíte na první hod, a tudíž jde stejným způsobem bojovat další hráč s nejvýšší iniciativou. Pokud se ke svému hodu dostane i drak a zraní Vás, tak můžete jeho útok vykrýt odstraněním kostiček z přilby. Na koskách Vám ovšem nemusí padnout pouze hvězdičky znamenájící zásahy, ale také symbol zlomené zbraně. V tu chvíli odstraníte ze své zbraně takový počet kostiček daných zdrojů, které se Vám rozbily. Můžete si tak poškodit zbraň, která bude do dalších bojů slabší, nebo ji úplně zničit. Pokud by se to stalo drakovi, tak získá každý účastník boje jednu kostičku zubů, o které drak přišel. Z boje je možné i ustoupit, musíte však ustát jeden drakův útok. Výhodou je, že nemůžete zemřít. Pokud prohrajete, tak pouze položíte svoji postavu na políčko, z kterého jste přišli, a příští kolo se opět postavíte.

Jakmile někdo dosáhne třiceti bodů, začne odpočet posledních osmi kol hry, během kterých se některá políčka začnou zaplavovat lávou, na centrální políčko dopadne provaz a hráči mají možnost uniknout ze sopky a přinést co nejdříve Šógunovi jeho vytoužené artefakty, mnichy a dračí zuby. Vyhrává hráč s nejvíce body.

V kooperativní variantě jsou hráči spolu proti drakům a času. Hra má předem nastavený maximální počet kol a úkolem je v tomto časovém rozmezí získat magické artefakty pro každého hráče, porazit mýtického bílého draka a hlavně – přežít. Každý hráč začíná se dvěma životy, pokud některý z hráčů podlehne drakovi, všichni prohrávají. Aby to nebylo vše, odkrytí draci se po dvou kolech probudí a rozeběhnou směrem k nejbližšímu hráči. Pokud někoho dostihnou, tak na něj nelítostně zaútočí. Kooperativní hra se liší hlavně v nutnosti spolupráce. Každý tah je důležité promyslet, obzvláště pak manévrování s chodícími draky. Tato verze je možná i pro jednoho hráče, přičemž jsou draci naschvál slabší, aby byli zdolatelní. Klíčovým prvkem v této verzi jsou mnichové, jelikož bez iniciativy je obtížné některé draky porazit. Kompetitivní i kooperativní variantu je možné zpestřit jedním ze scénářů, které částečně upravují hru, jedná se ale spíše o vyšší úroveň složitosti pro již zkušené hráče, pro které základní pravidla již nejsou výzvou.

Přečti si  Epic Games údajně nabídl společnosti Sony 200 milionů dolarů za exkluzivity PlayStationu

Zpracování, pravidla, design

Fuji Koro je naskládáno do velké krabice se značnou výbavou herního materiálu. V základní verzi (jelikož existuje ještě deluxe) se nachází kartonové „figurky“ jak draků, tak samurajů; hráčská deska, dílky sopky, které vkládáte do prostoru ohraničeného kartonovým „rámečkem“. Zajímavými jsou pak svatyně, které si nejprve musíte vždy sestavit. Design je velmi jednoduchý, ale 3D prvky na jinak skoro ploché desce hru oživí. Dílky jsou rozděleny, jak bylo již zmíněno, do sedmi políček. Jediným svízelem je někdy spojování jednotlivých dílků dohromady, jelikož na sebe musí skládaná mapa přesně pasovat, abyste se vešli do „rámu“. Při spojování desky také vyplyne problém s drobnou nestabilitou velkých draků, kteří mají tendenci padat, je ale možné používat zástupné žetony obsahují veškeré důležité informace o drakovi. Deska hráče je přehledná. Naleznete na ni své akce, tlumok/vak, místo pro sestavení přilby, zbraně a sandálů. Kartičky svitků, artefaktů a sestaveného vybavení pak zastrkáváte pod samotnou desku.

Pravidla jsou dodána ve třech kopiích, česky, anglicky a španělsky. Snaží se hráče vést pomocí příkladů a ilustrací, leč to někdy vůbec nestačí a řada důležitých pravidel může hráčům na první přečtení uniknout anebo působit zmateně. Důkazem je množství dotazů na internetu, snažící se dopídit řešení nejasností. Proto doporučuji pravidla přečíst klidně i vícekrát a hlavně pečlivě. Samotnou kapitolou pro sebe sama je pak překlad pravidel do češtiny, jelikož je častokrát použito slovní spojení, které má v anglickém jazyce jiný význam a najednou Vám začnou pravidla dávat smysl, pokud trošku zapátráte a nahlédnete do pravidel anglických.

Hodnocení hry

Již při rozdělávání hry jsem věděl, že mě hra samotná bude bavit. Hry stylu Ameritrash a jim podobné mám velmi rád, takže jsem se s kamarády s chutí pustil do hraní. Než jsme se prokousali pravidly, tak uběhla poměrně dlouhá doba, což některé hráče hned ze začátku odradilo. Hra samotná pak byla již svižná, zábavná. Nestane se, že by Vaše postava neměla moc co dělat. Celkově bych ji doporučil středně zkušeným hráčům, kteří mají zkušenosti s většími hrami, ale neočekávají žádný zázrak. Ke hře se můžete stále vracet, jelikož již v základu pravidel nabízí několik navrhnutých scénářů hry při kompetitivní variantě. Nebo můžete zkusit verzi kooperační.

Fuji Koro má výhodu, že u ní nemusíte moc zdlouhavě přemýšlet a je spíše intuitivní. Pokud chcete vyhrát, tak sice musíte své kroky rozmyslet, ale ne na několik tahů dopředu. Stačí si pouze říct, co pro Vás bude v daném kole nejlepší, jelikož následující kolo se vše může změnit. Dlouhodobé plánování je zde spíše naškodu, nebo jej nevyužijete naplno jako u her typu Eldritch, Mořeplavci či Scythe.

Jedním ze zajímavých prvků hry je práce se surovinami, kdy jsou hráči nuceni hrou samotnou si vyrábět zajímavé zbraně. Tento prvek však může být i na škodu, jelikož pokud se Vám zbraň rozbije na jednotlivé kusy, tak ji musíte vyhodit. Zajímavější by mohlo být, kdyby si hráči mohli jednotlivé fragmenty zbraně nechat.

Herní doba samotná, uvedená ve hře moc neodpovídá. Na krabici uvedených 30 minut na hráče je spíše optimistický odhad, který nepočítá s přípravou a úklidem, samozřejmě také závisí na jednotlivých hráčích a na délce jejich tahů. Může to být zapříčiněno tím, že častokrát bojujete při zasazování jednotlivých dílků, neustále stavíte kartonové draky, jelikož jejich stojánky na desce špatně drží, jsou nestabilní či stálému hlídání, zda jste něco na destičkách nepřehlédli a nezapomněli to na jednotlivá políčka přidat. Draci by si pak zasloužili plastové figurky.

Autor: Jerome Demeyere

CZ distributor: Tlama Games

Datum vydání v ČR: říjen 2019

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno