Nastal konec věku věží. Když byli poraženi poslední nepřátelé, složili chrabří obránci království své zbraně a začali se věnovat mírumilovnějším činnostem. Avšak ani ti nejlepší čarodějové si nepovšimli, že jejich království sleduje téměř všemocná časodějka, skrytá za závojem mocných zaklínadel. Ve chvíli, kdy byla rozebrána poslední z věží, které tak spolehlivě bránily zemi, použila časodějka veškerého svého zaklínačského umu a vytvořila trhlinu v předivu samotného času a prostoru.
Legendární webová hra Kingdom Rush, průkopník Tower Defense žánru, konečně přichází i na naše stoly v deskoherní podobě. Tohoto skvostu našeho dětství, které získalo dokonce tři samostatně hratelná rozšíření a port na mobily, se ujali tři mladí vývojáři, kteří se pokusili přenést tento zážitek 1:1 do perfektní kooperativní podoby. A jak to všechno vlastně dopadlo? Menší spoiler, velice obstojně.
Čím musíme začít a co vás rozhodně zaujme na první pohled, je přenádherná krabice. Mé infantilní já plesalo nadšením, když klasický malovaný design, který nás doprovází už od roku 2011 ze Superhry.cz vzbuzuje touhu po troše té nostalgie. Co už trošku zamrzí je fakt, že je z poloviny prázdná. To není samozřejmě jen tak z nějakého důvodu, nýbrž vývojáři už automaticky počítali minimálně s dvojím rozšířením, čemuž nahrává i fakt, že mapa průchodu, která silně připomíná PC verzi, má rovnou natištěny bonusové scénáře, které není v základní hře možné zahrát.
Samotný herní koncept je poté poněkud unikátní, ale to se dalo očekávat už jenom z myšlenky přenesení Tower Defense na stůl. Postupně procházíte jako skupina až čtyř hráčů deset scénářů, kde je silně doporučeno jít postupně. V každém totiž odemykáte něco nového, což opět připomíná PC hru, kde jste mohli používat kouzla, či vylepšovat věže od určité úrovně. Každý hráč si navíc zvolí hrdinu, kterého bude daný scénář ovládat. Jelikož tady není žádný leveling systém, tak si je můžete libovolně měnit mezi scénáři, jak se vám to zrovna bude hodit. V základní hře je hrdinů pět, z nichž je jeden hratelný až od určité úrovně. Ne, že by byl nějak těžší, ale příběhově se zkrátka na začátku neznáte. Poté už se jenom připraví daný scénář podle počtu hráčů a můžete se pustit do akce.
Herní mechaniky jsou dle očekávání taktéž velice zajímavé. Principielně je myšlenka jasná… společně vyhrát. Pokud neřekne hlavní úkol jinak, tak zavřením magických portálů. Standardně v každém scénáři, hordy potvor, kde některé mají i speciální schopnosti, jako například dvojitá aktivace, léčení nebo imunita vůči určitému typu poškození, prochází koridorem, který je nutné ubránit. Hráči k tomu mají k dispozici již zmíněného hrdinu a navíc 4 typy obraných věží. Magickou, střeleckou, bombardovací a vojenskou. Každá z těchto věží má svůj specifický typ útoku a stejně tak hrdinové, kde někteří jsou na blízko a někteří naopak excelují ve střeleckých útocích. Každá horda procházející koridorem je znázorněna v 5×5 poli, ve kterém jsou monstra umístěna. Myšlenka je jasná, zabít všechny útočníky, aby byla horda odstraněna a vzniklo tak místo na nově přicházející skřety. Tyto útoky věží a hrdinů se znázorňují podle určitých symbolů, ale v základu nad tím přemýšlejte jako nad Tetrisem. Magická věž tak využívá útoky, které by se dali popsat v Tetrisovém slangu jako tvary L a Z, zatímco střelecké věže střílí třeba po jedné kostičce, ale za to kam chcete. To však není všechno. Vojáci a hrdinové umí hordu zastavit i když není poražena. Věže se dají navíc vylepšovat tak, že si je vyměníte s jiným hráčem, ale je potřeba myslet na to, že je dané kolo nemůžete použít. Použité věže se vám na konci kola vrací, pokud však nestříleli do portálu, poté by byla zničena a vrácena do společné zásoby. Každá postava má své unikátní schopnosti. Ve hře budou od určité úrovně i kouzla. Je toho zkrátka spoustu, ale byla by škoda jej detailně popisovat, když byste se připravili o zážitek z objevování. V každém případě musíme smeknout klobouk a jednoznačně napsat, že element propojení PC hry do deskového světa proběhl neuvěřitelně skvěle.
Závěrem tak pár slov o hře jako takové. Každý scénář je poměrně rozličný podle počtu hráčů. Osobně jsem si ji užil mnohem více ve dvou hráčích, než ve čtyřech, což se dle našich zkušeností moc nestává. Je to hlavně díky tomu, že máte k dispozici méně hrdinů a tak musíte promýšlet, které věže využijete a které naopak vylepšíte jako investice do budoucna. Skoro bych se nebál říct, že pokud si chcete hru ulehčit, tak stačí sehnat plný počet hráčů. Tento kousek nám však přišel v každém počtu velice příjemně vybalancovaný a zábavný. Ano, je zde potřeba hodně logického uvažování, přemýšlení dopředu, propočítávání a komunikace, ale zase můžete očekávat kooperativní hru bez házení kostkou a s minimem náhody. Komponenty jsou z naprosto perfektního materiálu, snad kromě samotných desek hrdinů, které jsou v základu složeny a tak jsou neuvěřitelně křivé. Na druhou stranu je k dispozici několik větších, či menších figurek přímo připravených k nabarvení, což udělá nejednomu sběrateli radost a tak taková drobnost, jako jsou křivé desky hrdinů vás moc nepoloží na lopatky. Teď ještě přenést na naše stoly Swords & Sandals a můžeme si říct, že jsou naše životy kompletní.
Autor hry: Helana Hope, Jessey Wright, Sen-Foong Lim
CZ distributor: REXhry
Počet hráčů: 1 – 4
Přibližná herní doba: 90 minut
Doporučený věk: 10+ (doporučujeme však starší hráče)