„Ve hře Lords of Ragnarök ztělesňují hráči hrdiny ze severských mýtů, kteří dobývají území, bojují se zuřivými nestvůrami a staví monumenty severským bohům. Postupně se střídají v tazích po směru hodinových ručiček, dokud některý z nich nesplní jednu ze tří podmínek nutných pro vítězství NEBO hra neskončí Ragnarökem.“

– Cíl hry

Jak již popisek naznačuje, co je našim osudem je nyní jasné. Vyrážíme vstříc Valhalle ať už nás to bude stát cokoliv. Seberte tak partu až čtyř přátel (nebo ještě lépe nepřátel) a usedněte ke stolu, kde nezůstane kámen na kameni. Připravte se tak krvelačné souboje, modlitby kněžích, lov monster v podání legendárních hrdinů a ve finále možná i skolení božského Lokiho.

Co na první pohled zaujme je naprosto gigantická krabice, plná figurek, které přímo křičí, aby se nabarvili. Insert je sice vcelku nešikovný a je velká škoda, že neobsahuje předtištěný manuál, co do kterého slotu patří, avšak cením, že se počítá s obalením karet, a tak je přihrádka na ně dostatečně naddimenzovaná (obávám se však, že větší prostor bude spíš kvůli kartám z rozšíření než kvůli obalům, ale to netuším, takže za mě pěkné plus). Ve finále si připravte na první hru i přibližně dvojnásobek času, než budete potřebovat na jakoukoliv další, jelikož budete muset vyplokávat spoustu žetonů, a hlavně skládat figurky armád. Abyste byly v obraze, tak první setup nám trval něco přes hodinu.

Myšlenka herních mechanik je poměrně plochá. Vylepšuj armádu nebo se s ní pohybuj. Pokud skončíš na poli s nepřítelem, začni souboj – klasický area-contol. Jak ale asi tušíte, nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. To, co je třeba hlídat a možné dělat vystačilo na obě strany třech „lama karet“, což nejednoho hráče dokáže odradit. Díky tomu první hry a obzvlášť první kola umí potrápit mozek a nervy při čekání ostatních hráčů. Pokud však máte stálou partu, která tento žánr area-controlu vyhledává, tak se nemusíte bát. Poměrně rychle se Vám vše dostane pod kůži a začne to parádně odsýpat.

Konečně se tedy dostáváme ke konkrétním mechanikám a dost možná Vám budou připomínat legendární Bloodrage. Obrovská mapa v centru s Yggdrasilem tvoří alfu a omegu celého opusu. Po ní se netouláte pouze vy, jakožto hráči, ale zároveň monstra z bájí a samotný Loki. Vše je rozděleno na tzv. území a regiony v nich, které mají svůj význam. To, jaké regiony budete zabírat samozřejmě není jenom tak. V některých se nachází osady, které můžete využívat k vylepšování armád, v jiných se nachází chrámy, ze kterých můžete verbovat kněží k božským monumentům. V každém případě na jednom regionu může být pouze armáda jednoho hráče. Pokud by tedy přišla návštěva odjinud, je potřeba si začít vysvětlovat, kdo je tu pánem. Souboj probíhá poměrně jednoduše. Porovná se hodnota armády a přidá se bojová karta, kterou hráč může a nemusí využít. Oproti právě zmíněnému Bloodrage je karta viditelná od začátku, jak vítěz, tak poražený ji zahodí a poražený se pouze stáhne na své vedlejší území s drobnými ztrátami. Často tak dochází ke strategickému uvažování, jestli raději armádu stáhnout bez použití karty nebo bojovat co to jenom jde.

Zabírání těchto regionů má tak svůj význam v samotné honbě za cílem. Okamžitě skončíte když:

  • Jeden hráč obsadil všechny regiony na třech územích
  • jeden hráč vlastní pět regionů s postaveným chrámem
  • jeden hráč porazí Lokiho (ještě si decentně vysvětlíme)
  • spustí se Ragnarök

Ragnarök, neboli soudný den, nastane ve chvíli, kdy se naplní předurčená proroctví během akce monumentů (tj. cleanup fáze, kterou není nutné detailně popisovat). Z mého pohledu se jedná o nejčastější způsob konce a svým způsobem je nejjednodušší jej spustit, jelikož se na něm podílí všichni hráči. No ale co to poražení Lokiho? Každý si chce přeci porazit svého severského boha.

Oproti většině jiných her, zde je hrdina a armáda naprosto odlišná entita. Mohou tak sdílet stejná pole s jinými hráči a žádný souboj nenastane. K čemu tedy hrdina slouží? Existuje několik akcí, jako je uzurpace, která slouží k převzetí regionu pod nadvládu hráče, a to i bez armády; navazování spojenectví; vybírání run z kováren atd. Avšak ta nejdůležitější, je samotný lov příšer. Porazit monstrum tzv. „na první dobrou“ je takřka nemožné, ale proč to nezkusit! Odměna umí být totiž dost sladká, jako je například přidání kněžího do armády, získání runy, či dokonce převzetí kontroly nad specifickým artefaktem. Při vyvolání souboje tak jiný hráč dostane na starost bojové karty monstra a válka začíná. Tyto akce umí být příjemně intenzivní, a to i přesto, že hrdina nemůže nikdy umřít. Jaký je tedy trest za nezvládnutí příšery? Poškození, ale nejen tak ledajaké. Každý hráč má totiž k dispozici desku hrdiny, která má tři základní úrovně vlastností. Autoritu, Moc a Moudrost. Každá z těchto vlastností ovlivňuje herní mechaniky hráče a každá z nich se dá vylepšovat. Pokud však hrdina dostane poškození, musí tuto vlastnost dočasně degradovat zpět na nejnižší úroveň, dokud se nevyléčí. Pokud se Vám ale přes tyto všechny útrapy podařilo skolit dvě monstra, tak poté můžete vyrazit na ultimátního bosse, Lokiho, kterého nám přišlo takřka nemožné porazit.

Poslední unikátní mechanika, kterou si tu popíšeme, jsou chrámy, kněží a monumenty. Zní to sice jako tři mechaniky, ale všechny jsou spojeny takřka do jedné. Na určitých místech na mapě jdou stavět chrámy jakožto součást specifické akce. Připomínám, že pokud by se Vám povedlo jich kontrolovat 5, vyhráváte hru. S každým takto postaveným chrámem získáte do své armády kněžího, který se však neúčastní boje. K čemu tedy je? Kolem mapy jsou rozestavěny 3 monumenty legendárních bohů Ódina, Tóra a Frey. Tyto monumenty se postupně staví a vytváří tak kromě lepších efektů pro kněží i krásnější scenérii při hraní. Kněžího tedy vyšlete k libovolnému z monumentů a zvýšíte si potřebnou vlastnost hrdiny.

Tyto a spoustu dalších dílčích akcí můžete vidět v novince od Albi Lords of Ragnarok, severském area-controlu s větším zaměřením na strategii než jenom bezhlavý souboj. Musíme uznat, že nás hra mile překvapila, a to i přes tu přehnaně dlouhou herní dobu při prvních partiích. Materiál komponent je fenomenální a tomu tedy i odpovídá cenovka. Pokud jste tedy milovníky severské mytologie a area-controlů a neřešíte čas, který strávíte u jedné partie, tak tento opus je pro Vás jasná volba.

CZ Distributor: ALBI

Počet hráčů: 1 – 4

Přibližná herní doba: 90+ minut

Doporučený věk: 14+

PŘEHLED RECENZE
Zábava
50 %
Znovuhratelnost
100 %
Srozumitelnost pravidel
90 %
Zpracování
80 %
Miloš Jedlička
Hráč tělem i duší, který si libuje v RPG titulech a indie scéně, ale AAA hrou také nepohrdne. Milovník deskových her všeho druhu.
deskovka-lords-of-ragnarok-boj-o-yggdrasil-zacinaMusíme uznat, že nás hra mile překvapila, a to i přes tu přehnaně dlouhou herní dobu při prvních partiích. Materiál komponent je fenomenální a tomu tedy i odpovídá cenovka. Pokud jste tedy milovníky severské mytologie a area-controlů a neřešíte čas, který strávíte u jedné partie, tak tento opus je pro Vás jasná volba.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno