Ve světě deskových her, kde originalita a inovace jsou klíčem k úspěchu, přichází (nebo přilétá?) Včelín jako osvěžující vítr. Za herním designem stojí Connie Vogelmann a o ozdobení uměleckým dílem se postaral Kwanchai Moriyi, jehož rukopis můžete znát třeba z her jako je Pád nebes nebo Food Chain Magnate (tento titul teprve v českém jazyce přijde na scénu). To vše pod hlavičkou velmi známého vydavatelství Stonemaier Games vyznačující se jednak poměrně kvalitními hrami, ale taktéž vydatným reklamním hypem předcházející každému vydání nové deskové hry. No a aby tato „šablona“ byla úplná, tak zmíním fakt, že o českou lokalizaci se postarala společnost Albi. Tento titul nabízí zajímavý pohled na žánr worker-placement her (možná lépe řečeno dice worker-placement) s tématem, jenž je stejně neobvyklé, jak je fascinující: hyperinteligentní včely, které ovládnuly vesmír po zániku lidstva.

K jedné partii může usednout 1 až 5 hráčů s doporučeným věkem od 14 let, přičemž jedna partie zabere okolo 60 až 90 minut v závislosti na počtu hráčů. Musím zmínit, že tento fakt souhlasí, a i s přípravou hry, která zabere okolo 10 minut se závěrečného bodování hráči dočkají opravdu do hodinky a půl. S tím věkem, je to jako obvykle s otazníkem, protože si troufám říct, že kluci a holky o 3-4 roky mladšího věku, než je doporučený věk na přebalu krabice by si hru mohli plnohodnotně zahrát taktéž.

Herní svět Včelína je zasazen do vzdálené budoucnosti, kde z běžných zemských včel vyvstala nová dominantní civilizace zvaná jako Mellifera. Tyto včely nejenže převzaly technologie zanechané lidstvem, ale posunuly je na novou úroveň, čímž otevřely dveře k průzkumu a kolonizaci vesmíru. Toto pozadí slouží nejen jako startovní premisa, ale také jako rámec pro šikovně navrženou hru. Skoro jak z hollywoodského sci-fi bijáku. Ale proč ne? Fantazii se meze přeci nekladou a tady ji autoři propustili pěkně na špacír. Troufám si říct, že ve všech těch roztomilých deskových hrách, plných přírodních témat, se Včelín minimálně tímto prvkem sympaticky odlišuje. Třeba s mladšími dětmi to lze klidně charakterizovat jako velmi příjemnou a přístupnou rodinnou hru, ale bylo by asi fajn, kdyby se místo poletování po planetách objevovali louky a jiné oblasti plné pylu. Za mě osobně kvituji pozitivně tento odvážný krok vyslat včely ve Včelíně do vesmíru, ačkoliv někomu jinému to nemusí úplně sedět. Na druhou stranu se to dětem dá podat tak, že to jsou superhrdinské včely – takové nové Marvel nebo DC postavičky.

Mechaniky hry jsou klasickým příkladem worker-placement principu, tedy umísťování dělníků, resp., dělnic, ale s několika unikátními zvraty, které hru vymezují. Tyto akce zahrnují průzkum nových planet, sběr zdrojů, vývoj technologií, rozšiřování úlu a mnoho dalších. Každá z těchto akcí je klíčová pro budování silné pozice, a nakonec pro vítězství ve hře. Jedinečností tohoto systému je dynamický prvek „stárnutí“ dělnic. Každá včela začíná hru s určitou základní silou, která se s každým nasazením na akční pole zvyšuje. Což mimochodem hezky odráží životní cyklus včel a slouží k tomu moc pěkné včelí kostky s hodnotou 1 až 4. Hráči musí pečlivě zvažovat, kdy a kde použít své dělnice, neboť jejich síla a efektivita se s každým tahem mění.

Přečti si  Náklady na vývoj a marketing hry Alan Wake 2 se zatím nevrátily

Akční pole jsou navržena tak, aby odrazovala různorodé herní přístupy. Například, políčko Průzkum umožňuje hráčům posunout svou královnu – obrovskou včelu, která průzkumem odhaluje nové planety a zdroje. Toto nejenže přináší okamžité zdroje a bonusy, ale také otevírá nové možnosti pro průzkum a sběr v budoucích tazích. Na akčním poli Pokrok mohou hráči rozšiřovat svůj úl nákupem nových hexových dílků přinášející různé bonusy a výhody v podobě farem generující nové suroviny, projektů a specialistů. Pole Růst je další klíčové pole, kde hráči mohou získávat nové dělníky nebo rozšiřovat svůj úl, což je nezbytné pro podporu rozšiřující se infrastruktury a zvyšujících se potřeb. Málem bych zapomněl na pole Bádání, kde hráči získávají karty s různými okamžitými efekty nebo dlouhodobými bonusy v podobě vítězných bodů. Tyto karty mohou hráčům poskytnout značnou výhodu, pokud jsou použity strategicky a v pravý čas. No a takto bychom mohli ještě pohovořit o včelích tanečcích nebo Vyřezávání, které přináší velmi výrazný zdroj vítězných bodů.

Jedním z nejzajímavějších prvků je práce s umisťováním dělnic na již obsazené akční pole s jinými dělnicemi. Když hráč umístí svoji dělnici na pole již obsazené jiným dělnici, ten původní se vrací zpět k svému majiteli. Toto může být využito jak strategicky pro získání dalších akcí, tak i pro omezení možností soupeřů.

Tyto výše popsané „manévry“ a mnoho dalšího, se děje na moc hezkém herním plánu, ale pojďme si říct ještě něco málo o úlech. Ve Včelíně je úl hráčů reprezentován deskou, na níž se umisťují jednotlivé hexové dílky. Každý díl představuje různé aspekty úlu, jako jsou zemědělské plochy pro produkci zdrojů, laboratoře pro výzkum nebo komory pro výrobu speciálních produktů, jako je med či vosk. Výběr a umístění těchto dílků je klíčový element pro strategii hráče, protože každý kousek nabízí unikátní výhody a může být propojena s dalšími dílky pro synergické efekty. Postupné rozšiřování úlu je základním prvkem hry umožňující hráčům přizpůsobit si svou specializaci v určitých aspektech hry. Například, hráč se může rozhodnout rozšířit svůj úl o zemědělské plochy, což mu umožní produkovat více zdrojů a udržovat stabilní zásobování. Alternativně se může zaměřit na výzkum a vývoj, což mu umožní získávat pokročilé technologie a karty, jež mohou poskytnout značné výhody v průběhu hry.

Přečti si  Assassin’s Creed Mirage dorazí na iOS 6. června

Moc se mi líbí, že to celé dohromady působí jako skutečný životní cyklus včel. Tedy hyperinteligentních včel mající něco navíc pro kolonizaci vesmíru. Takový ten ekonomický základ, který pohání hráče kupředu je vrací právě zpět na louku, co máte za barákem a tematicky to hezky ladí. Ve Včelíně je surovin hned 5 a každá má své specifické využití. Voda je zapotřebí pro růst rostlin, Vlákna jsou zase zapotřebí k tvorbě užitečných předmětů. No a na druhé straně produkce, jak jsem již zmínil, se z úlu dá získat med za nějž se dá získat ve finále vítězné body nebo Vosk, z něhož se dají vytvořit dekorativní předměty pro zvýšení prestiže úlu.

Umělecké zpracování a komponenty Včelína jsou moc hezky ztvárněné. Moriyova práce přináší hře život a barvu, vytváří působivé vizuální zážitky, které hráče vtahují do světa hry. Komponenty, od detailně zpracovaných herních figurek po kvalitní herní plány a karty, jsou navrženy s ohledem na funkčnost a estetiku, což z Včelína činí nejen zábavnou, ale i vizuálně přitažlivou hru, nejen pro zkušené, odrostlé deskoherní matadory, ale i pro rodinné hraní s dětmi začínající druhý stupeň základní školy.

Hratelnost Včelína je založena na interakci a strategickém plánování. Worker-placement mechanika podporuje dynamickou interakci mezi hráči, kde každé rozhodnutí může mít významný dopad na průběh hry. Systém hibernace a stárnutí dělníků přidává další zajímavý herní mechanismus, kde hráči musí vyvažovat krátkodobé cíle s dlouhodobým plánováním. Dynamika hry se navíc mění s různým počtem hráčů, což zajišťuje, že každá hra bude jedinečná. Navíc, k dispozici je na výběr hned 20 různých včelích frakcí a když to celé zabalíte (resp., opakovaně vybalíte) do (z) krabice dostanete vysokou míru znovuhratelnosti.

O Včelíně by se toho dalo napsat ještě opravdu hodně, třeba to, že se dá hrát i jako poměrně zajímavá sólo hra využívající Automu, tak jak jste zvyklí v jiných hrách od Stonemaier Games nebo to, že pravidla jsou napsaná přívětivě a nevzniká prostor pro nějakou šedou zónu. To hlavní však je, že Včelín vypadá, ale především i je příjemným zpestřením během posledních záchvěvů pomalu, ale jistě končícího zimního období.

CZ Distributor: Albi

Počet hráčů: 1 – 5

Přibližná herní doba: 60 – 90minut (ze zkušenosti do 90 minut se zvládne)

Doporučený věk: 14+ (zvládnou i o fous mladší hráči)

PŘEHLED RECENZE
Zábava
85 %
Znovuhratelnost
95 %
Srozumitelnost pravidel
100 %
Zpracování
95 %
deskovka-vcelin-odhalovani-tajemstvi-kosmu-se-vcelamiMusím přiznat, že Včelín je oslnivý příspěvek do světa deskových her, který zaujme nejen svým originálním tématem, ale i rozmanitostí herních mechanik. Je to hra, která vyžaduje strategické myšlení, ale zároveň poskytuje bohaté vizuální a narativní zážitky. Ať už jste fanouškem worker-placement her nebo hledáte něco nového a osvěžujícího, Včelín je hra, kterou byste si neměli nechat ujít.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno