Dnes si dáme takové 3v1. Pravděpodobně už jste někdy slyšeli o takzvaných „únikovkách“ neboli únikových hrách, které zřejmě znáte z počítačových her. Možná jste už i nějakou absolvovali, možná hráli a možná Vám to vůbec nic neříká, ale vězte, že ten, kdo má rád trápení šedé kúry mozkové a holduje zapeklitým hádankám všeho druhu, tak jsou únikovky přesně to, po čem jeho deskoherní srdce touží. Ideálně posbírat pár stejně nadšených přátel či rodinu a šup na to. Oč jde? Je to vcelku prosté. V klasické únikovce Vás zavřou do místnosti a vy musíte za předem určený časový limit pomocí indicií, šifer a hádanek z místnosti utéct. Zaujalo Vás to? A co takhle nemuset nikam jezdit a platit kolikrát nemalé peníze nebo oživovat staré počítače? Tak to pro Vás mám dobrou zprávu. Vydavatelství Albi se totiž v rámci svého projektu Mozkovna rozhodlo přinést několik her tohoto typu přímo k Vám na stůl. A pokud máte spíš srdce Sherlocka Holmese, tak šáhněte po detektivkách, které mají podobný princip. Jen se v těchto karetkách ujmete role vyšetřovatele.

V rámci série vědomostních her Mozkovna už těchto únikovek a detektivek přineslo Albi na český trh hned několik. Liší se od sebe hlavně tématem a nepatrnými rozdíly v mechanice. Tohle všechno Vám přinese malá krabička plná zábavy a hádanek, ze kterých Vám někdy půjde hlava kolem. Po otevření krabičky na Vás čeká balíček 64 karet zabalených tak, aby nebylo možné zaměnit stranu, kterou je potřeba začít a aby se Vám náhodou nestalo, že se řešení dozvíte dřív, než se únikovkou prokoušete. Zároveň je i z obou stran balíčku karta varování a splést si stranu tedy rozhodně nemůžete. Za většinou karetních únikovek stojí autorská dvojice Martino Chiacchiera a Silvano Sorrentino s my se blíže podíváme na dvě z nich. Drákulův hrad a Souboj posádek. A aby toho nebylo málo, tak ještě mrkneme na detektivku Závět bez dědice.

Co mají výše zmíněné únikovky společné? Tak především vydavatelství, autory s ilustrátorem Albertem Bontempim, malou krabičku a 64 karet, které jsou vzestupně seřazeny, tak, aby na sebe příběh navazoval a herní dobu kolem 60 minut pro hráče 12+. Herní doba bude hodně záviset na tom, jak dlouho budete nad jednotlivými úlohami přemýšlet a kolik hráčů bude hrát. Podobnost jednotlivých únikovek je i v herní mechanice, kdy postupně odebíráte karty, čtete a plníte instrukce, sbíráte nápovědy nebo předměty a řešíte hlavolamy, které Vám kolikrát pěkně zavaří mozkové závity a některé možná sfouknete levou zádní. Budete muset využít většinu svých schopností a dovedností z různých oblastí. Po úspěšném vyřešení si kartu odkládáte stranou a případnou, neúspěšně vyřešenou hádanku, odkládáte zpátky do krabičky. To, kolik jich v krabičce na konci hry naleznete, ovlivní to, jakým způsobem hra skončí. Nemusíte ovšem věšet hlavu, pokud se Vám některou z hádanek nepodaří vyluštit, protože pořád existuje způsob, jak hru vyhrát.

Pro 1-6 hráčů je určen Drákulův hrad, který Vám, jak samotný název napovídá, postaví do cesty samotného Drákulu. Ať už hrajete jako jednotlivec nebo skupina, budete Drákulovi čelit společně, jelikož se jedná o kooperativní kousek. Děj začíná na Halloween a Vám se při hledání vhodného převleku podaří na půdě najít zaprášenou a strašidelnou knihu s podivným okem namalovaným na přední straně (knihu naleznete i přímo v krabičce). Pozdě večer téhož dne Vám ale někdo zazvoní u dveří a předá Vám dopis. Dopis od samotného Drákuly s pozvánkou na jeho tajemný hrad v Transylvánii. A právě tady celé dobrodružství začíná. Nebudu prozrazovat další děj, protože to je nedílnou součástí každé únikovky, ale napovím Vám, že se setkáte nejen se samotným Drákulou, ale také s jeho několika fešnými pohůnky. Jak tohle celé skončí?

Trochu odlišná je únikovka Souboj posádek. A to především z toho důvodu, že zde nehrajete proti hře, ale proti sobě navzájem. Potřeba jsou tedy nejméně 2 a nejvíce 6 hráčů, kteří se rozdělí na dvě pirátské posádky označených buď červenou nebo modrou barvou. Za správně vyřešenou hádanku získáte třpytivé zlaťáky, které na konci hry rozhodnou o tom, která posádka získá čest a slávu největších a nejsilnějších pirátů sedmi moří. Najdete ostrov pokladů a zapíše se Vaše posádka do historie nebo to bude ta soupeřova?

Z trošku jiného, a přesto velmi podobného soudku je kooperativní detektivka Závěť bez dědice, která je určena pro 1-6 hráčů ve věku 12+. Při otevření krabičky na Vás čeká tučný balíček 60 karet a oproti předchozím hrám navíc očekávejte několik plastových sponek a trochu jiný mechanismus. Tentokrát nebudete řešit hádanky, ale sbírat důkazy, sledovat stopy, zkoumat je a hledat odpovědi hned na několik otázek. Za jejich správné zodpovězení na konci hry získáte body, které určí, jak úspěšní detektivové jste. Ujmete se totiž role členů městské hlídky, která má za úkol vyřešit záhadnou smrt holandského obchodníka Cornelia Kloose. Velmi originálně působí systém, kdy si s pomocí krabičky a několika prvotních karet vytvoříte 3D místo činu, které lze během celé hry prozkoumávat a třeba najít i pár vodítek, které Vám pomohou případ vyřešit. Postupně odhalujete karty s důkazy a informacemi. Každý z Vás bude v ruce držet karty, o kterých může pouze říct, jak se jmenují a je už na posouzení celé skupiny, jestli je karta užitečná a vyloží se na stůl jako vodítko a budou si jí mít možnost přečíst i ostatní, nebo se odloží do archivu lícem dolů a vodítka z ní tak budete znát pouze vy. Každá z karet má v pravém horním rohu hodnotu od 1 do 10. Kartu na stůl můžete vyložit pouze v případě, že je nižší nebo stejná jako množství karet v archivu, což Vám trochu zkomplikuje možnost vyložit všechno. Tenhle mechanismus dělá hru mnohem zajímavější a složitější. Dobrat se pak správné odpovědi na všechny otázky nebude vůbec jednoduché a bude to chtít spoustu důvtipu. Za mě povedená hra.

Co všechny tyto hry spojuje je cenová a prostorová nenáročnost. Můžete si jí vzít s sebou na dovolenou, do parku, mezi bandu přátel a vlastně téměř kamkoliv. Navíc se budete poměrně dobře bavit. Pokud navíc máte rádi hádanky, tak Vám tento druh karetek bude jednoduše vyhovovat. Pokud očekáváte rychlé projití hry a snadné vyřešení hádanek, tak budete příjemně překvapeni, jak náročné některé úkoly jsou. Rozhodně se u toho i zapotíte a pokud s tímto typem her nemáte zkušenosti, tak nejspíše nějakou tu kartu odhodíte zpátky do krabičky. Bonusem budiž několik možností, jak hru zakončit. Mezi klady také určitě patří nenáročnost pravidel. Musím přesto zmínit, že některá pravidla, respektive postupy, by mohly být na kartách lépe vysvětleny, aby nedocházelo ke zbytečným dohadům, jak to vlastně autor myslel. Co se grafiky týče, tak ta neurazí, ale zároveň ani neohromí. Na jednu stranu je smutné, že si tento druh her můžete zahrát pouze jednou a krabičku pak odložit na věky věků někam do skříně, poněvadž už znáte řešení jednotlivých hádanek, na straně druhé můžete hrou udělat radost někomu dalšímu nebo vyměnit s nějakým nadšencem za jiný kousek z edice Mozkovny. Hry rozhodně neurazí a umím si představit je hrát s bandou přátel někde na chalupě a dobře se u toho bavit. Je to příjemná změna oproti klasickým deskovkám, kterou je potřeba sem tam udělat, ale za „klasické“ deskovky je určitě nevyměním.

Přečti si  Mapa Grand Theft Auto 6 bude podle odhadů více než dvakrát větší než v GTA V

Autoři hry: Martino Chiacchiera, Silvano Sorrentino

CZ distributor: ALBI

Počet hráčů: 1+

Přibližná herní doba: 60 minut

Doporučený věk: 12+

90 %
Srozumitelnost pravidel
90 %
Zpracování
60 %
deskovka-recenze-3v1-unikovky-z-mozkovny-albiPříjemné hry, které si sebou můžete vzít téměř kamkoliv. Pobavíte nejen sebe, ale i partu přátel a navíc u toho prověříte svoje IQ. Jen je škoda, že si hru už víckrát nezahrajete.