Zaklínač, zřejmě nejznámější universum ve fantasy světě. Snad každý někdy na toto dílo od Andrzeje Sapkowského narazil. Zasáhnul do literárního, filmového i herního průmyslu. Není tedy divu, že se musel dřív nebo později objevit i v deskové podobě. V minulosti už zde jisté pokusy byly, ale nikdy ne s valným úspěchem.

Photo: alza.cz

Proto se vydavatelství Go on Board rozhodlo toto téma vytěžit a něco s tím udělat. Přizval si do týmu chlapíky ze CD projektu, kteří měli na starosti digitální adaptaci a v tu chvíli mnoho hráčů zbystřilo, jelikož oba zmíněné subjekty mají za sebou kus dobře odvedené práce. Tento zájem se projevil i na Kickstarteru, kde se vybralo skoro 7 milionů dolarů a backnulo ho přes 45 000 lidí. Jak se tato spolupráce na zmiňované deskovce podepsala, se dozvíte v následujících řádcích.

O retail v českém prostředí se postaralo nakladatelství ADC Blackfire, které má s podobnými projekty bohaté zkušenosti. Na českém trhu hru najdeme pod názvem Zaklínač: Starý svět (The Witcher: Old World). Je koncipovaná pro 1-5 hráčů s herní dobou zhruba hodinu na hráče. Čím více hráčů, tím delší hrací doba, ale k tomu se ještě dostaneme. Určená je pro dospělé publikum a náctileté. Mladší hráče bych z hry raději vynechala. Ne ani tak kvůli náročnosti, ale kvůli peprnému jazyku, který doprovází některé události.

Popis

Tematicky se přesuneme do období dávno před Geraltem z Rivie. Do období, kdy pojem zaklínač teprve začíná získávat obrysy. Na svět se skrze trhlinu prodírají první monstra rozličných tvarů a někdy i s rozličným množstvím končetin a není tak divu, že vzniká potřeba těch, kteří si s nimi dokážou poradit. Zaklínačské školy (gryf, vlk, zmije, kočka, medvěd) vychovávají první zaklínače a rivalita mezi nimi roste stejně rychle, jako počet nestvůr, které je potřeba poslat zpátky do temnot.

Design

Už jen samotný art krabice nenechá na pochybách, že se opravdu jedná o Zaklínače. Povedený design prochází celou hrou. Od herního plánu, přes monstra až po karty v balíčku. Co se produkční stránky týče, tak není co vytknout. Detailní miniatury a kvalitní herní materiál je součástí maloobchodní verze. Jen na figurky příšer v tomto případě zapomeňte. Ty zde zastupují kartonové žetony. Vliv na hru to ovšem nemá téměř žádný. Snad jen, že se žetony občas ztrácí na hracím plánu. A když už jsme se u herního plánu zastavili, tak musím zmínit, jak chytře si s ním autoři poradili. Celá ústřední deska je rozdělená na tři části, ze kterých je jasně patrné, v jaké fázi kola se zrovna nacházíte. Překvapivý a nadmíru užitečný prvek.

Přečti si  Fallout 5 - Microsoft údajně "formuluje plány" na jeho uvedení "spíše dříve než později"

Princip

Ve hře se ujmete zaklínače, který prezentuje jednu z pěti zaklínačských škol a vy jeho prostřednictvím musíte skrze putování, boj a vylepšování schopností získat 4 triumfy pro svou alma mater. Rozdílnost v přístupu a výcviku jednotlivých škol prezentuje unikátní schopnost odpovídajícího zaklínače. Zbylé tři (boj, obrana, alchymie) jsou stejné pro všechny.

Mechanika

Ústřední mechanikou hry je deckbuilding. Karty používáte téměř na všechno. Využíváte je pro cestování mezi jednotlivými městy, v boji s nepřáteli, nákupu karet, ale také pro tvorbu balíčku života. Jejich množství a kombinace zásadně ovlivňuje úspěch ve hře. Pokud jste někdy hráli Tainted Grail, tak použití karet v boji ihned pochopíte. Princip je víceméně stejný. Pomocí barev, které na sebe musí navazovat, vytváříte bojové kombinace, které při správném použití vedou k vítězství nad monstrem, respektive zaklínačem. To je jeden ze způsobu jak uzmout triumf a také jediný, kterým uzavřete hru. Další variantou je vylepšování schopností zaklínače. Dosažením maximální úrovně některé z nich můžete pomocí meditace dosáhnout dalšího triumfu a přiblížit se tak k neochvějné slávě a respektu jednotlivých zaklínačských škol.

Příběh

Co se hře opravdu musí nechat je úžasný „lore“. Pomáhá tomu nejen vzhled všech komponent, ale zejména příběhy, které se svým zaklínačem prožíváte během událostí. Texty vtáhnou do děje a vy opravdu máte pocit, že jste součástí příběhu. Rozhodnutí, která učiníte a následky z nich plynoucí odpovídají nejen knižním předlohám, ale taktéž podstatě zaklínačského řemesla. Jediný rušivý element do hry vnáší kostkový poker. Designéři sem nejspíš museli nacpat nějaký mechanismus, jak získávat snadněji peníze, ale tento způsob zdá se mi poněkud nešťastný. To se zaklínačem opravdu nemá nic moc společného. Malým plusem budiž jistý strategický prvek, kdy po zahrání pokeru s jiným zaklínačem už na sebe v tomto kole nemůžete útočit. Tohle se dalo určitě pojmout tematičtěji.

Přečti si  Bethesda zdánlivě připravuje dva neohlášené Fallout projekty

Plusy a mínusy

Autoři skvěle propojili jednotlivé akce pomocí karet. Jejich fungování patří mezi nejsilnější aspekty hry a využití pro všemožné akce funguje znamenitě. Nemusíte spravovat desítky zdrojů, stačí se soustředit hlavně na balíček karet. Je jen škoda, že se celou dobu snažíte o vytvoření ideálního balíčku, ale ve finále ho využíváte tak proklatě málo. A to zejména v boji, což je ta nejzábavnější část. Než se nadějete, je konec hry a balíček, který jste si tak pracně budovali, můžete vrátit do krabice. Malé bezvýznamné plus za možnost, zvolit si to správné zaklínačské jméno.

Vnímám i poměrně velkou výhodu hráče, který získá první triumf. Pak už se jen těžko dohání jeho náskok. Nepřispívá tomu zejména fakt, že za případnou prohru nejste téměř vůbec penalizovaní. Proč se tedy nevhrnout co nejrychleji střemhlav do boje a doufat ve štěstí. Náhody je ve hře na můj vkus přece jen o něco více, což ale u ameritrashové záležitosti není nic výjimečného. Tady se navíc podařilo implementovat i tu strategickou část.

Herní doba je největším kamenem úrazu. A to zejména v plném počtu hráčů. Kostkový poker a události nadměrně zdržují hru a vy tak u hraní strávíte opravdu hodně času. Než se dostanete znovu na řadu, s nadsázkou stihnete skočit nakoupit a uvařit večeři. Pokud však zaklínače milujete, není co řešit! Já si čtení a plnění událostí nadmíru užila a čas v tu chvíli nehrál roli. Už se nemůžu dočkat, co se zmíněnými nešvary provedou jednotlivá rozšíření, která jsou již nyní k dostání na pultech obchodů. Ač úplně nemusím ameritrash, tak tahle hra patři v tomto žánru k těm povedeným.

CZ distributor: ADC Blackfire Entertainment

Počet hráčů: 1 – 5

Přibližná herní doba: 150 minut

Doporučený věk: 14+

PŘEHLED RECENZE
Zábava
70 %
Znovuhratelnost
60 %
Srozumitelnost pravidel
80 %
Zpracování
80 %
deskovka-zaklinac-stary-svet-od-knihy-po-deskovkuPovedený ameritrash, který ovšem ve více hráčích trpí dlouhou herní dobou. Pokud milujete Zaklínače, tak není co řešit!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno