S masivním nástupem digitální distribuce to pro herní maloobchody nevypadá vůbec dobře, navíc kroky vydavatelů a velkých herních společností naznačují, že se situace bude nadále zhoršovat.

Kupříkladu jeden z největších maloobchodních řetězců v USA, GameStop, již několik let vykazuje ztrátu i přes snahy hledat způsoby jak si udržet konkurenceschopnost na trhu, který se čím dál více digitalizuje.

Vzpomeňme jen, jak v loňském roce přestal rakouský prodejce Gameware prodávat Xbox One právě kvůli službě Xbox Game Pass. A celé situaci nepřispívá ani nedávné oznámení společnosti Sony, že přestane dodávat digitální klíče her do maloobchodů. V návaznosti na tuto informaci se objevila zpráva, že si společnost patentovala systém, který by umožnil uživatelům obchodovat s digitálními položkami mezi uživateli, což znamená, že hráči mohou být schopni znovu prodávat své digitální hry anebo je darovat.

Ale zpět k GameStopu, 2. února 2019 skončil pro tuto společnost fiskální rok 2018, za který oznámila celkovou ztrátu ve výši 673 milionů USD, což může být pro prodejce fatální. Nehledě na to, že v loňském roce se již jednalo prodeji společnosti. Nakonec od toho společnost ustoupila, což mělo dopad i na její akcie. K situaci nepřispěla ani řada špatných marketingových rozhodnutí, kdy řada zákazníků přešla k Amazonu. Není tak žádným tajemstvím, že společnost již nemůže přežít jako obchodník s videohrami i přes snahy nového generálního ředitele George Shermana, který chce prosazovat novou vizi, která by změnila GameStop na společnost nabízející větší „kulturní zážitek“.

A jak je tomu u nás?

Přečti si  Valkyrie z Apex Legends je na holky, dokazují to hlasové linky a rozhovory

Zatím odlišná situace panuje na našem trhu, kde kupříkladu JRC hlásí navýšení na 538,3 milionu korun oproti předchozím 526,2 milionu korun. Ale čistý zisk naopak činil 10,5 milionu korun oproti předchozím 12,9 milionům. Tento rozdíl je spojen především s investicemi na rozšíření společnosti. Díky tomu JRC očekává v příštím roce růst o dalších čtyři až šest procent.

Druhý největší obchod, kterým je Xzone zaznamenal za rok 2018 čistý obrat ve výši 110,4 milionů korun. Srovnání s předešlým rokem ovšem nemáme, protože prodejce přecházel z běžného na fiskální rok.

Dá se tedy usuzovat, že jak v Česku, tak i na Slovensku zatím stále táhnou fyzické kopie her, speciální sběratelské edice a doprovodný merchandising a podobně děsivý scénář jako v případě GameStoopu se nekoná. Ale přes výše uvedená čísla není vyloučeno, že podobná situace nemůže na čím dál více digitalizujícím trhu nastat také u nás.

Přečti si  SteelSeries odhaluje aplikaci Moments

Co vy na to? Jak nakupujete hry vy? Kamenný obchod ? E-shop? Bazar? Dejte nám vědět v komentáři, nebo na našem DISCORDU.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno