AAA real-time strategických her je na trhu jako šafránu a tak díky bohu za to, že Microsoft společně s Relic Entertainment vydali čtvrté pokračování oblíbené historické ságy Age of Empire, které nám připomene nejdůležitější události odehrávající se od středověku až po renesanci po boku takových velikánů, jako je Johanka z Arku.

Když vyšlo v roce 1997 první Age of Empires, bylo mi krásných patnáct let, v té době nebyla o strategické hry nouze, na trhu již v té době byly hry jako Duna, Command & Conquer, Total Annihilation, blížící se StarCraft a další. Ovšem všechny tyto tituly vycházeli ze smyšlených fantasy světů, kdežto Age of Empires přicházelo se zcela novou myšlenkou. Hra totiž vycházela z historických faktů a událostí kdy vývojáři přinesli na naše monitory vojenské jednotky a budovy jednotlivých civilizací, které měli reálné základy od doby kamenné až po dobu železnou a s každým dalším dílem jsme se posouvali historicky o kus dopředu až do éry kolonizace s AoE3.

Po remastrovaných verzích tu nyní konečně máme čerstvé Age of Epires IV, které nás ovšem nebere historicky opět o kus dále, ale vrací se více ke svým kořenům tím, že nás bere do středověku. Zároveň má hra kratší seznam civilizací, jichž je osm, ale klade velký důraz na to, aby každá z nich byla naprosto odlišná, což podporuje více asymetrické hraní.

Mongolové se například zaměřují na boj na dálku, získávají zdroje z hořících budov a díky své nomádské historii jsou jedinou civilizací, která dokáže své budovy doslova zvednout a přesunout. Mezitím se dynastie Abbásovců soustředí výhradně kolem své jedinečné budovy Domu moudrosti a jejich základnu rozšíříte jedině tak, že bude stavět v dosahu tohoto domu. Pak máte Rusy, kteří získávají velké bonusy z lovu zvířat.

Přečti si  Indiana Jones and the Great Circle vyjde v prosinci, Avowed v listopadu

Rozdíly mezi civilizacemi bych mohl vyjmenovávat celý den, protože mnohé mají také speciální budovy, jednotky, výzkum a další. Souhra mezi civilizacemi je naprosto brilantní a je radost učit se hrát s každou z nich. Díky tomu, že Age of Empires IV vypadá podobně jako předchozí díly a má i podobné mechaniky, je vám hra velmi blízká a vy do ní naskočíte stejně lehce jako do svých oblíbených bot. Stejně jako u všech RTS i zde je vaší základní potřebou sběr surovin, stavba opevnění a budování armády. Ovšem dále je tu řada novinek, které dodávají tomuto dílu nový nádech.

Stejně jako ve zbytku série budete muset pokročit Věky, abyste vylepšili svou civilizaci, ale tentokrát budete muset postavit tzv. „Landmark“. Při každém postupu máte na výběr ze dvou budov, které chcete postavit, a každá civilizace má své vlastní jedinečné památky. Tyto budovy vás posouvají do dalšího věku, ale také poskytují jedinečný užitek.

Francouzi mají budovu, která produkuje lukostřelce za nižší cenu a dvakrát rychleji, zatímco Svatá říše římská má budovu, která zlepšuje rychlost shromáždění všech vesničanů v jejím okruhu. Tyto možnosti dělají jednotlivé hry ještě dynamičtějšími. Výhry dosáhnete nejen likvidací hlavních soupeřových orientačních bodů, ale máte také dva další způsoby, jak vyhrát. Jedním z nich je vybudování obsazení všech posvátných míst roztroušených po mapě nebo vybudování divu světa.

Jednou z větších změn v Age of Empires IV je skutečnost, že můžete umístit jednotky na kamenné zdi, což usnadňuje obranu před obléháním a bitvy celkově působí mnohem přirozeněji. Aby bylo možné čelit této výhodě, může nyní pěchota konstruovat obléhací zbraně, jako jsou beranidla, obléhací věže a katapulty. To, že nemusíte přesouvat své obléhací jednotky z budovy do předních linií, je velký posun a obléhání může být bezprostřednější. Mezi další nové prvky patří schopnost schovávat jednotky v lese, kde mohou nájezdníky přepadat.

Přečti si  Do World of Warships: Legends připlouvají japonské lehké křižníky

I když mohou pro nováčky všechny mechaniky vypadat zprvu dost komplikovaně, tak čtyři různé kampaně jsou skvělým způsobem, jak se vše naučit a dostat pod kůži. Samotné kampaně jsou naprosto skvělé a výpravné. Relic zdvojnásobil historické aspekty kampaní a každá z nich je plná reálných dokumentárních záběrů, které jsou natočeny v reálném světě a doplněny o éterické zlaté vojáky, kteří dokreslí představu o dané době. Navíc videa vysvětlují i konkrétní aspekty středověkého boje, jako je vysvětlení konstrukce a použití kuše atd. Hlas, který vás videi provází, je použit také během misí, což přispívá k celkovému „dokumentárnímu“ dojmu.

Každá jednotlivá mise kampaně je naprosto jedinečná a Relic odvedl naprosto fantastickou práci, když hráčům dal jedinečné cíle a herní mechaniky, spolu s civilizacemi, kde každá má jedinečný vizuální design, a to i pro stejné jednotky a budovy. Je vidět, že si vývojáři dali hodně záležet na použití historicky přesných návrhů.

Všechny bitvy vypadají díky novým animacím a vysokému rozlišení velmi dobře a skvěle korespondují s klasickým designem série. Po audio stránce není hře v jejím žánru co vytknout, ba naopak. Jednotlivé civilizace používají svůj vlastní jazyk, který se vyvíjí a roste, jak postupujete věky. Zároveň mají civilizace různé drobné zvraty v hudbě a hlavním tématu.

Celkově je Age of Empires IV skvělou real-time strategií, kterou fanoušci žánru musí přivítat s otevřenou náručí, navíc veteráni v sérii musí být nadšeni z toho jak vývojáři zakomponovali novinky do jinak dlouhodobě funkčních mechanik a ovládání. Nesnažili se o revoluci v sérii a žánru, ale naopak o velmi citlivou a úspěšně provedenou evoluci. Už nyní jsem zvědav, co vše nového s postupem času do hry přibude.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft.

Vývojáři: Relic Entertainment

Vydavatel: Microsoft

Datum vydání: 28. října 2021

Multiplayer: Ano

Platformy: Windows 10 PC

Čeština: Ne

7
Zvuk / Spundrack
8
Herní režimy
8
8
8
9
Adam Jacik
Hráč, fanoušek technologií a rychlých aut. Hraji téměř vše na čem se dá.
recenze-age-of-epires-iv-ponorte-se-do-stredoveku-ve-skvele-rtsAge of Empires IV je skvělou evolucí v sérii i žánru RTS, kterou fanoušci přivítají s otevřenou náručí, zároveň hra myslí i na nováčky. Kampaň hry hráčům skvělou dokumentární formou přibližuje důležité historické události i tehdejší vojenskou výbavu.