Série Assassin’s Creed se v posledních letech stala synonymem pro megalomanské projekty, kdy každý nový díl nabízel otevřený prostor, ve kterém bylo možné strávit stovky hodin. Každý nový díl nabízel větší svět, hlubší RPG systémy, rozsáhlejší kampaně, více mikrotransakcí atd. Ale s Assassin’s Creed Mirage se Ubisoft vrátil zpět ke kořenům série, které nabízejí kampaň na zhruba dvě desítky hodin, je zaměřena zejména na stelth a více intenzivní akce plné parkouru. Otázkou tedy je, zda je Assassin’s Creed Mirage úspěšným návratem ke kořenům, nebo jen rychlovkou, která má za úkol přinést vývojářům prostředky na vývoj dalšího megalomanského dílu?

Jak jistě víte, tak v Assassin’s Creed Mirage se ujímáte role vedlejší postavy z Assassin’s Creed Valhalla – Basima. Jeho příběh začíná jakožto pouličního zloděje v malém městě Anbar severně od Bagdádu. Basimův život je všechno, jen ne bezstarostný, protože ho pronásledují noční můry a jeho život nedává příliš smysl, ale tím to nekončí. Basim se velmi brzy ocitne na velmi horké půdě, když jsou on a jeho přítelkyně Nehal naverbováni tajemnými jedinci, aby ukradli artefakt, který náhodou patří Řádu prastarých (Order of the Ancients) – předchůdci templářských rytířů.

Basim a Nehal se pohádají, když svou loupežnou misi zpackají. Basim se rozhodne prorazit si svou vlastní cestu a snaží se připojit k Hidden Ones, což se mu nakonec podaří. Zde můžeme sledovat Basimovi první kroky i to, jak prochází výcvikem v Alamutu, pouštní pevnosti, která v podstatě funguje jako akademie Assassinů. Po svém výcviku se Basim vrací zpět do Bagdádu, kde se zaplete do snahy odhalit hlavu Řádu, který manipuluje se všemi aspekty života v rušné metropoli. Na své cestě Basim potkává řadu postav a zažívá mnoho zvratů. V tomto ohledu si Assassin’s Creed Mirage udržuje velmi dobré tempo a hráči zůstávají stále v obraze. Hra se tak soustředí v porovnání s předchozími díly na relativně malé základní obsazení, spíše než na nekonečné bitvy a náhodné historické postavy.

Zdroj: Ubisoft

Kampaň Assassin’s Creed Mirage je zpočátku přímočarým lineárním zážitkem, ale nedlouho poté, co dorazíte do Bagdádu, se rozvětví a budete mít volnou ruku, abyste se pustili do vyšetřování vůdce Řádu v libovolném pořadí. Abyste odhalili velkého šéfa, budete muset zabít jejich hlavní čtyři poručíky, ale jejich vystopování a odhalení je sám o sobě složitý úkol, který vyžaduje, abyste hledali stopy a likvidovali různé členy Řádu nižší úrovně. Mirage odvádí skvělou práci, aby měl pocit, že pod povrchem téměř všeho, co se v Bagdádu děje, se skrývá temné spiknutí, a díky nové nabídce Investigation Board lze všechna spojení snadno sledovat. Každý z hlavních členů Řádu, kterého pronásledujete, bude vyžadovat, abyste se ponořili do jiné části bagdádské společnosti – obchod, vyšší vzdělání, armáda atd. Samozřejmě hra nabízí i spoustu standardních misí „pronikněte do této základny a zabijte cíl“, ale také se přistihnete, že děláte více věcí nad rámec, jako je sledování skrytých symbolů, vedení povstání otroků nebo plížení do harému jako eunuch.

Přečti si  Vývojář Assassin's Creed Mirage má nápady na další příběhy s Basimem

Když konečně přijde čas sundat hlavního člena Řádu, objeví se vám mise “black box“, která je nejlepší částí Assassin’s Creed Mirage. I když tyto mise zdánlivě vždy vedou ke stejnému smrtícímu konci. Abyste získali svou odměnu, budete se muset vypořádat s několika cíli a budete mít určitou volnost v tom, jak je chcete splnit. Každá z těchto misí nabízí své vlastní jedinečné prostředí, od rušného bazaru po dům moudrosti, který skrývá temná tajemství. Každý nový cíl v těchto vícestupňových misích obvykle zamíchá hru – v jednu chvíli se budete plížit kolem stráží, v další chvíli budete odposlouchávat, hledat stopy nebo stopovat podezřelého.

Stejně jako v minulosti je hra Assassin’s Creed Mirage postavena na třech základních pilířích – parkour, stealth a boj. Parkour funguje velmi dobře a postava dělá téměř vše sama za pomoci aktivace běhu a držení jediného tlačítka. Díky tomu je radost sledovat Basima jak přeskakuje střechy domů, pobíhá po lanech natažených mezi palmami atd. Ovšem to trochu ubírá na pocitu, že se na pohybu postavy jakkoli aktivně podílíte. Bohužel jsou s tím spojeny i staré známé problémy a to, že se postava chytá všeho, co je ji na blízku a zejména ve chvílích, kdy jste pronásledováni nepřáteli, vás tento stálý problém dokáže přivést k šílenství.

Typický Assassin’s Creed stealth toolbox zde také nebyl příliš upgradován, i když je poměrně solidní, tak stále se setkáváte s naprosto tupou AI, která vašemu tichému průchodu paláci jen pomáhá. Stejně jako v minulých AC hrách můžete s předstihem prozkoumat oblasti pomocí svého opeřeného společníka Enkidu a také můžete kdykoli aktivovat vlastní Eagle Vision, který odhalí všechen pohyb i důležité předměty, a to i přes zdi. Stejně jako v předchozích dílech se můžete připlížit k nepřátelům, okamžitě je zabít, schovat se v trávě, plevelu, pískat a přitahovat zvědavé padouchy, používat různé nástroje, jako jsou vrhací nože, dýmovnice a další. Velkým doplňkem je tentokrát Assassin’s Focus, který vám umožní označit několik nepřátel (až pět, pokud vylepšíte své schopnosti) a okamžitě je zlikvidovat, aniž byste někoho upozornili.

Když ovšem dojde na boj, tak zde se Assassin’s Creed Mirage příliš nevycajchnoval. Souboje se skládají z uhýbání a odrážení nepřátel a následného mačkání jediného útočného tlačítka. Souboj je funkční, ale to je asi tak vše a hru si daleko více užijete když vše budete řešit pěkně promyšleně v tichosti. Osobně jsem se několikrát přistihl, že jakmile došlo na odhalení a samotný boj, tak jsem okamžitě načítal uloženou pozici a vše jel raději pěkně znova potichu.

Přečti si  Stellar Blade New Game Plus - nové oblečení, Beta Skilly, vylepšení a další informace

Puzzly, hádanky a záhady mají v Mirage rovněž své místo, ale ani zde Ubisoft nepřinesl na stůl nic nového a tak stále budete přemisťovat knihovny, šoupat s překážkami, vrhat nože na závory dveří a rozbíjet džbány, abyste se dostali ke zlaté truhle, která ukrývá nějaké to vylepšení nebo kosmetiku. Naštěstí pěkný svět a design misí Mirage do značné míry vynahrazují běžnou základní mechaniku, která tvoří pevný základ pro více než tucet her série.

Jak jsem uvedl již v úvodu, tak svět Assassin’s Creed Mirage je mnohem menší než u předchozích dílů a osobně bych ji více přirovnal k velikostem map z Assassin’s Creed 2 nebo Brotherhood. Centru mapy pochopitelně dominuje starověký Bagdád, což je velké, ale ne největší město v sérii. Ovšem to není na škodu, protože Bagdád je velmi hustě obidlené a živé město. Zajímavé památky čekají na konci každé zakroucené uličky a město je rozděleno do řady jedinečných čtvrtí, od opulentního Round City až po rušné trhy v Karkh, kultivované sály Abbasiyah a další. I když je Bagdád v Mirage navržený dobře, tak se nemohu ubránit pocitu, že spousta věcí je převzatých ze starých dílů a jsou jen zabaleny do modernějšího hávu. To platí zejména o NPC. Hlavní postavy vypadají sice dobře, ale za moderní dobou stále zaostávají. I když vám toto může na jedné straně vadit, tak na straně druhé vám to více pomůže vzpomenout si na starší díly série.

Zdroj: Ubisoft

Stěžejní kampaň Assassin’s Creed Mirage nepřekračuje očekávání a dříve zmiňovaný menší rozsah. Hra vám zabere zhruba 12- 15 hodin herního času, ale nebojte, je tu i hromada vedlejšího obsahu, který je možno dále řešit, jako například „Tales of Baghdad“, na které můžete narazit při průzkumu města a samozřejmě tuny truhel k ukořistění a sběratelské předměty k ukořistění. I když Mirage nemá XP nebo RPG levelování, stále existují způsoby, jak zlepšit Basimovi schopnosti, protože za splnění misí se udělují XP body a můžete sbírat craftovací materiály pro vylepšení svých zbraní a vybavení.

Za hru na recenzi děkujeme společnosti Ubisoft

Vývojáři: Ubisoft Bordeaux, Ubisoft Montreal

Vydavatel: Ubisoft

Datum vydání: 5. října 2023

Multiplayer: Ne

Platformy: PC (Recenze), Xbox One, Xbox Series X/S, PlayStation 4, PlayStation 5

CZ/SK lokalizace: Ne

8
Zvuk / Spundrack
8
7
8
8
6
Adam Jacik
Hráč, fanoušek technologií a rychlých aut. Hraji téměř vše na čem se dá.
recenze-assassins-creed-mirage-navrat-ke-korenum<font size="3">Assassin's Creed Mirage nepřekračuje očekávání a dříve zmiňovaný menší rozsah. Ovšem i přes svou menší velikost nabízí intenzivní kampaň, která vás bude bavit po celou svou dobu. Marage je rozhodně hrou, která na rozdíl od jiných dílů neupadne v zapomnění. </b> </font> + Důraz na parkour a stealth<br/> + Pěkná mapa naplněná akcí<br/> + Dostatek vedlejšího obsahu<br/> - NPC<br/> - Jednoduchý soubojový systém<br/> - Stále stejné chyby při parkouru<br/> </b> </font>