Série Assassin‘s Creed je po roce opět zpátky a je ambicioznější, než kdy jindy. Z prosluněného Egypta se přesuneme do prastarého Řecka, do období přibližně 80 let po legendární bitvě u Thermopyl. V kůži žoldáka se budeme plavit po oceánu, řešit rodinná dramata a pomáhat všem, kteří mají dostatek drachem. Dostál nový díl očekávaných kvalit nebo se jedná jen o „přeskinovaný“ minulý díl?

Odyssey používá totožný Engine (AnvilNext 2.0) jako předchozí Origins. Není tak divu, že se leckomu může na první pohled zdát, že se jedná jen o lacinou předělávku. Ve skutečnosti se Odyssey svému předchůdci podobá jen v základních herních mechanikách a nabízí naprosto odlišné zážitky, než které jsme zažívali s Bayekem v Egyptě. První zásadní změny si všimnete hned na začátku nové hry. Přibyla zde možnost vybrat si mezi dvěma hratelnými postavami. Na výběr zde máme mezi Alexiosem a Kassandrou. Ať už si vyberete jednoho či onoho, váš příběh bude stejný a budete vzdáleným potomkem krále Sparty Leonidase I. a živit se budete jako nájemný žoldák. Vaše pohlaví nemá na postup hrou žádný vliv. Nikdo nebude ohrnovat nos nad tím, že mu pomocnou ruku nabízí nebezpečně vypadající chlapák a nikdo se nebude bouřit kvůli tomu, že je členem posádky, které velí žena.

Alex je velký svalnatý voják, který se až nápadně podobá Karlosi Vémolovi.

My jsme si zvolili možnost hrát za Kassandru a po celou dobu hry nám svou přítomností dělal radost orel Ikaros, který nám sloužil především k odhalovaní nebezpečí, zaručoval potřebný nadhled a dával na nás neustálý pozor z výšky. Nejednou nám samovolně označil v trávě ležícího hada a ušetřil nám tak slušné patálie. Našim druhým parťákem byl kůň Phobos, kterého já osobně považuji za nejmystičtější zvíře ve hře. Mohli jsme se vylodit po hodinové plavbě v Aténském přístavu a „Fíbí“ byl okamžitě k dispozici i přesto, že jsme ho nechali uvázaného ve Spartě. Phobos nám nezaručoval jen rychlý přesun z bodu α do bodu β, ale pomáhal nám se dostat z různých šlamastyk, do kterých jsme se dostávali celkem často kvůli ignorování doporučeného levelu pro dané mise. Vašim záměrům nebudou sloužit jen zástupci fauny, ale za nějakou tu drachmu do kapsy vám poslouží i lidští příslušníci. Především posádka vaší kocábky, se kterou se budete plavit z ostrovu na ostrov, je důležitým faktorem, který vám buď hru usnadní nebo vás pošle ke dnu. Vaše námořníky si najímáte sami tím, že omráčíte téměř jakékoliv lidské NPC a poté si s ním promluvíte. Nezáleží jen na kvalitě nových zaměstnanců, ale i na vybavení vaší lodi. Na moři strávíte slušné množství herní doby. Pokud vám dělá problém plavat v otevřených vodách a nesnášíte pocit, že vlastně přesně nevíte, co je pod vámi, budete mít stejné pocity i zde. Vody jsou hluboké a skýtají mnoho nebezpečí. Ne, žraloci a piráti nejsou jediná nebezpečí, které na vás čekají. Ale nebojte se, jsou zde i krásné věci jako např. podmořské jeskyně, delfíni nebo velryby, které se tu a tam epicky vznesou nad vodní hladinu.

Přečti si  Star Wars Jedi: Survivor se 25. dubna připojí k EA Play

Vodní plocha tvoří značnou část mapy, která je v Odyssey, tak velká, že jen těžko u nás v redakci hledáme odpovídající přirovnání. Znatelný pokles tlaku krve nás potkal poté, co jsme se po prvních deseti hodinách podívali, kam jsme se na mapě už dostali – nikam. Ale každá mince má dvě strany… Rozloha mapy je opravdu neskutečná a tak bychom se vůbec nedivili, kdyby to někteří hráči mohli považovat za mínus a při představě kolik jim hra spolkne času by se rozhodli, že si hru nezakoupí.

Každý jeden ostrov, který můžete navštívit, skýtá množství úkolů. Ať už se jedná o úkoly vedlejší nebo úkoly z některé hlavní dějové linky, nebudete se nudit. V minulém díle nás často ubíjel pocit, že se questy s malými změnami neustále opakují. To ale není případ Odyssey, kde je každá mise, až na pár málo výjimek, unikátní. Tomu napomáhá i rozmanitost oněch ostrovů a souostroví. Pomáhat budete například malé holčičce, která si staví kamarády z hlíny nebo hledat medvědí šourek, který potřebuje řecká stařena pro výrobu lektvaru, který má jejímu muži zvýšit libido. (Lektvar nefungoval a stařenku jsme museli uspokojit sami. No co, je za to trofej.) Hlavní dějové linky vám necháme v této recenzi skryty. Vy, ať už v kůži Kassandry nebo Alexiose, prožijete příběh, který jsme na konzolích dlouho neviděli. Vývojáři se nechali inspirovat a vzali si to nejlepší nejen z předchozích dílů série AC, ale jistá špetka inspirace přišla např. i od Horizon: Zero Dawn. Na příběh mají vliv i vaše činy a předchozí rozhodnutí. I samotný Sókratés vám ve hře řekne, že druhého nejlépe poznáte podle jeho činů a vy se tak můžete těšit na vícero zakončení.

Každé město má čtvrť, kterou se nerado chlubí. Atény nejsou výjimkou.

Co by to bylo za pořádné akční RPG bez Skill Tree. Strom v Assassins Creed Odyssey je rozdělen na tři části. Vylepšovat si budete schopnosti lovce, válečníka a asasína. Zatímco některé schopnosti jsou pasivní a jejich bonus je permanentní, tak určité skilly si musíte aktivovat tehdy, kdy je potřebujete. Vaše bojové schopnosti vám budou ale k ničemu, pokud nebudete mít pořádné zbraně, kterých je ve hře hromada. Získáváte je vybíráním truhel, zabíjením vojáků, plněním úkolů… Zbraně vám padají s různými perky a jiným DPS. A co se stane, když vám na začátku hry padne zbraň, která má tzv. God-Roll, ale působí malé poškození? Stačí si zajít ke kováři a ten vám zbraň naostří nebo do ní vryje speciální rytiny, které zaručí, že bude zbraň použitelná i v pozdější fázi hry. Nic ale není zadarmo, což my, jako nájemní žoldáci musíme vědět.

Grafický kabátek je díky použitému Enginu velmi podobný Originu. Nemůžete čekat odlesky a světla jako z Detroit: Become Human a počet polygonů na vaší tváři se nebude blížit tomu, který jsme viděli v Shadow of the Tomb Raider. Svět je ale tak obrovský, že úroveň detailů je ohromující. Každý item ve hře, ať už se jedná o rozsypaný koš s ovocem nebo dvojce chudých hudebníků před divadlem, dává smysl a je z nich cítit čas, který této hře vývojáři dali. Ubisoft je obří společnost s armádou talentovaných zaměstnanců, takže se ani jiný výsledek dostavit nemohl. Není to tedy jen řecká tématika, proč je podle nás Odyssey nejlépe vypadající díl série.

Na závěr se sluší zmínit i fakt, který je k našemu blahu u Ubisoftu už pravidlem a tím je to, že Odyssey má českou lokalizaci a hráči z našeho malého českého jezírka se mohou těšit na české titulky. Překlady dialogů nám přišly na vysoké úrovni. Spíše k pousmání pak působily momenty, kdy jsme se bavili s ženským NPC, ale titulky byly v rodě mužském.

Assassins Creed Odyssey je na hony vzdálen od Originu, se kterým byl z části vyvíjen paralelně. Ve výsledku se dost odlišuje i od samotné série, ale tento fakt se řešil už u minulého dílu. To, že bude širokou veřejností srovnáván se svým předchůdcem, je nevyhnutelné. My vám tuto výpravu do řeckých končin vymlouvat určitě nebudeme. Ba naopak, hru jsme si i přes první skeptické myšlenky náramně užili a zaslouží si nejen vysoké známky, ale i místo ve vaší sbírce.

Vývojáři: Ubisoft

Datum vydání: 5. 10. 2018

Cena digitální kopie: 1.799,-