Recenze: Bee Simulator – život včely není žádný med
Domů » Hry » Novinky » Recenze: Bee Simulator – život včely není žádný med

15.11.2019

Zatoužili jste někdy na vlastní kůži zažít takový obyčejný den jedné běžné včelky? Pak byste měli navštívit psychiatra, nebo vyzkoušet hru s názvem Bee Simulator.

Pokud zvolíte druhou možnost, hned na úvod je potřeba uvědomit si něco uvědomit. Bee Simulator od herního studia Varsav nepatří mezi špičkové AAA tituly, a i přesto má tento rozsahem menší projekt své kouzlo. A pokud byste se vy nebo vaše děti chtěli zábavnou formou něco dozvědět o světě včel, toto je jedinečná možnost.

Opyluji, tedy jsem

Jako malá, právě vylíhnutá včelka se musíte nejprve naučit všem základům, ale brzy vás přivítá otevřený herní svět s hlavním dobrodružstvím. Příběhová linka se skládá po sobě jdoucích misích, ve kterých budete sbírat pyl, létat na čas, sbírat pyl, bojovat proti vosám, sbírat pyl, hledat něco sladkého k snědku a… už jsem zmiňoval sbírání pylu? Ano, herní náplň je do značné míry monotónní. Je jasné, že sbírání pylu patří mezi nedílnou součást životního cyklu včely, ale přece jen je toho v určitých okamžicích až příliš. A změna herní náplně tak působí osvěžujícím dojmem. Co se týká ostatních činností, jedná se de facto o minihry, v nichž otestujete váš postřeh, rychlost nebo paměť.

Nejzábavnější jsou dle mého soudu souboje s nepřáteli. Ty jsou koncipované jako rychlá “uhýbačka”, při které si musíte hlídat staminu ro útok i obrazu. Letecko-závodní mise mohou být naopak lehce frustrující, kdy při průletu kroužky musíte kličkovat mezi překážkami a současně být dostatečně rychlí, aby vás soupeř neuletěl moc daleko. Tento herní mechanismus se mi znechutil zejména v sérii Jak and Daxter a zde se mi opět oživily vzpomínky na to, kdy mě jedna jediná chyba odsoudila k opakování celého závodu.

Na druhou stranu je fajn, že i Bee Simulator obsahuje nějakou tu výzvu. Pokud by však hrozilo, že PlayStation 4 vyhodíte z okna, můžete si kdykoli změnit obtížnost. Byť jsou k dispozici pouze dvě – easy a hard – zásadním způsobem mění průchod hrou. V lehké verzi například mizí časové limity při hledání správného druhu rostlin a souboje rovněž ztrácí své kouzlo. Na druhou stranu je díky tomu hra velmi jednoduše přístupná také dětem, což je rozhodně plus.

Včely makají a neblábolí

Hlavní příběhová kampaň vám zabere pár hodin, herní dobu si můžete protáhnout plněním vedlejších misí a challenge úkolů, které jsou rozesety po celém herním světě, a ten není zrovna malý. Paradoxně volné poletování a objevování (a sbírání pylu) patří k těm nejlepším činnostem, které můžete ve hře provádět. Kromě parku se podíváte například do zoo, na pouť nebo náležitě prošmejdíte zákoutí v úlu.

Zpracování krajiny a okolních objektů je slabší, obličeje lidí jsou odfláknuté, nehezké a narazíte také na technické nedostatky (například vás “pohltí” srst zvířat nebo lidská tvář). Trochu mě také mrzí, že všechny vaše včelí kámošky a včelí královna jsou dabované. Lépe by působilo, kdyby na mě všechny jen “bzukaly” za doprovodu vysvětlujícího textu. Naopak lidé pouze nejasně blábolí, což mi v pozici včely dává smysl.

Apel na vzdělávání

Nečekejte žádnou šílenost ve stylu Goat Simulatoru. Záměrem titulu je zahrát především na vzdělávací notu. V rámci příběhu i při loading obrazovkách se dozvíte mnoho zajímavostí ze života tohoto hmyzu. Také můžete odemykat nejrůznější informace o fauně a flóře ve vloženém archivu a dozvědět se ještě víc informací a zazářit svými znalostmi v hospodě s kamarády nebo na rande s druhou polovičkou budete za okouzlujícího chytrolína. Přesto však tvůrci na humor a vtip nerezignovali úplně. Kupříkladu za pyl, který přinesete do úlu, získáváte body zkušeností. Za ty poté můžete nakoupit rozmanité veselé kloboučky a měnit vzhled vašeho včelího medvídka.

Bee Simulator je simulátor do té míry, že nám ukazuje celou řadu typických včelích činností, byť v poněkud arkádovém střihu. Otevřen herní svět má svoji strukturu díky systému misí a vedlejších questů. I během hry můžete volně poletovat, objevovat a absolutní svobodu získáte po dokončení hry. Grafika je průměrná a ve výsledku nepotěší neurazí. Hra není určena pro zkušené a vyhraněné hráče. Repetitivní náplň, krátká herní doba a arkádové pojetí bude spouště hráčů vadit natolik, že hru zcela zavrhnout. Hra se může zalíbit starším dětem, které zvládnou ovládání, případně jejich rodičům, kteří si se svou ratolestí mohou zahrát na dělené obrazovce. Prvotní nadšení zkrátka velmi rychle vyprchá a píchání lidí do obličeje, kteří na to nereagují, nezabaví na dlouho. Pokulhává i technické zpracování. Vyjma slabší grafiky se například postava v pohybu zasekla na místě. Vyzdvihnout je třeba edukační složku. Ve hře najdete kvantum informací a zajímavostí ze života včel, poučíte se o jejich ochraně, jejich přirozených nepřátelích, jak jsou pro člověka důležité, ale bohužel i o tom, jak jim lidstvo dokáže zavařit.

Vývojáři: Varsav Game Studios

Vydavatel: Bigben Interactive

Datum vydání: 14. 11. 2019

Velikost hry: 7.94 GB

Platformy: PS4 (recenze), PC, Xbox One, Nintendo Switch

• Grafika - 5/10
    5/10
  • Zvuk / Soundtrack - 3/10
    3/10
  • Příběh - 3/10
    3/10
  • Hratelnost - 5/10
    5/10
  • Zábava - 4/10
    4/10
  • Herní doba - 4/10
    4/10

Bee Simulator není hra pro každého. Svým způsobem je cílena na úzký okruh hráčů a ne každý se chce hraním her vzdělávat o životě včel a v přírodopise obecně. Takové ale simulátory jsou a tomuto titulu nelze upřít snahu o originální téma a velmi dobře zpracovanou edukační složku. Hra je vhodná i pro děti, kterou si díky splitscreen obrazovce mohou zahrát s rodiny nebo kamarády až ve 4 hráčích. Hledáte-li tedy hru, kterou si dopřejí i děti, které nejsou tak háklivé na vizuální zpracování a rozmanitou herní náplň, klidně si přičtěte další dva body hodnocení k dobru.

+ originální téma
+ poučení
+ vhodné pro děti i dospělé