Demo London Heist nás v počátcích PS VR zaujalo natolik, že jsme si okamžitě přáli plnohodnotnou hru v podobném duchu. Naše přání byla naštěstí vyslyšena a my se tak konečně mohli s VR helmou na hlavě ponořit do prohnilého světa organizovaného zločinu, korupce a nelegálních kšeftů, kde si pro slabochy přijde zubatá během pár minut.

Podobně jako Astro Bot (kterého mimochodem stále považujeme za jednu z nejlepších VR her vůbec) staví Blood & Truth (dále jen BaT) na mechanikách zmiňovaného dema London Heist, ale rozpracovává ho do podoby 5-8 hodinového dobrodružství. Nejde tedy rozhodně o trvalku, ale to je už tak nějak tradiční poplatek VR zážitku. To, že jsme po závěrečných titulcích chtěli další nášup, vypovídá jen o tom, že BaT za zahrání prostě stojí.

Blood & Truth se odehrává převážně v kulisách Londýna, první armádní mise vás však vezme i mezi teroristy do zajateckého tábora

Nepřítel čeká doma

Ryan Marks má pořádný pech. Místo toho aby v poklidu oplakával otce, hlavu jedné z rodin, co mají i díky ne až tak legálním aktivitám pod palcem celý Londýn, na který ho stáhli z vojenské zahraniční mise, musí se znovu ohánět kvéry s kadencí větší než pověstné „tatatata“. Tatíkův infarkt totiž zanechal rodinu zranitelnou a supi se už začali slétat. První kdo, si přišel uříznout z rodinného koláče, je Tony Sharp a rozhodně si na to nevzal rukavičky…

Už chtělo, aby někdo Tonymu zacpal hubu

Příběh mafiánského boje o moc se postupně rozroste do větších rozměrů a na chudáka Markse čeká střetnutí s korporací, která má pod palcem snad i to, kdy na londýnských semaforech naskočí zelená. Děj sám o sobě nepřináší nic extra novátorského, ale díky obstojným charakterům, kde si klaďase pro jejich svébytný smysl pro humor a ironii oblíbíte a záporáky se stejně rychle naučíte nesnášet, funguje jako pojítko dobře. Naštěstí… Posloucháním dialogů a příběhovými částečně interaktivními scénkami totiž strávíte ve hře až překvapivé množství času. Co tahá poklidnější pasáže hry nahoru, jsou rozhodně herecké výkony představitelů ústředních postav.

Harry, jsi to ty?

S brokovnicí v každé ruce

Na ukecané panáky se však můžete podívat v televizi, hlavní je hrát, no ne? BaT je koncipována jako hodně interaktivní „rail shooter“. Váš pohyb je tak omezen na předem určená místa, mezi nimiž se Ryan může pohybovat. Designéři však dovolují pouze pohyb dopředu či do stran a pokud při své cestě za pomstou někde zapomenete třeba střepinový granát, vrátit se už nejde. To však není vyloženě mínus. Díky této mechanice mohli autoři do prostornějších akčních úrovní rozmístit vícero cest k cíli, a i když je výsledek vždy stejný, přeci jen si misi s chutí zopáknete s trochu jinou cestou.

Občas je nejlepším východiskem kropit nepřátele hlava nehlava

Omezení pohybu nás tak příliš neštvalo, zato ovládání občas dovede předvést nějaký ten pověstný psí kus. Ve hře funguje každý z ovladačů PS Move (bez nich si ani nezahrajete) jako jedna ruka a v každé tak můžete třímat jednu pistoli, brokovnici, útočnou pušku či sniperku, nebo libovolný kvér uchytit obouruč a zlepšit tak přesnost. Právě v těchto momentech však ovládání příliš dobře nereaguje. Situace, kdy jsme prostě ne a ne u boku nahmátnout pistoli, nebo když nám při snaze  trhnutím za madlo na hlavni pumpovací brokovnice a tím ji nabít, ruka se stisknutým ovladačem neustále sklouzávala ze zbraně. A loading byl rázem na světě.

Naštěstí nejde o vyloženě časté momenty. Například manipulace s zámky, které v BaT musíte za pomocí šperháků překonat hezky ručně, nebo momenty, kdy vaše postava šplhá po konstrukci lešení, fungují skvěle. Doprovodných aktivit ke střelbě do hry autoři napěchovali slušné množství a my se u DJ pultu, zbraně na barevné kuličky, nebo hackovacích terminálů bavili snad více, než u stěžejního střílení.

Přečti si  Stellar Blade New Game Plus - nové oblečení, Beta Skilly, vylepšení a další informace
DJ Ryan to umí rozpálit

Dobře zvládnuté jsou ale i akční pasáže, kde bude vaší největší starostí pokropit nepřátele olovem a nepřijít u toho o kejhák. Pocit ze střelby je parádní a naším favoritem se stal rozhodně revolver opatřený zaměřovacím laserem, co za doprovodu hřmějící rány pošle pořízka s brokovnici k zemi na jednu ránu.

Ryan je machr, zvládá kočírovat útočnou pušku i jednou rukou

Igore, ty debile! Kam zas koukáš?

Neodpustíme si však povzdech směrem k bídné umělé inteligenci nepřátel, která zejména v občasných pasážích s kradmým postupem působí až komicky. Nezřídka se tak stalo, že když jsme mafiánovi v kvádru střelili parťáka postávajícího opodál, ani si toho nevšiml a prošel okolo. I BaT tak po vzoru některých laciných akčních filmů obsahuje zázračný tlumič, který odhluční i zvuk padající mrtvoly. Buď tak, nebo ve světě organizovaného zločinu kvete pšenka zejména poloslepým idiotům.

Pokus o trojku

Hra Blood and Truth naše nemalá očekávaní nezklamala. Sice by jí slušelo trochu intuitivnější ovládání (i když tady máme pocit, že je na vině spíše technologie, než liknavost tvůrců), ale jako celek působí tenhle kousek svébytně. Pocit ze střelby je krásně uspokojující, příběh baví obstojným scénářem a tvůrci se nebáli využít virtuální realitu způsoby, co jinde neuvidíte. Nebýt pár zmíněných přešlapů, s klidem bychom BaT postavily mezi úplné špičky PS VR titulů po bok Astro Bota, RIGS: MCL, Beat Saber, či Moss… ani s pár chybkami za nimi však zásadně nezaostává.

Vývojáři: SIE London Studio

Datum vydání: 28. května 2019

Cena v PS Store: 999,-