Na konzolích PlayStation nikdy nebyla nouze o umělecky založené hry. Vzpomeňme třeba na Flower, Journey nebo na oceňované Okami. Sony nejenže podporovalo studia stojící za těmito tituly, ale i samo některá založilo. Jedním z takových je Pixelopus, studio složené ze studentů soukromé univerzity Carnegie Mellon, které si svou premiéru odbylo v roce 2014 hrou jménem Entwined. Rytmickým titulem, který se dostal do širšího povědomí spíše díky svému zařazení do seznamu her pro PS Plus (PS3, PS4, Vita), než svými kvalitami. Pixelopus jsou nyní ale zpět s Concrete Genie, kterým na sebe během jeho představení na Paris Games Week v roce 2017 strhli pozornost hráčů z celého světa.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro + PS VR

Pixelopus je nejmenším studiem patřícím do rodiny SIE Worldwide Studios, kterou donedávna vedl Shawn Layden. Nikde není psáno, že malá studia nemohou dělat skvělé hry. Bude patřit Concrete Genie mezi vyvolené nebo skončí v zapomnění jako Entwined?

Naším hrdinou je mladík jménem Ash. On a jeho rodina se stejně jako stovky dalších odstěhovali z městečka Denska poté, co nedaleko udeřila pohroma v podobě tragické havárie ropného tankeru. Denska, která za dob své slávy těžila hlavně z rybolovu, již nemohla svým obyvatelům poskytnou útočiště ani základ pro kvalitně strávený život. Poslední starousedlíci opustili město poté, co se začalo proslýchat, že ve městě řádí nejen gangy mladých kazisvětů, ale že tu i straší. Všichni lidé s pudem sebezáchovy jsou tak pryč a po městě se tak potulují jen znudění výrostci a Ash. Ten tu ale nechytá ani necvičí Pokemony, nýbrž zde čerpá inspiraci a snaží se přijít na to, jak by svému bývalém domovu mohl pomoci.

Příběh začíná ve chvíli, kdy je Ash opět přepaden jednou z potulujících se partiček ničemů. Nejenže Ashova svačina skončí na dně moře, ale chuligáni mu zničí i jeho notes, do kterého si Ash zakresloval všechny své nápady a skici. Ash proti své vůli skončí v lanovce vedoucí na maják, kde údajně sídlí duchové terorizující město. Náš hrdina se zde nejenže spřátelí s jakousi tajuplnou entitou, která se vtělila do Luny, jedné z jeho kreseb, ale najde i kouzelný štětec, se kterým svým malbám dokáže vdechnout život. Podaří se Ashovi zachránit město a zjistit, co má Luna za lubem?

Přečti si  Další malá velká hra Tiny Epic Game of Thrones

Concrete Genie v sobě skrývá o něco hlubší poselství, než by se mohlo na první pohled zdát. Ashova Story není jen o Denskce a Luně, ale pojednává i o mnohem závažnějších tématech, které trápí mnoho lidí. Odloučení, rodinné problémy, šikana, … to i mnoho dalšího je zakomponované v kouzelném příběhu, který dává hráčům s těmito problémy naději a možnost na vše alespoň na chvíli zapomenout. Ani to, že člověk dělá a vidí některé věci jinak než ostatní okolo něj, ani to, že má odlišné koníčky či priority poskládané trochu jinak, z něj nedělá horšího nebo méněcenného člověka. A přesně tyto myšlenky Concrete Genie vyzdvihuje.

Grafický styl, který studio zvolilo pro ztvárnění svého nejnovějšího titulu, se k příběhu hodí náramně a kouzelné pohybující se malby a různé světelné efekty do něj zapadají na výbornou. Hru jsme testovali na PS4 Pro a když jsme se snažili hru pořádně potrápit, rozumějte počmárat všechno, co šlo, nedočkali jsme se žádných záseku či propadů snímkové frekvence. Hra vám tak v tomto směru neklade absolutně žádné hranice a vy můžete svou fantazii a talent projevit naplno.

Nemyslete si ale, že je Concrete Genie jen o kreslení kouzelných tvorů. Vaše mozkové závity potrápí příjemně navržené hádanky a dostane se i na soubojový systém, který využijete především v pozdější fázi hry.

Na Concrete Genie nás během testování trápila pouze jedna jediná věc. A tou byla kamera, která po většinu hry fungovala bezproblémově, ale při rychlém pohybu v menších prostorách se zvláštně zaškubávala do stran. Kamera vás ovšem nemusí trápit v případě, že se rozhodnete vyzkoušet jeden z režimů pro virtuální realitu. Originální hra se dvěma VR režimy za cenu staré bazarovky? To si necháme líbit.

Přečti si  Příští měsíc opustí katalog her PS Plus 25 her, včetně několika titulů Final Fantasy

První mód, do kterého jsme zavítali byl Free Paint. Jak už název napovídá, zde se můžete vyřádit tak, jak vám to základní hra dovolit nemohla. Ve verzi, kterou jsme měli možnost testovat, byly k dispozici 4 mapy. V tomto módu máte k dispozici všechny malby a předlohy, které jste si odemkli během hlavního příběhu. Druhý VR režim nabízí zase trochu něco jiného. V něm vám hra představí Splotche, džina, který se do základní hry nevešel. Splotch je vcelku náladoví chlapík a vaším úkolem je ho udržet šťastného. Chce namalovat strom? Namalujte les. Chce uvařit kakao? No tak ale rychle! Nikdo nechce vidět smutného Splotche.

O kompletní soundtrack hry se postaral Sam Marshal. Zde studio vsadilo na jistotu a vybralo stejného umělce, který s nimi spolupracoval na Entwined. O hudbu zde příliš nejde, ale i na pozadí působí jako velmi příjemný doprovod pro Ashovo dobrodružství.

Možným tématem k diskuzi by se mohla stát herní doba. V redakci jsme Concrete Genie dokončili za 6-8 hodin. K získání platinové trofeje jsme si kvůli jistým záludnostem museli vyhradit téměř celý následující den. Ačkoliv se tedy může zdát hra vcelku krátká, s cenou, která je v době psaní recenze pouhých 779Kč, se jedná o pořádně nabušený balíček.

V neposlední řadě stojí za zmínku skutečnost, že jsme se u Concrete Genie dočkali kompletní české lokalizace. Hra tak nemá jen české hlavní menu, ale přeloženy jsou veškeré texty přímo ve hře a postavy jsou i česky nadabované. Super!

Concrete Genie je okouzlující a hluboký příběh, který si svým pojetím a unikátními nápady udržel naši koncentraci po celou délku hry. Komu hru doporučit? Mottem, že odlišný neznamená špatný, se při vývoji řídilo i studio Pixelopus. Vznikla tak unikátní hra, ze které si vezmou své nejen dospěláci, ale díky své edukativní hodnotě i hráči mladšího věku.

Vývojáři: Pixelopus

Datum vydání: 9. 10. 2019

Česká lokalizace: Ano (dabing, titulky)