Extrémní vedro, nedostatečné značení a hromada agresivních soupeřů, tak možná vypadá ranní špička v letní dny na D1, ale také to zcela jistě platí pro Dakar Desert Rally, ikonickou offroadovou rally, kterou nám přináší studio Saber Porto na PC a konzole.

Když jsme měli možnost si hru vyzkoušet na letošním Gamescomu, za což vývojářům z Saber Porto ještě jednou děkujeme, hned jsme věděli, že tentokrát nebude simulátor Dakarské Rally úplně špatnou hrou.

Kdo nezná Rally Dakar, kdysi známou jako Rally Paříž Dakar, jako by snad ani nežil. Naše republika, ale slovenští bratři mají v této nejnáročnější rally světa řadu úspěchů a v nejedné závodní rodině se závodní krev dědí z otce na syna. Dakar je znám svými vyčerpávajícími etapami a řadou terénních vozidel, z nichž všechna mají za cíl dojet v jednom kuse do konce. Dakar ale není jen závod, dalo by se říci, že je to i životní styl.

Dakar Desert Rally si klade za cíl znovu vytvořit a přinést hráčům každý aspekt tohoto zážitku, ale také chce povzbudit nováčky, kteří s tímto druhem závodů nemají příliš mnoho zkušeností. Takže jak asi tušíte, najdete zde  různých nastavení obtížnosti a asistencí, které kolísají mezi dostupností a hardcore simulací.

Sportovní režim je nejdostupnější, přičemž trať je vyznačena na bázi point to point. Majáky označují, kde jsou jednotlivé body a umělá inteligence je o něco tupější a na mnohem únosnější úrovni. To přináší mnohem více zábavy. Poznámky k tempu již nejsou potřeba a ke kontrolním bodům se můžete dostat mnohem příjemnějším způsobem. Tato obtížnost také obsahuje hromadné starty, což vede k určité bojovnější atmosféře. Zpočátku tak závod nejede ani tak moc na čas jako spíše proti soupeřům.  Je to ta největší zábava, jakou hra nabízí. Velmi skvělé je sledovat, jak AI kolem vás dělá také chyby a kupříkladu bourá, což vás mnohem více vtahuje do děje a motivuje. Navíc je to také vizuálně přitažlivé a simuluje to tak Dakarské nebezpečí.

Přečti si  Další válka o Arrakis

Realističtější zážitek z Dakaru spočívá v profesionálním režimu. Navigace se zaměřuje na roadbook a tempo vašeho spolujezdce. Stále mi přijde jízda podle pokynů navigátora tak nějak skličující, ale na druhou stranu to vede k mnohem většímu soustředění a větší opatrnosti. HUD dělá, co je v jeho silách, aby zobrazoval směry kompasu a značky vzdálenosti, ale absence majáku vás drží stále v napětí.  Ztratit se je snadné a váš spolujezdec vás ne vždy dokáže nasměrovat správným směrem. Pokud jdete úplně špatným směrem, vychrlí nějaký vágní dialog, který není nijak zvlášť užitečný.

Jedním z mých hlavních problémů se dvěma dostupnými režimy obtížnosti je to, že je nelze žádným způsobem přizpůsobit. Dávám přednost chaosu a režimu sport, ale po čase se ukázalo, že je v něm velmi jednoduché vítězit.

I přes desítky etap postrádá Dakar Desert Rally herní režimy. Strukturálně se musíte na událost kvalifikovat, než získáte přístup k vozidlu a zúčastníte se samotné události. Jednotlivé etapy se liší svou délkou, ale i počasím. Úspěch v jednotlivých etapách vám potom zajišťuje dakarské body, které jsou vaší hlavní měnou. Získáte to za dokončení, ověřování kontrolních bodů a maličkosti, jako jsou drifty a dosažení maximální rychlosti. Je jich spousta a tyto peníze lze použít na nákup vozidel a opravu vašeho stávajícího vozu mezi jednotlivými etapami.

Body můžete využít i mimo režim kariéry, ale vyžaduje to, abyste si nahráli soukromou online relaci a závodili proti robotům. Neexistují žádné časovky ani žádný explicitní practice mode. Bohužel pokrok je svázán s režimem kariéry, takže online režim je omezen na vše, co jste již odemkli. Můžete získat nová vozidla z vítězných etap, ale také musíte projít kvalifikací, než s nimi budete závodit.

Ovládání se přirozeně liší v závislosti na třídě vozidla, se kterou jezdíte. Začal jsem s offroad auty bez ohledu na to, jakou třídu si vyberete, je v Dakar Desert Rally celková uvolněnost. Při jízdě na dvou kolech je závod mnohem dramatičtější a opravdu cítíte, že Dakar není žádná legrace. S kamiony máte strach z převrácení a musíte mnohem více odhadovat krajinu před vámi. Naštěstí Vám hra dá na začátku během krátkého tutoriálu lepší představu o jednotlivých kategoriích. Bohužel tu ale není cítit rozdíl mezi povrchy, na kterých s jednotlivými vozidly jedete, takže písek, voda nebo sníh, vše je jedno.

Přečti si  The Battle of Five Armies je hra prověřená hra ze světa Pána Prstanů

Vaši případnou frustraci z jednotlivých závodů zmírňuje úroveň vizuální věrnosti a jasná a komplexní prezentace.  Mezi každou fází existuje řada možností ladění, stejně jako informace o trase před vámi, a to je užitečné. Sabre Porto odvedlo fantastickou práci při vytváření jednotlivých etap, jejich prostředí a povětrnostních podmínkách, kdy závod v bouři je opravdu velmi působivým zážitkem.

Licencovaná vozidla jsou podobně vysoké kvality, přičemž hra věrně vytváří náklaďáky, auta, motorky, čtyřkolky a SxS z posledních několika sezón Dakaru, s možností odemykání klasických vozidel z historie tohoto závodu a to vyhráváním závodů pomocí všech pěti kategorií. Tím Dakar Desert Rally poskytuje dostatek prostoru pro opakované hraní.

Je tu také pár chybek, které by si zasloužily opravit jako například zapíchnutí se předkem vozu při určitém druhu skoku, nebo klesajícím počtem snímků v úvodním videu závodu. Vylepšit by si zasloužila také AI, která má občas tendence vrážet do vás bez ohledu na to, zda se jedná o motorku nebo kamion.

Saber Porto slíbilo v nadcházejících měsících řadu dalších aktualizací hry, další zdokonalování akce s režimy fotografování, vytvářením tras a volným pohybem po mapě dlouhé 20 000 km.

Dakar Desert Rally dělá několik kroků vpřed, ale celkový balíček je překvapivě omezený. I když je vizuál z otevřených prostředí jednotlivých etap a povětrnostní efekty velmi působivý, kazí jej umělá inteligence a nedostatek herních režimů.

Vývojáři: Sabre Porto

Vydavatelství: Sabre Interactive

Datum vydání: 4.10.2022

Česká lokalizace: Ne

Platformy: PS4, PS5, Xbox One, XSX/S, PC

8
8
Herní režimy
3
6
6
8
recenze-dakar-desert-rally-konecne-uspesny-dakar<font size="3">Rallye Dakar Desert Rally dělá několik kroků vpřed, ale celkový balíček je překvapivě omezený. I když je vizuál z otevřených prostředí jednotlivých etap a povětrnostní efekty velmi působivý, kazí jej umělá inteligence a nedostatek herních režimů. <br/> <b> + Velmi povedený vizuál<br/> + Režim Sport nabízí opravdu zábavný závodní zážitek<br/> + Pět kategorií vozidel<br/> - Hloupá AI<br/> - Nepoznáte rozdíl terénu<br/> - Nedostatek herních režimů<br/> </b> </font>