Každý pořádný hráč minimálně slyšel o Darkest Dungeon – karetní tahovka z lehce depresivního podsvětí v komiksovém kabátku. Hra měla nevídaný úspěch, a tak není divu, že se na nápadu chtějí přiživit i jiní vývojáři. Dnes se podíváme na hru Deep Sky Derelicts, která se bezesporu Darkest Dungeonem v ledačem inspirovat nechala, nicméně místo tajemných dungeonů zavítáme do vesmírných lodí!

Indie tituly se v poslední době velmi rozrůstají. Mnohdy předčí očekávání a jsou i lepší než hry některých velkých vývojářů. Problémem však je, že se jen těžko prosadíte mezi velikány, a to můžete mít sebekvalitnější hru. Právě proto se některé, ať už menší, nebo větší studia snaží sjet na vlně nějakého mainstream nápadu. A o to se pokusili i Finští novátoři Snowhound Games se svým vesmírným karetním RPG – Deep Sky Derelicts. Jak jsem již v úvodu naznačil, jedná se o takový o stovky kilometrů výš zasazený Darkest Dungeon. O jaký typ hry se jedná už vám je jasné, nebo ne?

Ponurý vesmír

V Deep Sky Derelicts se vydáváme se svou partou tří (statečných) hrdinů řešit mezigalaktické úkoly. Takže nebojte, na všechny ty enemáky nebudete sami, pokud Vám teda společníky nerozsápou vesmírní ještěři nebo zákeřní roboti. Na začátku vašeho dobrodružství si poskládáte partu tří kumpánů, přičemž máte na výběr z několika tříd. Třídy se sice nejmenují klasicky jako v jiných RPG, nicméně právě název je jediné, co je rozlišuje od všeobecně známých zaměření. Ano, můžete si zvolit partu tří mediků, ale to hru můžete rovnou vypnout. Zvlášť, pokud zvolíte těžší ze dvou obtížností – jakmile Váš tým zemře, nemůžete pokračovat z uložené pozice, ale musíte začít pěkně od začátku. Komu nevyhovuje tento hardcore mód, má samozřejmě možnost hrát na normální obtížnost a je mu tedy dovoleno dělat chyby. Jo, a už jsem se zmínil, že chyby dělat budete?

Přečti si  TEST: Hibloks Charging Case Unbounded - Na cestách s VR bezpečně a s nabitou baterií

Karty na stůl!

Teď už máme zvolené hrdiny, ale co s nimi? Život ve vesmíru není jednoduchý, zvláště pokud jste chudý “scavenger“, a tak Vám bezejmenný guvernér nabídne prácičku. Nalézt bájnou vesmírnou loď a dostat ji pod kontrolu. Jako odměna je vám nabídnuto galaktické občanství v bezstarostném světě. Tak to máme založeno na příběh, co teď? Hra vás nebude vodit za ručičku a nepovede vás na každém kroku. Nicméně z rozhovoru s guvernérem se dozvíte, že k vydělání nějakých těch zlaťáků musíte plnit služby i jiným lidem, kteří potřebují informace z vesmírných lodí. Tyto úkoly jsou typu: dones mi 3 typy toho a toho, a jsou ve hře z jasného důvodu, a to kvůli vaší obživě. Přece jen vybavení něco stojí, tak na něj musíte vydělat. A konečně se dostáváme ke gameplay. Jednou z hlavních náplní je prohledávání údajně procedurálně generovaných vesmírných lodí. Prohledávání si představte, jako šachovnici ve tvaru lodi, přičemž po jednotlivých polích chodíte a objevujete, co se na lodi nalézá. Moc jednoduché? Ne, protože máte omezené množství energie a každý přesun na jiné pole nebo použití skeneru pro odhalení polí, Vás stojí energii, která když dojde, tak máte velký problém. Na lodích nacházíte různé předměty, informace, a taky kupu nepřátel, čímž se dostáváme k hlavnímu trháku – soubojům.

Komiksový fight

Souboje jsou určitě neodmyslitelnou součástí hry, jsou ale dostatečně kvalitní a zábavné? No, to je otázka. Každý člen Vašeho týmu má jiné typy karet, podle toho, jakou má třídu. Změnou vybavení Vašich hrdinů, změníte i balíčky karet spojených s tímto vybavením, a tak se stáváte silnější a silnější. Souboje se dají někdy zajímavě nakombit, někdy zas tak moc ne. Záleží, jaké máte vybavení, a jak dobře zvolený tým. Souboje nejsou nějak moc těžké, pokud se tedy nesnažíte přehrát o několik levelů silnějšího nepřítele. Když ale smícháte tento systém se vším ostatním, tak to občas zabrat dá. Zemře Vám jeden člen, dojde energie, a můžete hledat poslední použitelný save. Co je docela velké plus, je komiksová grafika, a jak prostředí, tak souboje jsou velmi pěkné na pohled. Škoda jen, že se prostředí často opakuje, a nesrší do nás stále něco nového.

Přečti si  Sony začíná diskutovat o možnosti uvedení Helldivers 2 na Xbox

Stojí to za to?

Nyní důležitá otázka – má cenu se do hry vůbec pouštět? No, tak to záleží na vás, jak moc si libujete v žánru karetních survival RPG komiksových her. Pokud máte rádi hry typu stále dokola zmiňovaného Darkest Dungeon, pak si hru zahrajte. Není sice lepší než DD, ale je to zase něco trochu jiného, v jiném prostředí s jinými nápady a krásným vizuálem. Hra má čím zaujmout, a potenciál v sobě rozhodně má. Na druhou stranu ze hry až moc sálá prázdnota, a řekl bych, že se občas projevuje, že na hře pracovalo jen několik málo lidí. Už jenom detaily, jako dabované dialogy, mi ve hře docela chybí. Na druhou stranu, na první desktopovou hru maličkého studia to není vůbec špatné. Tak co, vydáte se prozkoumávat vesmír?

Vývojáři: Snowhound Games

Vydavatel: 1C Entertainment

Datum vydání: 26. září 2018