Psal se rok 2015 a na poli závodních her panovaly klidné poměry. Rally fanoušci si tehdy určitě nemohli stěžovat na nedostatek herního vyžití, ale studiu Codemasters se přece jenom podařilo najít menší díru na trhu. Jako blesk z čistého nebe se tak zrodilo DiRT Rally, které nabídlo hráčům jiné zážitky, než ostatní arkádové tituly jako například série WRC nebo Colin McRae Dirt. O čtyři roky později zde máme pokračování, které hodlá kráčet ve stejných šlépějích a vyhovět tak hráčům, kteří touží po řádném závodním simulátoru.

Sami vývojáři se netají tím, že první díl DiRT Rally byl vlastně takovým pokusem, jehož cílem bylo zjistit, zda hráči o hru tohoto typu stojí. V době, kdy se hry převážně zjednodušují a snaží se jít hráčům naproti, se jednalo o zajímavý a vskutku odvážný krok. Nyní již víme, jaký měla hra úspěch a bylo tak jen otázkou času, kdy nám studio Codemasters přinese pokračování.

Než si začneme hru rozebírat, chválit ji či hanit její vlastnosti, musíme si nejdříve něco ujasnit. Hra se se svým pojetím zásadně odlišuje od her jako Colin McRae Dirt, Dirt 4, V-Rally nebo série WRC a připomínat vám může spíše klenot z dob minulých, Richard Burns Rally. Slova Rally a Dirt se nám začínají v názvech herních titulů opakovat a tak je opatrnost na místě.

Základním kamenem DiRT Rally 2.0 je sekce My Team, která reprezentuje jakousi kampaň nebo chcete-li kariéru. Odměnou za vaše výsledky v šampionátech, turnajích rally-crossu nebo plnění denních či týdenních challengí vám bude herní měna, za kterou si budete pořizovat nejen nová vozidla, ale i zaměstnance do vašeho týmu. Ti pak například pozitivně ovlivní časovou nákladnost oprav na vašich vozech. Příjemným faktem je, že pokud nepatříte mezi fanoušky rallycrossu a upřednostňuje být na trati jen vy s vaším navigátorem, můžete tyto závody ignorovat a hra vás za to nebude nijak penalizovat. Maximálně se to může projevit na vašich příjmech, které potřebujete i na opravy škod, které během etap napácháte. Černým mráčkem, který se vznáší nad tímto režimem, je nemožnost hrát jej bez připojení k internetu. Proč se vývojáři rozhodli znemožnit hráčům hrát offline? V denních i týdenních výzvách můžete srovnávat vaše výsledky s výkony vašich přátel i ostatních hráčů, ale jedná se o tak závažný důvod proto, aby hráči nemohli hrát single-player offline? Opravdu to nešlo vyřešit jinak jako v jiných hrách? Jediným možným vysvětlením nutnosti internetového připojení je absence ochrany Denuvo, která je díky tomu méně potřebná.

Pořizovat screenshot z tohoto úhlu nebyl dobrý nápad.

Tato kariéra ovšem není jediným zajímavým režimem v DiRT Rally 2.0. Nechybí zde stará dobrá klasika v podobě Time Trial a vývojáři nezapomněli ani na multiplayer u něhož se na chvíli pozastavíme. Co se od minulého dílu změnilo a kolik novinek přibylo? No… nového se neudálo nic a možností spíše ubylo. V letošním díle nechybí klasické rally ani rallycross, ale rozloučit se musíme se závody do vrchu a lokálním multiplayerem. Navíc je možné soutěžit pouze proti 7mi dalším závodníkům. Oproti minulému dílu se tak jedná o mírný downgrade.

Dalším faktorem, který nás příliš nepotěšil, je grafické zpracování. Hra sice vypadá o něco lépe než tomu bylo v minulém díle, ale je zde silně cítit fakt, že se vývojáři věnovali mnohem více herní fyzice a závodění samotnému. Na tom se nezdá nic špatného, ale po vizuální stránce se nejedná o takový pokrok, jaký by si hráči zasloužili. Prach, který se zvedne za vaším Fiatem, nyní vydrží ve vzduchu o něco déle a kapky na karoserii také nevypadají zle, ale jakmile se přepnete na kameru z pohledu řidiče, začne jít do tuhého. Když si uvědomíme, že drtivá většina hráčů DiRT Rally bude hru hrát na volantu a právě z pohledu řidiče, je ztvárnění palubních desek srovnatelné s plyvnutím do hráčských tváří. I poslední díl Grand Theft Auto má palubní desky detailnější a lépe vymodelované. Při samotné gameplay, kdy se naše oči budíkům a detailům příliš nevěnují, vypadá vše vcelku v pořádku a nejedná o zase tak velký problém.

Přečti si  Genshin Impact verze 4.6: Arlecchino, Petrichor a nový boss fight!

Garáž DiRT Rally 2.0 skýtá nejen některá historická vozidla, ale i celkově 27 rally vozidel a 12 RX speciálů, se kterými se budete prohánět po rallycrossových tratích. Tyto počty nejsou ani zdaleka ohromující, ale můžete se spolehnout, že každé vozidlo po vás bude chtít, abyste si na něj zvykli a přizpůsobili mu váš řidičský styl. Co se týče fyziky a jízdních vlastností vozidel, nemá DiRT Rally konkurenci. Hratelnost s prvky simulátoru je bezesporu největším lákadlem tohoto dílu. Pokud toužíte po závodní hře, kde si musíte důkladně promyslet každou zákrutu či brzdění, nemusíte již dále pátrat.

První díl si ve videoherních kuloárech vysloužil označení jako hardcore hra a byl přirovnávám k automobilovému Dark Souls. Druhý díl pokračuje po této vyšlapané cestičce a lidem, hrajícím na volantu, nabídne skvělou zábavu. Pokud patříte mezi hráče, kteří gamepad z ruky nedají, měli byste pořízení této závodní hry důkladně zvážit.

Neohromující počet vozidel a tratí, ve kterých absentují veškeré sněžné mapy, naznačuje, že se brzy dočkáme dodatečného obsahu. DiRT Rally 2.0 určitě není dokonalá hra, ale na poli závodních titulů se jedná o unikát, který si se svými kvalitami hráčskou podporu jistě zaslouží.

Vývojáři: Codemasters

Vydavatel: Codemasters

Datum vydání:  26. 2. 2019