Poté, co jste si na našem webu mohli přečíst rozhovor s Markem Healeym, spoluzakladatelem a jedním z předních vývojářů studia Media Molecule, nadešel konečně čas na recenzi dlouho očekávané PlayStation exkluzivity Dreams. Ambiciózní titul byl ve vývoji přes 6 let a již při svém představení vyvolal mnoho rozruchu. Podařilo se vývojářům naplnit své představy a sliby nebo jsou Dreams jen nepovedenou noční můrou?

Nebudu vám lhát, osobně jsem se na Dreams neskutečně těšil a bedlivě číhal na jakékoliv novinky o tomto neobvyklém projektu. Dreams nelze považovat jen za “obyčejnou” videohru, ba naopak. Jedná se totiž o velmi sofistikovaný nástroj, ve kterém se měly zúročit veškeré zkušenosti, vědomosti a poznatky, které vývojáři z britského studia za ty roky nastřádali. Na svědomí nemají pouze první dva díly Little Big Planet, ale i adventuru Tearaway, která vyšla pro PS Vita už v roce 2013 a je tak zcela jasné, že fantazie mají v Media Molecule na rozdávání, a to doslova.

Charakterizovat Dreams pouze slovy editor či nástroj by bylo velmi krátkozraké a zavádějící. Pro většinu hráčů, kteří si titul zakoupili, budou Dreams editorem, ve kterém si mohou vytvořit doslova vše, na co si vzpomenou. Chcete vytvořit hru, která vám na trhu chybí, skládat hudbu, malovat obrazy, programovat umělou inteligenci, natočit film nebo třeba jen vytvořit kopii hry, která dnes již není dostupná? Není problém! S trochou trpělivosti, šikovnosti a dostatkem času je zde jediným limitem lidská představivost. Dreams je ovšem připraveno i na hráče, jenž v sobě kreativního ducha netřímají. V den vydání, tedy 14.2., obsahovalo Dreams přes 50 tisíc výtvorů od hráčů, kteří měli ke hře předběžný přístup. Hned první den jsme si tak mohli zahrát nejen předělávky Zeldy, Silent Hills nebo Lary Croft, ale i zcela nové a originální gamesky od vskutku nadaných tvůrců a budovatelů této zcela nové a unikátní komunity. Bez přehánění lze Dreams označit za bezednou studnici zábavy. Pokud pátráte po střílečkách, K-Popu nebo třeba po hororech, vždy najdete, co hledáte.

Pokud máte v hlavě vizi, na kterou si sami nevěříte, nebo máte rozpracovaný projekt a nemůžete se hnout z místa, můžete požádat další hráče o pomoc. Vždy přesně vidíte, co ten druhý dělá a jaké projekty už má za sebou. Spolupráce s ostatními hráči a vašimi přáteli ovšem není jedinou výhodou společenského družení. Ze “snů” ostatních hráčů si můžete cokoliv a kdykoliv půjčit. Líbil se vám mourovatej kocour, kterého jste viděli v jedné z her? Je váš. Největší pocit zadostiučinění a spokojenosti asi u všech nastane v momentě, kdy sami vydají jejich vlastní hru. Po deseti hodinách tvoření závodiště pro kuřátka a zajíčky mi první palec nahoru udělal neskutečnou radost.

Přečti si  Destiny 2 - Nové zbraně přicházející v Season Of The Splicer

Vaše výtvory jsou závislé nejen na vaší fantazii, ale také na vašich dovednostech. Učený z nebe nespadl a to samozřejmě ví i v Media Molecule. Proto si pro hráče připravili desítky neskutečně podrobných návodů. Drtivou většinu si můžete spustit ve speciálním plovacím přehrávači a rovnou si tak zkoušet operace, které se dějí ve videu. Nemusím určitě ani dodávat, že i samotní hráči začali nahrávat tutorialy. Takže pokud chcete vidět, jak se správně vytváří a ladí piano, stačí hledat správná klíčová slova. Opravdu není radno tutorialy přeskakovat. Dreams sice jsou, co do ovládání, relativně intuitivní, ale vytváření typů povrchů, rozhýbání animací nebo časování zvukových smyček jsou cíle, na které bez návodu prostě nedosáhnete.

K důkladnému prozkoumání těchto užitečných videí vás nemusí hnát jen touha po vědění a objevování, ale i možnost odemykat si do hry různé předpřipravené itemy. Ty najdete ale i ve hrách se značkou MM, tedy hrách, které vytvořili sami vývojáři. A právě v těchto výtvorech a snech se můžete přesvědčit o tom, jak mocným editorem Dreams jsou. S mírnou nadsázkou tak lze říci, že Dreams obsahují singleplayerovou kampaň, která by i sama o sobě stačila ke skvělému zážitku. Osobní příběh Art’s Dream, který si pro hráče studio připravilo, vám ovšem nebudeme nijak spoilerovat a s čistým svědomím vám jej doporučujeme. Můžete se ovšem spolehnout, že vám bude naservírován zcela unikátní a ohromující příběh, který svou vizualizací strčí do kapsy i mnoho jiných samostatných titulů.

Za pár hodin z toho bude závodní dráha pro kuřátka

Za několik desítek hodin jsem i já v Dreams narazil na určité věci, které mi po chuti příliš nebyly. Vždy se ovšem jednalo o maličkosti, které bych za okamžik zapomněl, kdybych si je nezapsal pro pozdější použití v recenzi. Nejvíce otravná situace nastala ve chvíli, kdy jsme se umělecky projevoval ve svém domácím prostředí (Homespace), neboli vlastním lobby, kam se přenesete po zapnutí hry a spouštíte si z něj questy a hlavní menu. Po hodině pečlivého rozmísťovaná předmětů a upravování terénu jsem se rozhodl zajít k Impovi, který na mě zběsile mával. Měl pro mě připravený quest, v jehož popisu bylo, že “někde” v mém domově jsou ukryty tři nové itemy, které musím najít a posbírat. Pro splnění úkolu jsem tak musel svou mapu z poloviny rozebrat. Dalším černým mráčkem bylo ovládání, které mě zlobilo při přesném umísťování předmětů. Hra využívá pohybových senzorů v DualShocku, který tu a tam samovolně ujížděl tam, kam neměl. Naštěstí lze naklánění ovladače kombinovat s analogovými páčkami nebo pozapínat různé asistenty. K ovládání ale nemusíte používat pouze klasický ovladač, ale pohybové Move ovladače. Jejich podpora je implementována již nyní i přesto, že verze pro virtuální realitu ještě nemá stanovené datum vydání. V rozhovoru nám Mark Healey prozradil, že VR dorazí do Dreams během několika málo měsíců. V neposlední řadě bych měl zmínit, že i přes přítomnost všemožných tutorialů a videonávodů jsou Dreams vcelku komplikovaným nástrojem, který sice nabízí dechberoucí množství mechanik, možností a nastavení, ale abyste si jej osvojili a vaše výtvory za něco stály, budete muset do hry investovat pořádnou porci vašeho času.

Přečti si  Starfield nevyjde v tomto roce
Díky návodům budete vědět co a jak

Dreams jsou bezesporu pohlcující záležitostí, jejíž budoucnost má nyní na bedrech herní komunita. Právě na ní bude záležet, jakým směrem se bude hra dále ubírat. Studio slibuje dlouhotrvající podporu a pravidelné přidávání nového obsahu a nástrojů. Mohlo by se tak zdát, že Dreams čeká zářná budoucnost. Dle mého skromného názoru jsou Dreams tak kvalitním projektem, že by si jej měl vyzkoušet každý hráč, ať už na PlayStation 4 nebo snad v blízké budoucnosti na PlayStation 5. Žádná jiná hra na trhu vám toho nenabídne tolik, jako právě čerstvá novinka od Media Molecule.

Každý hráč může navštívit vaše Homespace

Vývojáři: Media Molecule (SIE Worldwide Studios)

Datum vydání: 14.2. 2020