Když už si říkáte, že se nemůže objevit nic nového na herní scéně, tak se najednou z čista jasna objeví kus, který zahýbe světem… a to obzvlášť, když se jedná o ČESKOU hru od kluků „z garáže“.

Michal Kovařík a Tomáš Kozelek… Je velmi pravděpodobné, že vám tato dvě jména nic neříkají, ale to nic nemění na tom, jak obrovský počin zavedli do světa steampunkových akčních strategicko-insdustriálních her. Něco málo o založení. Michal uvedl v rozhovoru, že samotné založení vymyšlení základů hry, bylo tak jednoduché, jak si asi umíte představit… doslova uvedl: ,,Když jsem byl na jedné z mnoha porad, tak jsem se tak nudil, že jsem si kreslil různé továrničky, robůtky, pásy a zkoušel jsem si tak udělat takovou optimalizovanou pásovou výrobu. (volně řečeno)“ Poté se prostě dohodli s kamarádem Tomášem, že budou jíst nudle se zelím a programovat od rána do večera, dokud nevytvoří hru, která měla být původně jenom zábava pro ně, ale nakonec se rozhodli správně a ukázali světu, že na to mají. Nyní už je hra několik let v oběhu a teprve před nedávnem se objevila na platformě Steam, kde by se v letošním roce měla přeměnit z Beta přístupu do kompletně vydané hry.

Příběh, který není nijak pestrý, nicméně od takovéto hry jej nečekáte, vás dostane na Mars, kde jste ztroskotali se svoji vesmírnou lodí a vašim úkolem je si ji opět postavit a odletět. Toho můžete dosáhnout ve dvou módech… v kampani… nebo v custom mapě. Kampaň zatím vynecháme, protože sami tvůrci říkají, že se jedná spíše o tutoriál a několikrát ji už kompletně předělali a tak se vrhneme rovnou na libovolnou custom mapu. Potom, co provedete menší nutnou konfiguraci (pokud nechcete všechno na standard, což je někdy tzv. na budku) se vám vygeneruje náhodná mapa, kam budete tak říkajíc náhodně vrženi a musíte začít „od úplného začátku“.. a když říkám úplného, tak tím rozhodně nemyslím úplného. Většinou, když slyšíte popisek takové hry, tak máte pocit, že se dostáváte k survival prvkům a budete si muset utrhnout trávu a klacek, abyste si udělali luk a šípy. Tady to tak není. Prakticky by se dalo říct, že jste velmi inteligentně rozvinutý inženýr a už v základu po pokácení pár stromů a kamene umíte vytvořit stroje na samostatnou těžbu železa a pece na tvorbu železných plátů. A o tom to je! Vy se tedy nesnažíte přežít (snad jenom trošku), ale vytvořit co nejvíce rozvinutou industriální zónu, ve které bude vše tak moc automatizované, že se bude dělat prakticky vše svépomocí jenom za vašich rozkazů.

Přečti si  Archetyp Invoker ve hře Remnant 2: The Forgotten Kingdom odhalen v novém traileru

Výzkum. Základní pilíř, bez kterého se nedá pohnout ani o kus dále. Sice máte ze začátku k dispozici několik hračiček k výrobě, nicméně vy se potřebujete dostat dále. Toho dosáhnete tak, že budete vytvářet tzv. lahvičky, které budou sloužit k výzkumu nových okruhů, zdrojů napájení, rychlosti pásu či třeba vylepšení postavy. Vše se vám začne tak neskutečně rozrůstat, že i když jste si na začátku říkali, že tolik místa na nic nepotřebujete, tak začnete zjišťovat, že jste vlastně ty továrny mohli roztáhnout ještě více. Nemusíte se tedy bát, že i když budete mít vše „TIP TOP“ tak byste neměli co dělat, vždy se najde nějaká novinka z výzkumu, kterou si budete moct vyzkoušet… například vylepšení paliva… proč využívat spalování uhlí do elektráren, když můžete použít solární nebo případně jadernou energii a vytvořit tak opět něco nového… nebo zjistíte, že ta měď, kterou potřebujete je příliš daleko a vy si vyzkoumáte vlak, který vám ji z bude dovážet z místa A na místo B a tak dále, a tak dále.

Naštěstí (alespoň z mého pohledu) to není jenom o tom si postavit raketu a odletět zpět do vesmíru, nýbrž i obraně před „vetřelci“ (joo, sice jste vetřelec vlastně vy… ale víte jak). Přeci jenom si takhle nějaký člověk přiletí na jinou planetu a začne tam ničit životní prostředí. Ničíte stromy, těžíte rudu a vypouštíte do ovzduší oblaka kouře ze spáleného uhlí. Je to opravdu zvláštní, ale místním se to zrovna moc nelíbí a po nějaké době se k vám začnou přibližovat a útočit na vás. Útoky jsou z počátku samozřejmě slabší, než v pozdější fázi hry… lépe řečeno jsou jednotky silné podle toho, jak moc ničíte životní prostředí… nicméně se alespoň odreagujete tím, že když jste plně ponoření do promýšlení, jak ideálně vytvořit vodovodní systém, tak najednou zjistíte, že vám na druhé straně potvory ničí bázi a vy tak nemáte na výběr a musíte si vytvořit obranou linii ze zdí a útočných věží (samozřejmě se nemusíte bát, že by byli jenom kulometné… i těch je několik druhů). Když si to tak uvědomíte, tak v této hře jedete jako absolutní záporák a kazisvět.

Grafika a Hudba, či zvuky nejsou ve hře nijak zvlášť super, ale přeci jenom to není zrovna ten parametr, kvůli kterému si hru kupujete a při představě, jak by se vám vařila grafická karta při tak obrovské industriální zóně… no lepší ani nemyslet. Navíc když si uvědomíme, jak vypadala grafika na začátku, tak můžeme být rádi za to, jak to vypadá teď. Závěrem je třeba říct, že můžete hrát hru i se spoustou přátel na jedné mapě (tím myslím klidně několik stovek přátel) a takový unikát na celosvětové scéně nemá obdoby.

Hru jsem prošel dvakrát se svým kamarádem na dvou rozdílných verzích bez žádných módů, kde nám první průchod trval 8 hodin a druhý průchod 12 hodin. Parádně jsem si jej užil a doporučím ji všem, kteří mají zálibu ve strategii, steampunku a automatizaci.

Vývojáři: Wube Software LTD.

Vydavatel: Wube Software LTD.

Datum vydání: 25. 2. 2016 (steam)